Wikia

Aermacchi S.211

5381779095 5674cabd8b z.jpg

Type

Trainer en licht aanvalsvliegtuig.

Land van herkomst

Italië
Bouwfirma SIAI-Marchetti, Alenia Aermacchi
Ontwerp
Productie (eerste vlucht / In gebruik / in dienst) 10 april 1981 / 1984 / actief
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 9,31 m / 8,43 m / 3,8 m / 12,6 m².
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 1850 kg / 3150 kg
Motor(en) 1x Pratt & Whitney Canada JT15D-4C turbofan (militair) van 11,12 kN of een Pratt & Whitney Canada JT15D-5C (civiel).
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 667 km/u / 12.190 m / 1670 m
Bewapening 660 kg aan afwerpbare middelen
Bemanning 2
Gebouwd 70
Gebruik (Landen) Militair: Filippijnen, Haïti, Singapore /Civiel: Australië (21ex RSAF), Amerika.

De S.211 werd door SIAI-Marchetti op eigen initiatief ontwikkeld als basis-straaltrainer. Het toestel heeft ook een lichte aanvalscapaciteit met zijn vier ophangpunten onder de vleugels. Het toestel vloog voor het eerst op 10 april 1981 en werd gekocht door vier luchtmachten, namelijk van Brunei, Haïti, de Filippijnen en Singapore. De toestellen voor de Filippijnen werden ter plekke geassembleerd door PADC (Philippine Aerospace Development Corporation). Singapore Aerospace was verantwoordelijk voor de lokale assemblage van 24 exemplaren van een eerste order à 30 stuks voor de voortgezette straaltraining. Het luchtmachtonderdeel van de strijdkrachten van Brunei heeft zijn S.211's inmiddels afgeschaft. SIAI-Marchetti heeft een versie van de S.211 met een verbeterd navigatie- en aanvalssysteem gepland, evenals een versie met een verbeterde JT15D motor en grotere brandstoftanks.

Overname door AermacchiEdit

Aermacchi nam in 1997 SIAI-Marchetti over en besloot de S.211 concurrerend te gaan maken met de nieuwste turboproptrainers, zoals de PC-21. Deze versie, de Aermacchi M.311, heeft een veel sterkere motor, een glazen cockpit en betere avionica gekregen. Het toestel maakte zijn eerste vlucht op 1 juni 2005.

VariantenEdit

  • S.211: Productieversie.
  • S.211A: Versie met samenwerking van Grumman voor de JPATS (Joint Primary Aircraft Training System).
  • M.311: Gemoderniseerde versie.

Around Wikia's network

Random Wiki