Wikia

Sud-Aviation Alouette II
230a

Type

Multirole helikopter

Land van herkomst

Frankrijk
Bouwfirma Sud-Est / Sud-Aviation / Aérospatiale
Ontwerp
Productie (eerste vlucht / In gebruik / in dienst) 1955 / 1957 /
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (romplengte / hoofdrotordiameter / hoogte / schijfoppervlak hoofdrotor) 9,66 m/ 10,20 m/ 2,75 m/ 81,7 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 895 kg / 1600 kg
Motor(en) 1x Turboméca Artouste IIC6 turboshaft van 395 kW (530 pk)
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 185 km/u/ / 2300 m / 565 km
Bewapening
Bemanning 1
Gebouwd 1300+
Gebruik (Landen) Peru, Tunesië, Oostenrijk,België, Benin, Braziliä, Cambodja, Cameroen, Centraal Afrikaanse Republiek, Congo, Djibouti, Dominicaanse Republiek, Frankrijk, Duitsland, Guinea-Bissau, Indonesië, Israël, Ivoorkust, Katanga, Khmer Republiek, Laos, Libanon, Mexico, Nederland, Portugal, Rhodesia, Senegal, Groot-Brittannië, Zuid-Afrika, Zweden, Zwitserland

De onconventioneel gebouwde,robuuste Aérospatiale Alouette II was een van de eerste echte multirole helikopters. Het toestel blonk uit in een groot aantal rollen. Dit is te danken aan de betrouwbare turboshaftmotor, aan het eenvoudig uit te voeren onderhoud en aan het landingsgestel dat uit wielen of sleden kan bestaan, of drijvers (eventueel nooddrijvers). De Alouette II ontstond als de Sud-Est SE 3120 Alouette (leeuwerik), een lichte driepersoons helikopter, hoofdzakelijk bestemd voor de landbouw. Het eerste prototype vloog op 31 juli 1952, en was voorzien van een 149 kW (200pk) Salmson 9NH stermotor. Een jaar later vestigde de Alouette een nieuw internationaal helikopter-duurrecord van 13 uur en 56 minuten. Het casco was inmiddels volledig opnieuw ontworpen rond de 269 kW (360-as-pk) Turboméca Artouste I turboshaft motor. Het eerste van twee prototypes, nu aangeduid als SE 3130, vloog op 12 maart 1955, gevolgd door drie preproduktie-exemplaren in 1956. De hieruit voortkomende Alouette II kreeg het Franse bewijs van luchtwaardigheid op 2 mei 1956. Al spoedig was er internationaal vraag naar deze helikopter. Op 1 maart 1957 fuseerde Sud-Est (SNCASE) met Sud-Ouest (SNCASO) en vormde Sud-Aviation, en daarop werd de aanduiding van de Alouette gewijzigd in SA 313B, en dat bleef ongewijzigd na de fusie tussen Sud-Aviation en Nord-Aviation in 1970 die toen samen Aérospatiale vormden. Vanaf het begin bleek de Alouette II een succesvol ontwerp te zijn. Het toestel was bijzonder geschikt voor operaties op grote hoogte. In de periode van 9 tot 13 juni 1958 brak een Alouette II met Artouste-motor het hoogterecord voor helikopters in alle klassen en bracht het op 10.981m. In de categorie 1000-1750kg werd het record op 9583m gebracht. In september 1960 waren niet minder dan 598 Alouette II's besteld door klanten in 22 landen. Het type zou ook gebouwd worden door Helibras in Brazilië en door Hindustan Aeronautics (HAL) in India. Het werd ook het eerste Franse luchtvaartuig van enige soort dat een Amerikaans bewijs van luchtwaardigheid kreeg. De Alouette II kan worden uitgerust met een grote verscheidenheid aan raketten, geleide wapens en vuurwapens.

VariantenEdit

  • SE 3130 Alouette II : SA 313B Aloutte II vanaf 1967.
  • SE 3131 Gouverneur : passagiersversie die tot de Aérospatiale Alouette III leidde.
  • SE 3140 Alouette II : Nooit geproduceerde versie.
  • HKP 2 Alouette II : SE 3130 onder Zweedse licentie.
  • SE 3150 Alouette Astazou : Versie met Turboméca Astazou-motor en transmissie van de Alouette III.
  • SE 3180 Alouette II : Afgeleide van de SE 3150 die vanaf 1967 SA 318C Alouette II heette.
  • HAL Chetak : SE 3180 onder Indische licentie.
  • SA 315B Lama : Afgeleide van de SE 3150 voor extreme hoogtes. De variant houdt reeds sinds 1972 het hoogterecord voor helikopters met 12.442 meter.
  • HAL Cheetah : SA 315B Lama onder Indische licentie.
  • HAL Lancer : Verbetering van de HAL Cheetah.
  • HB 315B Gaviao : SA 315B Lama onder Braziliaanse licentie.

Around Wikia's network

Random Wiki