Wikia

Sa9gaskin

Het SA-9 Gaskin systeem gebruikt de amfibische BRDM-2 als onderstel. Daarvan zijn de oorspronkelijke extra middenwielen in de buik verwijderd.Dit voertuig rijdt met de vier raketten in lanceerstand.

De 9K31 Strela 1, in het Westen bekend onder de aanduiding SA-9 Gaskin, werd geproduceerd vanaf 1966. Dit SAM-systeem voor helder weer en geringe hoogte werd in 1968 door het Rode Leger in gebruik genomen. Elke batterij bevatte vier eenheden, zodat een divisie over zestien eenheden beschikte. Het raketsysteem werd ook door marine-infanterie gebruikt. Elke batterij kreeg daar eveneens vier Strela 1 lanceervoertuigen, plus vier stuks ZSU-23-4 luchtafweergeschut.

Niet alleen in de Sovjet-Unie en de daaruit voortgekomen staten is de SA-9 in gebruik. Ook andere landen, zoals Algerije, Egypte, Hongarije, India, Irak, Joegoslavië, Libië, Oost-Duitsland, Polen, Syrië, Vietnam en Zuid-Jemen beschikten over dit wapen. Het eerste gedocumenteerde gebruik van een SA-9 systeem was in Libanon, waar een batterij met Libische bemanning in mei 1981 vergeefs een Israëlisch vliegtuig onder vuur nam. Daarop werd de batterij vernietigd door Israël's luchtmacht. In december 1983 schoten SA-9 systemen wel een Change Vought A-7 Corsair II en een Grumman A-6 Intruder aanvalsjager van de Amerikaanse marine neer bij een aanval op Libanon. In datzelfde jaar maakte de South African Defence Force 16 'Gaskin' eenheden buit bij de invasie in Angola. Tijdens de oorlog tussen Iran en Irak van 1980 tot 1988 zette het Iraakse leger dit systeem in tegen Iraanse vliegtuigen, en later tegen Coalitievliegtuigen in de Golfoorlog van 1991. Korter geleden gebruikte het Joegoslavische leger dit raketsysteem tijdens Operatie Allied Force in Kosovo. De raketten waren zeer effectief tegen op afstand bestuurde verkenningsvliegtuigen.

AmfibievoertuigEdit

Het SA-9 Gaskin raketsysteem is gemonteerd op een BRDM-2 4x4 verkenningsvoertuig. De oorspronkelijke eenpersoonskoepel met mitrailleur heeft plaatsgemaakt voor een gemotoriseerde koepel. In het voorste deel hiervan zit achter een groot raam degene die het raketsysteem bedient. Daarachter is een voetstuk waarop aan weerszijden twee raketten lanceerklaar staan in hun containers. Als het voertuig grotere afstanden aflegt, liggen de lanceerinrichtingen en de raketten plat op de romp. Als de raketten zijn afgeschoten, moeten de lege containers worden verwijderd. Daarna moet de bemanning van het voertuig van buiten af de nieuwe raketten met containers en al met de hand plaatsen.

In elke batterij is één voertuig voorzien van 'Flat Box-A' radardetectie-antennes. Hiermee kunnen doelen tot op een afstand van 30 km worden waargenomen. In het Sovjetleger en in de nationale legers die daaruit voortkwamen, worden Gaskin eenheden bovendien aangestuurd vanuit een BTR-60 PU-12 commandovoertuig. Zo worden de batterijen op de hoogte gesteld van verticale hoek, hoogte en afstand van het doel. Deze informatie wordt vergeleken met de gegevens van het eigen 'Flat Box-A' voertuig van de batterij.

Om de kans op uitschakeling van het doel te vergroten, vuurt de batterij twee raketten af, met een tijdsverschil van vijf seconden. De infrarood doelzoeksystemen van de twee raketten zijn ingesteld op verschillende doel-intensiteiten om zo de flares die het vliegtuig als lokaas uitwerpt, te slim af te zijn.

De raket zelf wordt vervoerd in en gelanceerd vanuit een beschermende container. De raket kon frontaal doelen onderscheppen die zich met 1115 km/u bewegen. De basis 9M31 Strela 1 werdvanaf 1970 aangevuld met de 9M31M Strela 1M (SA-9b Gaskin Mod 1) variant. Dit model heeft een betere zoekradar met grotere gevoeligheid en is beter in staat een doel te volgen. De raketten hebben een 3-kg hoogexplosieve fragmentatielading met nabijheidsontsteking en zijn dodelijk binnen een straal van 5 m.

De SA-9 Gaskin heeft een aantal grote nadelen. Het systeem is alleen geschikt voor helder weer en de schutter moet voortdurend zijn koepel draaien om naar de doelen te speuren, hoewel de centrale commandopost de eerste informatie zoals richting, snelheid en hoogte van het doel levert. Daarnaast is de vuursnelheid laag omdat de raketten met de hand herladen moeten worden, wat 5 minuten in beslag kan nemen. Het Sovjetleger en zijn opvolgers hebben de SA-9 vervangen door het Strela 10 (SA-13 Gopher) systeem.

LinksEdit

Specificatie: 9M31 Strela 1
Type: Luchtdoelraket.
Bouwfirma: Soviet state factories.
Ontwerp: OKB-16 Designbureau, nu KB Tochmash Design Bureau of Precision Engineering.
In dienst: 1968 -
Afmetingen: Lengte: 1,80 m ; Diameter: 12 cm ; Spanwijdte: 36 cm.
Gewicht: 30 kg.
Prestatie: Snelheid: 1800 km/u ; Bereik: 4200 m ; Min. bereik: 1000 m (9M31) of 500 m (9M31M) ; Min. hoogte: 50 m (9M31) of 30 m (9M31M) ; Max. doelhoogte: 3000 m (9M31) of 3500 m (9M31M).
Gebruiker(s):

Huidige:Angola, Algerije, Armenië, Benin, Bulgarije, Cuba, Croatië, Bosnië Herzegovina, Egypte, Ethiopië, Hongarije, Indië, Libië, Mongolië, Mauretanië, Mozambique, Nicaragua, Polen, Roemenië, Arabische Democratische Republiek Sahara, Servië, Sirië, Oeganda, Oekraïne, Oezbekistan, Vietnam, Jemen.

Vroegere:Tsjechoslowakije, Servië, Montenegro, Irak, Slovenië, Rusland, ex-Sovjet-Unie.

Around Wikia's network

Random Wiki