Wikia

Kopie.jpg

De Agusta-Bell AB 412 Grifone is o.a. in gebruik bij de Guardia di Finanza, die zich bezig houd met economische, fraude- en smokkelzaken.

In nauwe samenwerking met Bell lanceerde Agusta in 1981 haar Model 412, vermond als civiel toestel onder de aanduiding Agusta-Bell 412. De leveringen aan klanten begonnen in januari 1983.

Het Model 412 is eigenlijk een Model 212 (AB 212), voorzien van een hoofdrotor met vier bladen. Agusta ging verder en ontwikkelde een militaire variant, vooral met het oog op het Italiaanse leger en andere overheden. Deze variant maakte zijn eerste vlucht in augustus 1982, en kreeg de aanduiding AB 412 Grifone (Griffioen).

Militaire variantEdit

Dit type was bestemd om een veelheid aan taken uit te voeren. Daaronder waren het geven van vuursteun en het onder controle houden van gebieden met een of twee aan de zijkant gemonteerde kanonnen; het uitvoeren van verkenningen, voorzien van raketlanceerinrichtingen en kabelsnijders; luchtverdediging met lucht-luchtraketten of andere wapens; luchtmobiel transport van veertien militairen met volle bepakking; en slagveldondersteuning inclusief evacuatie, waarbij aan boord ruimte was voor zes brancards plus twee (para)medici. Vervolgens werd een maritiem model ontwikkeld voor reddingen op zee, surveillance, als vliegende commandopost, enz. Dat model was voorzien van een 360-graden zoekradar, waarbij de antenne was opgesteld in een radome op het dak van de cockpit. Verder beschikte het toestel over FLIR (Forward Looking Infra-red, voorwaarts gericht infrarood) en TV-sensoren, een vierassige automatische piloot en een speciaal navigatiesysteem.

Bijzondere kenmerken van de Grifone zijn het versterkte landingsgestel dat hogere landingsklappen kan incasseren; energieabsorberende gepantserde stoelen; pantsering van bepaalde delen van het toestel; bevestigingsrails in de cabinevloer voor een grote verscheidenheid aan stoelen, brancards, een interne lier en andere speciale uitrusting; crashbestendige stoelen; de mogelijkheid tot het aanbrengen van infrarood-reducerende apparatuur op de motoruitlaten.

In Italië wordt de AB 412 tegenwoordig door niet minder dan zes militaire instanties en overheidsdiensten gebruikt, waaronder het Italiaanse staatsbosbeheer (Corpo Forestale dello Stato) en de nationale brandweer (Corpo Nazionale dei Vigili del Fuoco).

De Carabinieri hebben er 32, terwijl de SNPC (Dipartimento della Protezione Civile, de Italiaanse Bescherming Burgerbevolking) er tenminste vier kocht. De Italiaanse kustwacht (Corpo Delle Capitanerie di Porto - Guardia Costiera), die onder de marine ressorteert, beschikt ook over een flinke vloot.

Militare dienstEdit

De Italiaanse Cavalleria Dell'Aria (luchtcavalerie) heeft tenminste 23 van de oorspronkelijke 25 AB 412's nog in dienst. Daar wordt het toestel aangeduid als EM-4, namelijk als vierde type Elicottero Multiruolo of milifunctionele helikopter.

Agusta heeft ook vijf Grifones verkocht aan het Oegandese leger. Dat gebruikt de helikopters als vliegende kanonneerboten bij guerillabestrijding. Tot voor kort waren daar nog vier exemplaren in dienst. Twaalf stuks zijn verkocht aan de luchtmacht van Zimbabwe, waaronder twee voor VIP-gebruik en ambulancediensten. Daarvan waren er tot voor kort nog zeven operationeel. Andere gebruikers waren de Finse kustwacht (twee), de luchtmacht van Dubai (zes), Lesotho (twee) en het Venezolaanse leger (twee). De AB 412 is tevens in gebruik in Groot-Brittannië bij de militaire helikopteropleiding, en wordt daar Griffon H.T.Mk.1 genoemd.

Wapens van de GrifoneEdit

De AB 412 kent een groot aantal bewapeningsmogelijkheden. Het toestel kan worden uitgerust met een of twee vaste voorwaarts vurende 25-mm Oerlikon Contraves KBA-B kanonnen onder aan de zijkanten van de romp. Een andere mogelijkheid is een 12,7-mm Fn-Browning M3 mitrailleur met 400 patronen in een geschutskoepel van de helikopter van Lucas onder de neus, en/of één dan wel twee 12,7-mm M3 mitrailleurs of 7,62-mm zijwaarts vurende en draaibare mitrailleurs in de cabinedeuren. De gebruikelijke afwerpbare wapens worden meegevoerd aan twee pylons, één aan elke kant van de romp. Doorgaans kunnen hier vier of acht BGM-71 TOW antitankraketten aangehangen worden. Ook mogelijk zijn vier lichte Sea Skua (of vergelijkbare) antischipraketten, of vier lucht-luchtraketten voor de korte afstand, of vier antiradarraketten, of twee gondels met 12,7-mm of 7,62-mm mitrailleurs, of twee meervoudige lanceerinrichtingen met elk zeven, twaalf of negentien 81-mm ongeleide Medusa of SNORA raketten.

VariantenEdit

  • Agusta-Bell AB 412: Civiele transportversie.
  • Agusta-Bell AB 412EP: Italiaans gebouwde versie van de Bell 412EP.
  • Agusta-Bell AB 412 Grifone: Militaire transportversie.
  • Agusta-Bell AB 412 CRESO: Versie met een zoekradar voor gronddoelen.
Specificatie: Agusta-Bell AB 412 Grifone
Type: Transporthelikopter.
Bouwfirma: Agusta, Bell
In dienst: 1981
Afmetingen: Lengte: 17,07 m ; Romplengte: 12,92 m ; Hoogte: 4,32 m ; Diameter hoofdrotor: 14,02 m ; Schijfoppervlak hoofdrotor: 154,40 m².
Gewicht: Leeg: 2841 kg ; Max. startgewicht: 5400 kg.
Motor: Een gekoppelde Pratt & Whitney Canada PT6T-3B Turbo Twin Pac turboshaft van 1342 kW (1800 as-pk) met een startvermogen van 1044 kW (1400 as-pk) en 843 kW (1130 as-pk) voor continudienst.
Prestaties: Max. snelheid 259 km/u op zeeniveau ; Kruissnelheid: 232 km/u op 1500 m ; Plafond: 5180 m ; Bereik: 805 km met standaardtanks.
Gebruiker(s):

Oeganda, Zimbabwe, Finland, Dubai, Lesotho, Venezuela, Groot-Brittannië.

Italië (Carabinieri, Corpo Forestale dello Stato, Esertico Italiano, Guardia Costiera, Guardia di Finanza, Soccorso Alpino, Vigili del Fuoco).

Around Wikia's network

Random Wiki