Wikia

A27L Mark VIII Centaur
MKIV

Centaur CS Mk IV

Type Lichte tank
Land van herkomst groot-Brittannië
Bouwfirma Nuffield Mechanisation and Aero
Ontwerp Leyland
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1942 / - / 1943-1945
Gebruiker(s)
Specificatie: Centaur III

Gewicht 28.850 kg.
Motor(en) 1x Nuffield Liberty Mk V V-12 benzinemotor van 295 kW
Prestaties (snelheid / bereik) Terrein: 26 km/u (weg: 43 km/u) / 265 km.
Bewapening 1x QF 95-mm houwitser / een of twee 7,92-mm Besa machinegeweren.
Doorwaaddiepte 91 cm.
Hellingshoek
Verticaal obstakel 91 cm.
Overschrijdend vermogen 2,3 m.
Bemanning 5
Gebouwd
Gebruik (Landen) Groot-Brittannië, Tsjechoslowakije, Griekenland, Israël, Polen, Portugal, Noord-Korea (1 buitgemaakt)

De A27L Mark VIII Centaur was een tijdgenoot van de A27M Mark VIII Cromwell, maar had in plaats van een Rolls-Royce Meteor een Liberty motor. In veel opzichten waren de Cromwell en de Centaur, een project van Leyland Motors, identiek. Sommige Centaurs hadden zelfs Meteor motoren en werden in een later stadium omgedoopt tot Cromwell tanks.

Leyland had eerder de A24 Mark VII Cavalier ontworpen. Dit was geen groot succes, de prestaties lieten te wensen over, de levensduur van de motor was kort en er waren problemen met de mechanische betrouwbaarheid. Bij de Centaur maakte Leyland gebruik van enkele eigenschappen van de Cavalier, helaas ook van de minder goede. De Liberty motor had niet voldoende vermogen en was ook minder betrouwbaar dan de Meteor.

De Centaur I werd geproduceerd met een 57-mm kanon, standaard voor Britse tanks uit die tijd. De eerste exemplaren waren in juni 1942 gereed, waarna ze voor training werden gebruikt. De Centaur III had een zwaarder 75-mm kanon. Zijn bepantsering varieerde in dikte van 20 tot 76 mm. Deze laatste versie werd slechts in kleine aantallen geproduceerd. De Centaur IV was het belangrijkste type voor gevechten met een 94-mm close-support houwitser. Dit voertuig werd door de Armoured Support Group van de Royal Marines gebruikt tijdens de landingen in Normandië op 6 juni 1944. Tachtig van deze tanks zouden deelnemen aan de eerste fase van de amfibieaanval. Maar de tanks presteerden ook op het strand en het kustgebied daarachter dusdanig goed, dat besloten werd ze nog enkele weken te behouden voor de gevaarlijke gevechten in de heggenstreek.

Daarna werd de Centaur uit dienst genomen en aangepast voor andere taken. De simpelste conversie was die tot artilleriewaarnemingspost (Centaur OP). Bij andere tanks was de koepel verwijderd, zoals bij de Centaur Kangaroo, een gepantserd personeelsvoertuig. De gebruikelijk gepantserde bergingsversie was de Centaur ARV. De Centaur Dozer had een dozerblad voor de gevechtsgenie. De twee Centaurversies met bewapening waren de Centaur III/IV AA I en de Centaur III/IV AA II.

Deze hadden dezelfde 20-mm luchtafweergeschutkoepel als de Crusader AA, maar het eerdere Oerlikon kanon had plaatsgemaakt voor het 20-mm Polsten kanon. Beide varianten namen deel aan de beginfase in Normandië, maar werden teruggetrokken toen de voorziene luchtaanvallen uitbleven.

Varianten

  • Centaur I: Bewapend met een 57-mm kanon, gebruikt voor trainingen, 1059 gebouwd.
  • Centaur II: Een Mark I met bredere rupsbanden en geen machinegeweer in de romp, enkel als experiment
  • Centaur III: Uitgerust met een 75-mm kanon, 233 gebouwd.
  • Centaur IV: Uitgerust met een 95-mm houwitser. De enige versie die in oorlogsgebied gebruikt werd, 114 gebouwd.
  • Centaur, AA Mk I: Een Mk III, uitgerust met twee 20-mm Polsten anti-aircraftkanonnen, 95 gebouwd.
  • Centaur, AA Mk II: Een Mk III, uitgerust met twee 20-mm Polsten anti-aircraftkanonnen
  • Centaur Dozer: De toren was verwijderd en was uitgerust met een dozerblad die bediend werd via een lier, 250 gebouwd.
  • Centaur Observation Post (OP): Uitgerust met een dummykanon en extra radio's.
  • Centaur Kangaroo: Personeelsvoertuig
  • Centaur Armoured Recovery Vehicle (ARV): Bergingsvoertuig.

Links