Wikia

AMX-30
AMX-30-5RC.jpg

Type

Zware tank

Land van herkomst

Frankrijk
Bouwfirma Atelier de Construction de Roanne
Ontwerp Direction des Études et Fabrications d'Armements & Atelier de Construction d'Issy-les-Moulineaux
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1963 / 1966 / 1966- heden
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 9,48 m (met kanon),6,59 m (romp) / 3,1 m / 2,86 m.
Gewicht 36 ton
Motor(en) Hispano-Suiza HS-110 12 cilinder dieselmotor of een Renault/MACK E9-750 van 537 kW (720 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 65 km/u (op de weg) / 600 km
Bewapening 1x 105-mm Modèle F1 kanon, M693 20-mm kanon, 1x 7,62-mm AANF1 Modèle 1952 mitrailleur
Doorwaaddiepte
Hellingshoek 60 %
Verticaal obstakel 0,93 m
Overschrijdend vermogen 2,98 m
Bemanning 4
Gebouwd 3570

Gebruik (Landen)

Voormalige gebruikers: Frankrijk, Spanje, Griekenland, Chili.

Tegenwoordige gebruikers: Bosnië-Herzegovina, Cyprus, Quatar, Saoedi-Arabië, Venezuela, Nigerië, Verenigde Arabische Emiraten, Kroatië, Cyprus, Koeweit

Toen het Franse leger opnieuw opgericht werd na het eind van de Tweede Wereldoorlog, bestond de tankmacht uit Amerikaanse M4 Sherman tanks en een paar exemplaren van de Franse ARL-44. Deze werden vanaf het midden van de jaren vijftig vervangen  door een ander Amerikaans ontwerp, de M47 gevechtstank. Deze werd in grote aantallen aan Frankrijk geleverd in het kader van het Mutual Defense Aid Program (MDAP, hulpprogramma voor wederzijdse verdediging). In 1956 stelden Frankrijk, West-Duitsland en Italië een specificatie op voor een nieuwe MBT, die lichter en beter bepantserd moest zijn dan de M47, die op dat moment door alledrie de landen gebruikt werd. Frankrijk en West-Duitsland bouwden elk een MBT-prototype naar de specificatie; de Franse inzending was de AMX-30 en de West-Duitse was de Leopard (later de Leopard I). De verwachting was dat één van beide typen door beide landen zou worden aanvaard, maar uiteindelijk kozen beide landen voor hun eigen tank.

De AMX-30 werd ontworpen door het Atelier de Construction d'Issy-les- Molineaux (AMX), de producent van de meeste Franse zwaardere pantservoertuigen van na de Tweede Wereldoorlog. De eerste prototypes werden in 1960 voltooid. De eerste tanks in productie werden in 1966 door het Atelier de Construction de Roanne voltooid. De productie werd in 1993 beëindigd nadat er ruim 3500 AMX-30 tanks gebouwd waren, waarvan er veel geëxporteerd werden naar landen als Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten), Bosnië, Chili, Kroatië, Cyprus, Griekenland, Irak, Koeweit, Nigerië, Quatar, Saoedi-Arabië, Spanje en Venezuela.

De AMX-30 is de lichtste van de eerste generatie NAVO tanks, en heeft een gelaste constructie van gewalst plaatstaal, terwijl de driemanskoepel een gegoten constructie heeft. Het hoofdwapen bestaat uit een 105-mm kanon met getrokken loop, en er staan een 20-mm coaxiaal kanon en een 7,62-mm machinegeweer op de commandokoepel. Het coaxiale wapen is ongebruikelijk, aangezien het onafhankelijk van het hoofdwapen een maximale elevatie van +40° heeft, waardoor het tegen laagvliegende vliegtuigen en helikopters gebruikt kan worden. De munitievoorraad bestaat uit 47 105-mm granaten, 1050 20-mm en 2050 7,62-mm patronen. Het 105-mm geschut kan HEAT-, HE-, rook- en lichtgranaten afvuren. Later werd er een modernere APFSDS-granaat geïntroduceerd. Die laatste heeft een mondingssnelheid van 1525 m/sec. en kan op een afstand van 5000 meter bij een inslaghoek van 60° bepantsering van 150 mm dik doorboren.

Voor woestijnoperaties is er de AMX-30S die in gebruik is bij Quatar en Saoedi-Arabië. Het definitieve productiemodel voor het Franse leger is de AMX-30 B2, die een aantal verbeteringen had, waaronder een geïntegreerd vuurleidingssysteem met een laser-afstandsbepaler, een low-light TV-systeem en een opgewaardeerd voortbewegingssysteem met een nieuwe overbrenging.

Het AMX-30 chassis heeft de basis gevormd van een hele familie van verwante voertuigen. Het AMX-30D gepantserde reparatievoertuig heeft een bulldozer/-stabilisatieblad aan de voorzijde van de romp, twee lieren en een hydraulische kraan rechts op de romp. Hiermee kunnen te velde motoren en andere componenten vervangen worden. de brug van de AMX-30 bruglegger kan een obstakel tot 20 meter breed overbruggen. Het chassis is ook gebruikt als onderstel voor de lanceerinstallatie van de Pluton tactische nucleaire grond-grondraket. De AMX-30 EBG en de AMX-30 B DT of, op het chassis van de AMX-30 B2, de AMX-30 B2 DT zijn respectievelijk de genietractor en de mijnopruimingstank van het Franse leger. Het chassis is ook gebruikt voor de Franse versie van het Euromissile Roland SAM systeem en het Shahine SAM systeem, waarvan het laatste door Thompson-CSF voor het Saoedi-Arabische leger ontwikkeld werd. De AMX-30-S 401 A, een dubbel 30-mm gemotoriseerd AA kanonsysteem, werd voor Saoedi-Arabië ontwikkeld als korteafstands-bescherming voor Shahine batterijen. De GCT is in feite een gemodificeerd AMX chassis met een nieuwe koepel met een 155-mm houwitser en een automatisch laadsysteem waarmee de houwitser acht granaten per minuut kan afvuren tot de munitie op is. De GCT is in dienst bij het Franse leger, en werd in het Midden-Oosten door Irak, Koeweit en Saoedi-Arabië besteld.

VariantenEdit

  • AMX F1: gemechaniseerd 155-mm kanon.
  • AMX-30 EBG: Genievoertuig.
  • AMX-30 Roland: AA-versie met ROLAND missiles.
  • AMX-30 PLUTON: Lanceerversie voor de Pluton missile.
  • AMX-30 B2: Versie met geïntegreerd vuurleidingssysteem met een laser-afstandsbepaler, een low-light TV-systeem en een opgewaardeerd voortbewegingssysteem met een nieuwe overbrenging.
  • AMX-30-D: Depanageversie.
  • AMX-30-DT: Depanageversie.
  • AMX-30 BRENNUS: Verbeterde versie met bescherming tegen reactieve straling.
  • AMX-30 FORAD: Visueel aangepast om de rol van vijandelijke tanks te vervullen tijdens opleidingen.
  • AMX-32: Export versie met betere bepantsering en een mogelijkheid tot vuren tijdens het rijden.
  • AMX-30 SDPMAC: Pyrotechnische systeem voor anti-tank ontmijning gemonteerd op een EBG chassis.
  • AMX-30E: In licentie gebouwde Spaanse versie

Around Wikia's network

Random Wiki