Wikia

P120l.jpg

De AT-T zware artillerietrekker werd vooral gebruikt voor het 180-mm S-23 veldgeschut/houwitser te trekken.

De USSR bracht de AT-T zware artillerietrekker in 1950 uit om het zware 130-mm luchtdoelgeschut te kunnen trekken. Later werd hij gebruikt voor het slepen van de 180-mm S-23 veldgeschut/houwitser die kernladingen kon verschieten, en de 130-mm SM-4-1 mobiele kustbatterij.

De AT-T zware artillerietrekker lijkt sprekend op de ATS-59. Hij kan een aanhanger van 25.000 kg trekken en munitie en voorraden tot 5000 kg in de laadbak meevoeren.

De motor zit voor in het voertuig. De vierpersoonscabine is geheel gesloten, in tegenstelling tot de laadbak. Deze heeft hoge zijboorden, een neerlaatbare achterklep en een canvaskap. Als de AT-T wordt gebruikt voor het trekken van artilleriewapens, zit de stukbemanning op banken die over de volledige breedte van de laadbak lopen.

Het loopwerk van de AT-T is van het standaard torsiestaaftype dat een goede terreinvaardigheid garandeert, met vijf dubbele rubbeerbeklede loopwielen. Het aandrijfwiel zit vooraan en het spanwiel achteraan. Toprollers ontbreken. Aan de achterzijde is een lier gemonteerd, die kan worden gebruikt om zichzelf uit een obstakel te slepen of om dat met anderen te doen.

Er zijn enkele varianten van de AT-T uitgebracht, waaronder een verlengde versie met zeven loopwielen, waarop de 'Long Track' lange-afstandsradar voor vroegtijdige waarschuwing was gemonteerd, een systeem dat was gekoppeld aan de Krug (SA-4 'Ganef') en Kub (SA-6 'Gainful') tactische grond-luchtraketten. Een andere AT-T heeft een volledig laadbak met op het dak het 'Track Dish' (ARSOM-1) slagveldradarsysteem.

DozerbladenEdit

Het chassis wordt ook gebruikt als basis voor de BTM en MDK-2 graafmachines. Dozerversies worden de BAT en BAT-M genoemd. Er zijn vier versies van de BAT-M bekend. De basisversie bestaat uit een standaard AT-T zware artillerierupstrekker met een ETR-409 graafmachine aan de achterzijde. Deze kan een greppel van 0,8 m breed tot een maximale diepte van 1,5 m graven. Bij al deze versies wordt de rondwerkende graafmachine verticaal aan de achterzijde van het voertuig meegevoerd.

De MDK-2 putgraafmachine draagt zijn rondwerkende graafapparatuur horizontaal aan de achterkant, die voor het werken 90 graden omlaag wordt gedraaid. De machine kan een greppel tot een maximale diepte van 4,5 m en met een breedte van 3,5 m graven. Dat maakt het voertuig ideaal geschikt voor het snel uitgraven van verdekte stellingen voor andere voertuigen en stukken geschut.

De BAT en BAT-M zijn standaard AT-T's met een krachtig dozerblad voor op de romp. Deze worden gebruikt voor het klaarmaken van vuurposities en het opwerpen van obstakels of voor het opruimen van obstakels in de voorste linies.

VariantenEdit

  • BTM: Voertuig voorzien van een graafmachine.
  • MDK-2: Voertuig voorzien van een putgraafmachine.
  • BAT en BAT-M: Voertuig voorzien van een dozerblad.
Specificatie: AT-T.
Type: Zware artillerietrekker.
Bouwfirma: Malyshev Factory
Ontwerper(s): Michael N. Shshukin, Alexander Alexandrovich Morozov
In productie: 1947-1979.
Afmetingen: Lengte: 6,99 m ; Breedte: 3,17 m ; Hoogte (cabine): 2,58 m.
Gewicht: Leeg: 20.000 kg ; Geladen: 25.000 kg.
Motor: Een V-401 V-12 watergekoelde diesel van 309 kW
Prestaties: Max. wegsnelheid: 35 km/u ; Bereik: 700 km.
Waaddiepte: 0,7 m.
Verticaal obstakel: 1 m.
Overschrijdend vermogen: 2,1 m.
Hellingshoek: 60% ; Zijdelings: 30%.
Bemanning: 1 + 3.
Gebruiker(s): Rusland (USSR), Duitsland (DDR)

Around Wikia's network

Random Wiki