Wikia

8

Sovjet-troepen bekijken in het begin van de oorlog een buitgemaakte Pak 38. Dit wapen was met wolfraamkerngranaten het enige wapen dat in staat was om in 1941 de Russische T-34/76 uit te schakelen.

Tegen 1940 was de 3,7-cm Pak 35/36 van uiterst geringe waarde tegen de bepantsering van de meeste moderne tanks. Gelukkig voor het Duitse leger was dat al in 1937 voorzien en had Rheinmetall-Borsig in 1938 een nieuw kanon ontwikkeld met een 50-mm kaliber. In 1939 was het wapen klaar voor productie maar de eerste exemplaren bereikten pas in het midden van 1940 de troepen. Het kanon, dat de naam 5-cm Pak 38 kreeg, was toen te laat om nog enige rol te kunnen spelen in een West-Europese campagne. Zijn eerste inzet tijdens grote gevechten kwam niet eerder dan in 1941.

Oostfront-tankkillerEdit

Dat was tijdens de invasie van de USSR en tegen die tijd werd het kanon voorzien van een nieuw type wolfraammunitie bekend als AP40. Deze munitie was verder ontwikkeld uit in beslag genomen Tsjechische en Poolse munitie en werd omarmd omdat de grote dichtheid van de wolfraamkern een enorme toename in penetratievermogen bood. Dit kwam goed uit, want toen de Russische T-34/76 op het slagveld verscheen, was de Pak 38 met de AP40 munitie de enige combinatie van kanon en granaat die in staat was om de dikke huid van de tank te doorboren. Het aantal operationele Pak 38's was echter beperkt en kon niet overal tegelijk zijn, en soms duurde het te lang voordat de gedateerde, langzame Franse 75-mm kanonnen de vele gaten in de antitank verdedigingslinies hadden gedicht. Hierna werd het 50-mm kanon goed genoeg bevonden om gedurende de rest van de oorlog in functie te blijven, hoewel het later zou worden vervangen door kanonnen van zwaarder kaliber.

De Pak 38 was een goed ontworpen wapen met een gebogen schild, stalen wielen en een buizenonderstel waarbij de bladvering werd uitgeschakeld wanneer de trekarmen werden gespreid. Er werden lichtmetalen legeringen toegepast om de wendbaarheid te vergroten en onder de trekarmen was een hulpwieltje gemonteerd om handmatige bediening mogelijk te maken. De loop had een terugslagvering. De Pak 38 was gemonteerd op vele verschillende Panzerjäger onderstellen. Er was een moment dat het Britse leger zoveel van deze wapens had buitgemaakt dat ze werden opgeslagen om te worden gebruikt als de productie van Britse anti-tankkanonnen zou stagneren.

LinksEdit

Specificatie: 5-cm Pak 38
Type: Anti-tankkanon.
Bouwfirma(s): Rheinmetall-Borsig.
Ontwerp: 1938.
In dienst: 1940-1945.
In productie: 1940-1945.
Lengte: 3,187 m.
Lengte loop: 2,381 m.
Gewicht: getrokken: 1062 kg ; In actie: 1000 kg.
Kaliber: 50 mm.
Traverse: 65°.
Elevatie: -8° - +27°.
Mondingssnelheid: AP: 835 m/sec ; AP40: 1180 m/sec en HE: 550 M/sec.
Bereik: HE: 2650 m.
Projectielgewicht: AP: 2,06 kg ; AP40: 0,925 kg ; HE: 1,82 kg.
Pantserdoorboring: AP40: 10,1 mm op 740 m.
Aantal gebouwd: 9568.
Bediening: 5.
Gebruiker(s): Duitsland.

Around Wikia's network

Random Wiki