Wikia

De Zeven Provinciën klasse
DZP

Zr. Ms. De Zeven Provinciën

Type Fregat
Land van herkomst Nederland
Bouwfirma Koninklijke Schelde, Vlissingen
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) 1998-2001 / 2000-2003 / 2002-2005
Gebruiker(s) Nederlandse Koninklijke Marine
Specificatie

Bepantsering
Bewapening 1x Oto Melara 127-mm L/54 dual-purpose kanon, 2 tot 4x Browning M2 12.7-mm machinegeweren, 4 tot 6 FN MAG 7.62-mm machinegeweren, 1x Goalkeeper CIWS. raketten: 1x 40 cellen M41 VLS, 32x RIM-66 Standard MR grond-luchtraket, 32x RIM-162 Evolved SeaSparrow raketten, 8x Harpoon anti-schip raketten, 2x twin MK32 Mod 9 torpedobuizen met Raytheon MK46 Mod 5 torpedo's.
Vliegtuigen 1x NH Industries NH 90
Voortstuwing CODOG met twee Rolls-Royce Spey SM1C gasturbines van 39.000 kW (52.300 as-pk) en twee Stork-Wärtsilä 16V 26 ST dieselmotoren van 10.140 kW (13.600 as-pk) naar 2 schroefassen.
Waterverplaatsing 6050 volbeladen
Snelheid/Bereik 30 knopen / 7400 km.
Bemanning 207
Einde Actief

De vier luchtverdedigings- en commandofregatten van de De Zeven Provinciën klasse zijn voor de Koninklijke Marine gebouwd door Koninklijke Schelde in Vlissingen. De eerste twee fregatten hebben een commandocapaciteit (als vlaggenschip) en volgen de twee fregatten uit de Tromp klasse op. De laatste twee hebben deze capaciteit niet en zijn de opvolgers van de twee fregatten uit de Jacob van Heemskerck klasse. De fregatten werden in februari 1995 besteld. De De Zeven Provinciën was in april 2002 gereed en de Tromp in maart 2003. De De Ruyterwerd in april 2002 te water gelaten en was in 2004 vaarklaar en de Evertsen werd in 2003 te water gelaten en was in 2005 gereed.

De schepen zijn het resultaat van een trilateraal programma tussen Duitsland, Nederland en Spanje. Duitsland heeft drie fregatten uit de Sachsen klasse gebouwd en Spanje vier uit de Alvaro de Bazán klasse, die veel overeenkomsten vertonen met de 'De Zeven Provinciën' klasse. Het ontwerp van het schip bevat enkele stealth-kenmerken om radar-, warmte-, akoestische, elektrische en magnetische signalen te minimaliseren. De compartimentering, isolatie, en meervoudige uitvoering van vele vitale systemen zijn gericht op het maximaliseren van de overlevingskansen. Het schip is zodanig ingedeeld dat de kracht van explosies aan boord en rondvliegende scherven in richtingen worden afgebogen waar ze het minste kwaad doen. Bij wijze van NBC-bescherming is het schip verdeeld in twee hoofdcitadellen en een subcitadel.

Het operationele hart van het schip bestaat uit het SEWACO XI gevechtsdatasysteem, dat ontwikkeld is door Thales Naval Nederland (oorspronkelijk Signaal). Het SAM-systeem voor de kortere afstand is de geëvolueerd Sea Sparrow raket (ESSM), die door een internationaal team onder leiding van Raytheon Missile Systems ontwikkeld is. De raket heeft een semi-actieve radargeleiding en richtbare straalaandrijving van de raketmotor voor een groter bereik, hogere snelheid en wendbaarheid. Het middellangeafstands SAM-systeem is gebaseerd op de Raytheon Standard Missile SM-2MR Block IIIA met een bereik van zeventig kilometer, een snelheid van Mach 2,5 en een semi-actieve radargeleiding. Zowel de ESSM- als de SM-2MR worden gelanceerd vanuit een veertigvoudig Mk 41 Verticaal Lanceer Systeem (VLS). De vijf achtvoudige lanceerinrichtingen zijn zo geïnstalleerd dat de lanceeropening zich net boven het voordek bevinden, achter het hoofdgeschut. De antischipcapaciteiten worden verder aangevuld door het Harpoon raketsysteem, dat zich net achter de mast op het verhoogde dek bevindt.

Het belangrijkste kanon van het schip is een 5-inch Otobreda L/54 wapen. Nabijverdediging tegen anti-schipraketten wordt geboden door twee 30-mm Goalkeeper CIWS (close-in weapon system) van Thales Naval Nederland. Eén CIWS zit net voor de mast en de andere op het dak van de helikopterhangar. Er zijn ook twee 20-mm Oerlikon kanons (aan bak- en stuurboordzijde van de mast). Verdediging tegen onderzeeërs op korte afstand wordt geboden door twee 12,75-inch Mk 32 dubbele lanceerinrichtingen (een aan elke kant van het schip) voor 24 Mk 46 Mod 5 torpedo's. Operaties tegen onderzeeërs op langere afstand kunnen worden gevoerd door de Westland Lynx helikopter, deze werd in 2007 opgevolgd door de grotere NH Industries NH 90. De helikopter staat in de hangar die zich voor het vliegdek (met een DCN Samahé dekafhandelingsysteem) op de achtersteven bevindt.

De radaruitrusting is ook geleverd door Thales Naval Nederland. Het SMART-L systeem boven de hangar biedt driedimensionale luchtzoekmogelijkheden. De APAR-radar (Active Phased Array Radar) rond de mast zorgt voor lucht/oppervlaktezoekmogelijkheden en vuurleiding voor de SM-2MR raketten. De Scout LPI-radar (Low Probability of Intercept) aan de voorkant van de mast heeft een oppervlaktezoekfunctie. Andere belangrijke elementen van Thales zijn het Sirius langeafstands infrarood zoek- en volgsysteem boven de brug en het Mirador optronische oppervlaktesurveillancesysteem.

Het sonarsysteem is de STN Atlas Elektronik DSQS-24C actieve zoek- en aanvalsuitrusting, die in de boeg gemonteerd is.

Het schip wordt voortgestuwd door een CODOG-systeem (Combined Diesel Or Gas turbine) met twee onafhankelijke elementen. De twee Rolls-Royce Spey SM1C gasturbines leveren elk 19.500 kW voor hogesnelheidsoperaties, terwijl de twee Stork-Wärtsilä 16V 26 ST dieselmotoren elk 5070 kW leveren voor zuinig kruisen. De twee reductiekasten zijn geïnstalleerd in een afzonderlijke transmissieruimte. Het schip heeft twee schroeven met verstelbare spoed. De twee roeren zorgen ook voor rolstabilisatie.