Wikia

24myh3c.jpg

Een Saoedi-Arabisch ASTROS II-systeem tijdens de Golfoorlog van 1990-1991. Tijdens deze oorlog werden zowel de Iraakse als Saoedi-Arabische systemen veelvuldig ingezet.

Het Braziliaanse bedrijf AVIBRAS ontwikkelde op basis van eigen ervaring met het ontwerpen en ontwikkelen en produceren van diverse ongeleide land- en luchtraketten voor het Braziliaanse leger een veel effectiever artillerieraketsysteem. Dit systeem droeg de naam ASTROS II (Artillery Saturation Rocket System, Artillerie-verzadigings-raketsysteem).
De ontwikkeling hiervan werd begin jaren tachtig afgerond. De eerste productiesystemen waren in 1983 gereed. Sindsdien zijn er grote aantallen geproduceerd voor zowel de Braziliaanse als de exportmarkt. De export was vooral gericht op het Midden-Oosten (Irak, Qatar en Saoedi-Arabië) en meer recentelijk ook Azië (Maleisië). Irak maakte een versie van de ASTROS II met de naam Sajeel.
ASTROS II bestaat uit twee hoofdonderdelen, die beide zijn gebaseerd op hetzelfde 6x6 truckchassis. Dit zijn de eigenlijke lanceerinrichting en het munitiebevoorradingsvoertuig. Dit laatste voertuig heeft een kraan voor het laden van nieuwe raketten. Beide onderdelen zijn voorzien van volledig gepantserde cabines. Er is ook een optioneel commandocentrum/vuurleidingsysteem dat gebaseerd is op een soortgelijk of compacter 4x4 chassis.
De lanceerinrichting voor de ongeleide land-landraketten bevindt zich aan de achterzijde en kan worden voorzien van diverse houders voor raketten van verschillend kaliber. Hoe groeter het kaliber,hoe groter het operationele bereik.
De kortste raket is de SS-30,waarbij elke lanceerinrichting 32 buizen heeft met een officieel bereik van dertig kilometer. Het volgende model is de SS-40 met een bereik van 35 kilometer en zestien buizen. De grootste raket die momenteel in productie is,is de SS-60 met een opgegeven bereik van zestig kilometer en vier buizen. De ontwikkeling van de SS-80 is inmiddels voltooid. Dit systeem heeft een bereik van negentig kilometer.

LadingenEdit

Om aan de verschillende operationele eisen te kunnen voldoen, kunnen verschillende typen ladingen worden gebruikt. Zo wordt bijvoorbeeld het 'bomblet-type' toegepast om de kwetsbare bovenzijde van pantservoertuigen,mijnen of vliegvelden aan te vallen. Ook is bekend dat er een versie met vleugels is ontwikkeld, die een groter bereik heeft. Deze laatste is bekend als ASTROS TM (Tactical Missile, tactische raket) en zou een bereik hebben van 150 kilometer. Dit type wordt nog niet geproduceerd.
De raketten kunnen door de operator gelanceerd worden. Hij zit veilig in de cabine en kan de raketten één voor één of met meerdere tegelijk in golven afvuren. De standaardraketten zijn ongeleid, hebben vaste brandstof en omslagvinnen die zich aan de achterzijde uitvouwen.
Hoewel ASTROS II oorspronkelijk is ontwikkeld voor land-landtoepassingen, wordt nu ook gewezen op de mogelijkheden voor de kustverdediging. Het Braziliaanse leger is op dit gebied de eerste klant. Dit systeem wordt samen met een op het voertuig gemonteerd radarsysteem gebruikt. De radar spoort oppervlakteschepen op,waarna de ASTROS II-raketten worden afgeschoten.
Inmiddels is bekend dat AVIBRAS aan het ASTROS III-systeem werkt. Dit zal gebaseerd zijn op een veel grotere 8x8 truck. Naast de standaardversie van SS-30, SS-40, SS-60 en SS-80 raketten zal ASTROS III ook een nieuwe generatie raketten, waaronder de SS-150,afvuren.

Specificatie: Astros II
Type: Raket artillerie.
Bouwfirma: Avibrás
In dienst: 1983.
Afmetingen: Raket: 3,9 m.
Kaliber: 127-mm
Gewicht: 68 kg.
Lanceerbuizen: 32.
Lading: Brisant.
Bemanning: 3.
Gebruiker(s): Angola, Bahrein, Brazilië, Irak, Maleisië, Quatar, Saoedi Arabië.
Specificatie: Voertuig.
Afmetingen: Lengte: 7 m ; Hoogte: 2,6 m ; Breedte: 2,9 m.
Gewicht: 10.000 kg.
Motor: Mercedes OM422 8-cilinder diesel van 209 kW (280 pk).
Prestaties: Snelheid: 90 km/u ; Bereik: 480 km.
Bewapening: 1x 12,7-mm M2 Browning machinegeweer.

Around Wikia's network

Random Wiki