Wikia

AlouetteIII-M2-a.jpg

Een Belgische Alouette III van de Belgische Zeemacht.

Het succes van de Alouette II  bracht Sud-Aviation ertoe om een verbeterde versie uit te brengen. De nieuwe helikopter moest voor alles meer vermogen en een betere aërodynamica krijgen. Het toestel, dat SE 3160 Alouette III ging heten, kreeg ook een grotere cabine dan zijn voorganger. In de slagveldmobiele rol konden een vlieger en zes bewapende manschappen worden meegevoerd. In de gewonden-transport-rol bood de Alouette III plaats aan twee brancards en twee zittende gewonden. Het toestel was uitgerust met een Turbomeca Artouste III turboshaftmotor van 410 kW met dynamische componenten van de Alouette II. De SE 3160 maakte zijn eerste vlucht op 28 februari 1959 en trok onmiddellijk de aandacht van de Franse strijdkrachten die zaten te springen om een snel en goed bewapend gevechtstype.

De eerste productieserie van de SE 3160 was voornamelijk voor de export bedoeld. Deze toestellen werden later, nadat Sud-Aviation in Aérospatiale was opgegaan in 1970, aangeduid met SA 316A. Met Hindustan Aeronautics Ltd. werd een contract gesloten voor de bouw van de Alouette III onder de naam HAL 316 Chetak.

De volgende versie, de SA 316B, was uitgerust met een Turbomeca Artouste IIIB turboshaftmotor en vloog voor het eerst op 27 juni 1968. Voor deze versie waren de hoofd- en staartrotor versterkt zodat een grotere last meegenomen kon worden. Productielicenties voor de SA 316B werden verstrekt aan ICA-Brasov in Roemenië, dat het toestel IAR 316B doopte. Ook FFA in Zwitserland bouwde de Alouette III en de licentie van HAL werd verlengd.

AanvalsoperatiesEdit

De kwaliteiten van de SA 316B maakten het toestel als tweezitter geschikt voor lichte aanvalstaken met een bewapening van bijvoorbeeld vier meervoudige lanceerinstallaties voor 68 mm ongeleide raketten, of vier AS11 of AS12 draadgeleide raketten. Voor de ASW-taak werden bijvoorbeeld twee Mk 44 of Mk 46 torpedo's meegevoerd, of een enkele torpedo als er ook MAD-apparatuur werd meegenomen.

De SA 316B werd opgevolgd door de SA 316C die in 1972 in productie ging. Deze variant was uitgerust met een Turbomeca Artouste IIID van 649 kW, die was 'geknepen' tot 447 kW. De SA 316C werd maar in beperkte aantallen gebouwd. Daarna volgde de SA 319B met de Turbomeca Astazou XIV turboshaft. Deze versie leverde veel betere prestaties en was aanzienlijk zuiniger. Hij vloog in 1968 voor het eerst, maar de productie kwam pas in 1973 op gang.

Er werd een maritieme versie ontwikkeld voor het aanvallen van kleine oppervlakteschepen zoals snelle torpedoboten. Deze versie kon worden uitgerust met een autostabilisatiesysteem, surveillanceradar, een gyrogestabiliseerd vizier en twee AS12 ASM's. Voor de ASW-rol kon deze versie twee Mk 44's en MAD-apparatuur meevoeren. Als ASR-helikopter werd het toestel uitgerust met een lier aan de bakboordkant van de romp.

Sud-Aviation en Aérospatiale produceerden gezamelijk 1453 Alouette III helikopters voor 74 landen, waarvan er ongeveer 60 het toestel in een militaire rol inzetten.

De Alouette III heeft zichzelf onderscheiden als een uitmuntend toestel in tal van moeilijke operationele omstandigheden en voldoet uitstekend als verbindingstoestel en helikopter voor algemene taken, licht transport, vuursteun, antischiptaken, SAR, bewapende verkenning,CAS/COIN, pantserbestrijding, ASW, plane guard op vliegdekschepen, waarneming en training. Als civiele en paramilitaire helikopter heeft de Alouette III tal van bergreddings-, politie- en beveiligingstaken uitgevoerd.

ICA-Brasov bouwde met de dynamische componenten een goedkope aanvalshelikopter, de naderhand geannuleerde IAR-317 Airfox. In Zuid-Afrika ontwikkelde Atlas de Alpha XH-1 lichte aanvalshelikopter, waarvan maar 1 prototype werd voltooid. HAL bouwt de Alouette III nog steeds op bescheiden schaal.

