Wikia

B7A Ryusei torpedo 1944-W-6s

Een Aichi B7A2 Ryusei van de Yokosuka Kokutai, werd nooit gebruikt voor de rol waarvoor hij ontworpen was. Aanvalsbommenwerper voor vliegdekschepen, toen het toestel verscheen waren er geen geschikte vliegdekschepen meer over.

Toen nieuwe en grotere vliegdekschepen in de vaart kwamen, ontstond bij de Japanse marine bahoefte aan een grote torpedobommenwerper en duikbommenwerper. Er werd een specificatie uitgevaardigd voor een opvolger voor de Nakajima B6N en de Yokosuka D4Y.

De specificatie stelde hoge eisen: een topsnelheid van 555 km/u op 6000 m hoogte met een interne bommenlading van 500 kg of een torpedo van 800 kg. Er was dan ook een krachtige motor nodig, en de marine besloot een experimentele krachtbron te gebruiken: de Nakajima Homare 11 dubbelkrans stermotor van 1342 kW. Aichi ontwikkelde een groot casco voor deze motor. De Diepe romp met ovale doorsnede en de staart waren van een conventioneel ontwerp. De romp bood plaars aan twee inzittenden. Nieuw was de middendekkerconfiguratie met omgekeerde meeuwvleugel. Voor deze oplossing was gekozen om het landingsgestel zo kort mogelijk te kunnen houden. De vleugels waren ten dele opklapbaar, zoals gebruikelijk was voor vliegtuigen voor vliegdekschepen.

AM-23 prototypeEdit

Het AM-23 prototype vloog voor het eerst medio 1942. Het werd geëvalueerd onder de aanduiding Marine Experimentele 16-Shi bommenwerper voor vliegdekschepen (Aichi B7A1). Het casco en de motor zorgden echter voor zoveel problemen dat het toestel pas bijna twee jaar later productierijp was. In april 1944 werd de Marine bommenwerper voor vliegdekschepen Ryusei (vallende ster), of B7A2 in productie genomen. Er werden productielijnen opgezet bij Aichi Kokuki K.K. en het Marine Luchtarsenaal te Omura.

De negen voorserieexemplaren van de B7A1 waren uitgerust met de Homare 11, maar de productieversie kreeg de verbeterde Homare, die 1361 kW bij de start leverde, en 1245 kW op 2400 m.

De Ryusei ontpopte zich tot een extreem wendbaar toestel met uitstekende vliegeigenschappen. Het toestel verscheen echter te laat ten tonele om nog veel invloed op het krijgsverloop te kunnen uitoefenen. Toen het toestel eenmaal operationeel was (en van de geallieerden de bijnaam Grace had gekregen), beschikte de Japanse marine niet langer over vliegdekschepen waarvanaf het toestel kon opstijgen. De B7A werd slechts op beperkte schaal vanaf landbases gebruikt en boven de kustwateren ingezet. Ook werden er enkele in de laatste fase van de oorlog opgeofferd bij kamikazemissies.

De verdere ontwikkeling van de B7A bracht de B7A2 Experimenteel voorty, waarvan één exemplaar was uitgerust met een Homare 23 van 1491 kW. Deze motor vertoonde vele mankementen en was onbetrouwbaar en moeilijk te onderhouden. Daarom werd de Ryusei-Kai ontwikkeld met de 1641 kW Mitsubishi MK9A Kinsei 18-cilinder stermotor. Vanaf januari 1945 werd aan het prototype van deze motor gewerkt. De productieversie zou B7A3 gaan heten, maar de bouw werd definitief onmogelijk gemaakt door een zware aardbeving die het district Tokai in mei 1945 trof.

Er zijn in totaal ongeveer 80 Ryuseis bij Aichi en 25 in Omura gebouwd.

VariantenEdit

  • B7A1: Prototypes, negen gebouwd.
  • B7A2: Tweezits torpedo- en duikbommenwerper, gebouwd voor de Japanse marine.
  • B7A2 Experimental: Toestel met een 1491 kW (2000 pk) Nakajima Homare 23 stermotor, één gebouwd.
  • B7A3 Ryusei-Kai: Toestel met een 1641 kW (2200 pk) Mitsubishi MK9A (Ha-43) motor, geen gebouwd.

LinksEdit

Specificatie Aichi B7A2 Ryusei
Type: Torpedo- en duikbommenwerper voor vliegdekschepen en landbases.
Bouwfirma: Aichi Kokuki, Nagoya, Japan.
Eerste vlucht: Mei 1942.
In productie: 1941 - 1945.
Afmetingen: Lengte: 11,49 m ; Spanwijdte: 14,4 m ; Hoogte: 4,08 m Vleugeloppervlak: 35,4 m².
Gewicht: Leeg: 3810 kg ; Startgewicht: 5625 kg ; Max. startgewicht:6500 kg.
Motor(en): Een Nakajima NK9C Homare 12 18 luchtgekoelde stermotor van 1361 kW (1825 pk).
Prestaties: Max. snelheid op 6550 m: 565 km/u ; Plafond:11.250 m ; Bereik: 3040 km.
Bewapening: (late versie B7A2): 2x 20-mm Type 99 Model 2 vaste voorwaarts vurende kanonnen in de vleugel en een 13-mm Type 2 of een 7,92-mm Type 1 achterwaarts vurende mitrailleur in de achtercockpit ; een torpedo van 800 kg of een bom van 500 kg of twee van 250 kg.
Bemanning: 2.
Aantal gebouwd: 114 ; 9x B7A1 en 105x B7A2.
Gebruiker(s): Japan

Around Wikia's network

Random Wiki