Wikia

Albatros W.4
2me90sn

Type

gevechtsvliegtuig met drijvers

Land van herkomst

Duitsland
Bouwfirma Albatros Flugzeugwerke
Ontwerp
Productie (eerste vlucht / In gebruik / in dienst) 1916 / 1917 / 1917
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 8,50 m / 9,50 m / 3,65 m / 31,60 m
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 790 kg / 1070 kg
Motor(en) Mercedes D.III van 120 kW (160 pk)
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 160 km/u / 3000 m / 450 km
Bewapening 2x 7.92-mm LMG 08 machinegeweren
Bemanning 1
Gebouwd 118
Gebruik (Landen) Duitsland, Oostenrijk-Hongarije

Tijdens de beginjaren van de Eerste Wereldoorlog ondernamen Britse vliegboten en watervliegtuigen vaak aanvallen op de Duitse vliegvelden langs de Noordzee. Hierdoor zag de Duitse admiraliteit zich genoodzaakt een jachtvliegtuig met drijvers te ontwikkelen dat voor de verdediging van deze velden aan zee kon worden ingezet. De behoefte was zo dringend dat de vliegtuigbouwers ertoe overgingen één al bestaand toestel aan te passen door in plaats van een landingsgestel drijvers onder het vliegtuig te bevestigen. De vliegtuigconstructeur Albatros Werke besloot het nieuwe toestel op basis van het D.I model te ontwikkelen en de Albatros W.4, zoals het toestel werd aangeduid, werd vaak omschreven als een D.I die met drijvers was uitgerust. Dit is niet helemaal juist want niet alleen waren alle afmetingen groter maar ook waren er verschillen in de romp en het staartdeel. Het meest opmerkelijke was de weglating van het stabilisatievlak aan de onderzijde en als compensatie daarvoor een groter kielvlak. Bovendien waren de staartvlakken groter en was de afstand tussen de onder- en bovenvleugel vergroot waardoor de piloot onder de bovenvleugel een goed zicht naar voren had. Voorts waren bij de eerste productietoestellen de radiatoren aan beide zijden van de romp geplaatst en bij de latere W.4 exemplaren in het middengedeelte van de bovenvleugels. Tenslotte beschikte de W.4 natuurlijk over drijvers in plaats van een landingsgestel met wielen. Tijdens de productie, die totaal zo'n 117 vliegtuigen omvatte,heeft men een groot aantal enkeltraps drijvers uitgetest om tot een zo efficiënt mogelijke constructie te komen. De eerste toestellen waren gereed in september 1916 en men bouwde door tot december 1917. De W.4 voldeed goed bij de verdediging van de vliegvelden en bleek in staat de meeste vijandige toestellen waarmee het geconfronteerd werd, het hoofd te bieden. Uitgezonderd echter de Britse vliegboten die in de zomer van 1917 in dienst werden gesteld. De W.4 werd vanaf eind 1917 vervangen door de betere Hansa-Brandenburg W.12 tweezitter.

Around Wikia's network

Random Wiki