Wikia

Mk42-dnsc9208692.jpg

5"/54 caliber Mark 42 op de USS Turner Joy (DD-951).

Eind jaren vijftig en begin jaren zestig van de twintigste eeuw kwam de 5-inch MK 42 geschutstoren in dienst als opvolger van de semi-automatische 5-inch (127-mm) MK 32 en MK 39 systemen. Die wapensystemen, voorzien van twee L/38 vuurmonden respectievelijk één L/54 kanon dateerden nog uit de Tweede Wereldoorlog c.q. het eind van de jaren veertig. De enkelloops MK 42 is zowel tegen oppervlaktedoelen als voor luchtafweer inzetbaar en haalt een veel hogere vuursnelheid dan die twee oudere systemen. De toren is voorzien van een automatisch munitie-aanvoersysteem met twee ronde drums voor 20 granaten. De MK 42 wordt elektro-hydraulisch aangedreven en kan vanuit de toren bediend worden of automatisch vuren. Voor de MK 42 Mod 7/8 is veertien man personeel nodig, vier daarvan in de toren zelf. Meer dan 150 wapens van dit type zijn in gebruik geweest op schepen van de US Navy en de marines van Australië, Duitsland, Japan en Spanje. Nagenoeg alle systemen in Amerikaanse dienst zijn met kant en klare toevoegingen opgewaardeerd tot de MK 42 Mod 10 standaard. Daarmee kwamen deze geschutstorens op dezelfde standaard als de lichtere MK 42 Mod 9 variant, die werd gebouwd voor de fregatten van de Knox klasse. De elektronica voldoet aan de hoogste eisen, de aandrijving vergt tien procent minder stroom en slechts twee man zijn nodig om het geschut te bedienen, waarmee het totaal naar twaalf afneemt. Het 5-inch kanon waarmee de MK 42 is uitgerust, heeft de aanduiding MK 18. Voor dit wapen, en voor de latere MK 45 geschutstorens is een semi-actief lasergeleid projectiel ontwikkeld. Dit is 1,55 m lang, weegt 47,4 kg en is gebouwd volgens hetzelfde concept als het Copperhead projectiel voor de 155-mm (6,1-inch) houwitser van het Amerikaanse leger.
Specificatie: 5"/54 caliber Mark 42
Type: Scheepsgeschut met enkele loop.
Bouwfirma:
In dienst: 1953 -
Kaliber: 5-inch (127-mm).
Gewicht: Mod 7/8: 65,8 ton ; Mod 9: 57,65 ton ; Mod 10: 63,9 ton.
Elevatie: -5° tot +80°.
Mondingssnelheid: 810 m/sec.
Gewicht granaat: 31,8 kg.
Max. vuursnelheid: 20 schoten per minuut.
Effectief bereik: 23,8 km tegen oppervlaktedoelen ; 14,8 km als luchtdoelgeschut.
Gebruiker(s): Amerika, Australië, Egypte, Duitsland, Griekenland, Japan, Mexico, Spanje, Taiwan, Thailand, Turkije.

Around Wikia's network

Random Wiki