Wikia

Agusta A.106
Agusta106.jpg

Type

ASW-helicopter

Land van herkomst

Italië
Bouwfirma Agusta S.p.A. (nu Agusta Westland)
Ontwerp
Productie (eerste vlucht / In gebruik / in dienst) 1965 / 1973 / 1975 (5)
Gebruiker(s) Italiaanse Marine
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte rotor / hoogte / rotoroppervlak) 9,50 m. / 9,50 m. / 2,50 m. / 70,88 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 590 kg / 1440 kg
Motor(en) 1x Turboméca-Agusta TAA 230 van 220 kW (300 pk)
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 176 km/u / 3000 m. / 740 km
Bewapening 2x M44 torpedo's of 10x dieptebommen of 2x 7.62-mm machinegeweren en 10x 80-mm raketten
Bemanning 1
Gebouwd 2
Gebruik (Landen) Italië

Agusta werd in 1907 opgericht en was daarmee een van Italië's oudste vliegtuigfabrieken. Toen zij in 1952 een licentie kreeg om de Bell 47 te bouwen betrad zij voor het eerst het gebied van de helicopterbouw. Dit werd gevogd door een serie andere licentie-overeenkomsten met zowel Bell als Sikorsky, maar de laatste jaren heeft Agusta een paar eigen ontwerpen tot ontwikkeling gebracht. De Agusta A.106 was het kleinste dat werd gerealiseerd, zij het op zeer bescheiden schaal. Het toestel vloog als prototype in november 1965. Een kleine produktieserie volgde in het begin van de jaren 70 en daarvan waren er ongeveer 5 in dienst bij de luchtvaartafdeling van de Italiaanse Marine. Zij waren gestationeerd op schepen van de Impavido klasse voor de onderzeebootbestrijding, waarbij zij als aanvulling dienden voor grotere maritieme ASW-helicopters zoals de Sikorsky UH-3 Sea King, de Agusta AB 204AS en de Agusta-Bell AB 212 ASW. De A.106 had een tweeblads hoofdrotor en een conventionele staartrotor. Hulpdrijfvermogen kon worden aangebracht aan het ski-onderstel, dat was voorzien van afneembare wielen voor verplaatsing op de grond. Voor het vliegen bij slecht zicht was uitgebreide apparatuur en elektronica aanwezig, en Ferranti ontwikkelde voor de A.106 een elektronisch drie-assig stabiliteitsverhogingssysteem, waardoor een stabiel afvurplatform werd verkregen en externe verstoring afgedempt.

Around Wikia's network

Random Wiki