De Nederlandse Koninklijke Luchtmacht heeft in totaal 77 Alouette III helikopters gehad, waarvan de eerste in 1964 arriveerden. De laatste paar Alouette III's van de KLu zijn sinds 2008 op vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerd. In januari 2015 ontving de Surinaamse Luchtmacht (SAF) drie HAL Chetaks (in India onder licentie gebouwde Alouette III) nadat het eerder al tussen 1986 en 1999 twee uit Portugal overgenomen Alouette III helikopters in dienst had tijdens de binnenlandse oorlog tegen het Jungle Commando van Ronnie Brunswijk.

Heli 620x220.jpg

Surinaamse HAL Chetak helikopters te Zorg en Hoop, Paramaribo

VariantenEdit

  • SE 3160 : Prototype F-ZWVQ vloog voor het eerst op 28 februari 1959. Motor: Turbomeca Artouste IIIB turboshaft, 425 kW.
  • SE 3164 : Maar één prototype van gemaakt. Bewapende versie met een 20 mm kanon in de neus en ophangpunten voor bommen en raketten. Eerste vlucht 24 juni 1964.
  • SA 316A : Aanduiding na 1970 voor SE 3160 productietoestellen.
    • HAL 316 Chetak : SA 316A gebouwd in licentie door Hindustan Aeronautics Ltd. in India. Eerste vlucht 11 juni 1965.
  • SA 316B : Uitvoering met een versterkte hoofd- en staartrotor. Eerste vlucht 27 juni 1968.
    • IAR 316B : SA 316B gebouwd in licentie door ICA-Brasov in Roemenië.
    • IAR 317 Airfox : Bewapende IAR 316B. Eén prototype van gebouwd. Eerste vlucht 22 september 1983.
    • Alpha XH-1 : Bewapende versie van een SA 319B met nieuwe cockpit waarin de bemanning achter elkaar zit. Eén prototype gemaakt door Atlas (Zuid-Afrika). Eerste vlucht 3 februari 1985. Het toestel was uitgerust met een 20 mm GA1 kanon in een neuskoepel die gekoppeld was met de helm van de wapenofficier.
  • SA 316C : Uitvoering met Turboméca Artouste IIID turboshaft motor.
  • SA 319B : Als SA 316B maar met een Turboméca Astazou XIV turboshaft motor, 448 kW. Eerste vlucht prototype 1967. Productie vanaf 1973.
  • G-Car en K-Car: Bewapende versies van het Rhodesische leger. De G-Car was bewapend met twee .303 Browning en één 7,62-mm MAG machinegeweer. De K-Car was bewapend met een 20-mm MG 151 kanon.

Specificatie Aérospatiale Alouette III
Type: Helikopter voor algemene taken
Bouwfirma: Sud-Aviation / Aérospatiale
Eerste vlucht: 28 februari 1959
In dienst: 1960
Uit dienst: 2004
Afmetingen: Hoofdrotordiameter: 11,02 m ; Lengte met draaiende motor: 12,84 m ; Hoogte: 3 m ; schijfdiameter hoofdrotor: 95,38 m².
Gewicht: Leeg: 920 kg ; Max. startgewicht: 2200 kg.
Motor(en): Een Turbomeca Artouste IIIB turboshaft van 649 kW, gereduceerd tot 425 kW.
Prestaties: Standaardversie: Max. kruissnelheid: 210 km/u ; Aanvangs klimvermogen: 260 m/min ; Plafond: 3200 m ; Stilhangplafond: 2880 m met grondeffect en 1520 m zonder ; Bereik: 480 km.
Aantal gebouwd: +/- 2000
Gebruiker(s): Civiel: Chili, Italië, Japan, Pakistan, Amerika. Militair: Abu Dhabi, Albanië, Angola, Argentinië, Australië, Bangladesh, België, Biafra, Birma, Bolivia, Botswana, Burkina Faso, Burundi, China, Congo, Denemarken, Dominicaanse Republiek, Ecuador, El Salvador, Guinee, Ethiopië, Frankrijk, Gabon, Ghana, Griekenland, Guinee-Bissau, Hong Kong, Ierland, India, Indonesië, Iran, Ivoorkust, Jordanië, Kameroen, Laos, Libanon, Libië, Madagaskar, Malawi, Maleisië, Malta, Mexico, Marokko, Mozambique, Namibië, Nepal, Nederland, Nicaragua, Oostenrijk, Opper Volta, Pakistan, Peru, Portugal, Rhodesië, Roemenië, Rwanda, Saoedi Arabië, Seychellen, Sierra Leone, Singapore, Spanje, Sri Lanka, Suriname, Swaziland, Tsjaad, Tunesië, Venezuela, Vietnam, Zaïre, Zambia, Zimbabwe, Zuid-Korea, Zuid-Vietnam, Zwitserland,

Around Wikia's network

Random Wiki