Wikia

Agusta.jpg

De Italiaanse Cavalleria Dell'Aria (luchtcavalerie, voorheen Avizione Escertico), vliegt met de Mangusta International. De lange geleidingsbuisaan de linkerzijde zorgt voor de munitieaanvoer naar het 20-mm kanon.

Halverwege de jaren zeventig ontstond binnen het Italiaanse leger de behoefte aan een nieuw type helikopter. De resulterende A 129 Mangusta ('Ichneumon' of 'spoorrat') was de eerste gespecialiseerde aanvalshelikopter die ontworpen, gebouwd en ingezet werd door een Europees land. Het was ook de eerste helikopter ter wereld die gebouwd was rond een geavanceerdeMIL-STD 1553B digitale databus, die zorgde voor een hoge mate van automatisering zodat de werkdruk van de crew aanzienlijk verminderd werd. Het eerste A 129 prototype maakte zijn officiële eerste vlucht op 15 september 1983 bij Cascina Costa (hoewel het al twee maal eerder was opgestegen, op 11 en 13 september).

Mangusta ordersEdit

De originele Italiaanse vraag omvatte honderd Mangusta's, in verschillende antitank- en scoutversies, maar toen de oorlogsdreiging in Europa terugnam, werd die vraag teruggebracht naar zestig A 129's. Uiteindelijk werden er tussen oktober 1990 en 1992 45 A 129's aan de AVES (Avizione Escertico, Italiaanse legerluchtvaart) geleverd. In 1992 werd de productie stopgezet. In een later stadium noopten financiële problemen en veranderde operationele eisen het Italiaanse leger om de behoefte aan gespecialiseerde antitankhelikopters te herzien.

De behoefte aan multifunctionele helikopters werd versterkt toen tussen 1992 en 1995 de Mangusta's werden ingezet bij VN-vredesmissies in Somalië. De vanuit buizen gelanceerde, draadgeleide TOW-antitankraketten (Tubelaunched, Optically-tracked, Wire-guided) maakten de helikopter inflexibel als tanks niet het belangrijkste doelwit waren. Daarom werd de Mangusta International ontwikkeld. De voornaamste wijzigingen waren het 20-mm boordkanon onder de neus, de 1016 kW Allied Signal LHTEC CTS800-2 turboshaft motoren en een vijfbladige rotor. Deze Mangusta International behield het TOW-doelrichtsysteem van de Mangusta en daardoor was het een zeer veelzijdige gevechtshelikopter. Het Italiaanse leger heeft zijn laatste vijftien Mangusta's in de Iternational-uitvoering ontvangen en het ziet er naar uit dat eerdere Mangusta's naar deze standaard zullen worden opgetrokken. De Mangusta International wordt ook actief op de exportmarkt gepromoot.

VariantenEdit

Productie modellen:

  • A129 Mangusta: Origineel productiemodel.
  • A129 CBT (ComBaT): Opgewaardeerd model gelijk aan de International-versie.
  • A129 International: Opgewaardeerd model met een vijfbladige rotor, een M197 Gatling kanon en een LHTEC T800 turboshaft motor.
  • T-129: Door Turkije in licentie gebouwde A129 CBT door TAI.

Voorgestelde modellen:

  • A129 LBH (Light Battlefield Helicopter): Aanvalsversie met een nieuwe cabinestructuur met plaats voor 8 soldaten. Door Agusta aangeduid als A139.
  • A129 Multi-Role: Niet gebouwd.
  • A129 Scout: Niet gebouwd.
  • A129 Shipboard: Marineversie, niet gebouwd.
  • Tonal: Voorgesteld model voor Italië, Nederland, Spanje en Groot-Brittannië, met een krachtigere motor, nieuw rotorsysteem, intrekbaar landingsgestel, opgewaardeerde sensors en krachtigere bewapening. Geannuleerd in 1990.

Militaire benamingen:

  • AH129A, AH129C en AH129D: Militaire benamingen volgens het Ministero Delle Difesa (2012).
Specificatie: Agusta A 129 Mangusta.
Type: Lichte tweezits aanvals-, antitank- en scouthelikopter.
Bouwfirma: Agusta (nu deel van AgustaWestland).
Eerste vlucht: 15 september 1983.
In productie: 1980-1992.
In dienst: Actief.
Afmetingen: Lengte (met draaiende rotor): 14,29 m ; Spanwijdte: 3,2 m ; Diameter hoofdrotor: 11,9 m ; Schijfoppervlak hoofdrotor: 111,22 m².
Gewicht: leeg: 2529 kg ; Max. startgewicht: 4100 kg.
Motor(en): Twee door Piaggio in licentie gebouwde Rolls Royce Gem 2-2 Mk 1004D turboshaftmotoren van 664 kW elk.
Prestaties: Max. snelheid: 259 km/u op zeeniveau ; Kruissnelheid: 229 km/u ; Bereik: 510 km ; Plafond: 4725 m.
Bewapening: 1x 20-mm M197 drieloops Gatling kanon ; 4 raketpods met 38 81-mm en 76 70-mm ongeleide raketten ; 8× AGM-114 Hellfire of BGM-71 TOW anti-tank missiles ; 4-8× AIM-92 Stinger of Mistral anti-aircraft missiles
Gebruiker(s): Italië.

Around Wikia's network

Random Wiki