Wikia

Alpino klasse
Alpino.jpg

Type

Fregat

Land van herkomst

Italië
Bouwfirma Cantieri Navali Riuniti (CNR)
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst- uit dienst) 1963 (Alpino) ; 1968 (Carabiniere) / Beide fregatten in 1967/ Beide fregatten in 1968 / 2006 (Alpino) ; 2008 (Carabiniere).
Gebruiker(s) Italië
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) Lengte: 113,3 m / Breedte: 13,1 m / Diepgang: 3,8 m.
Bepantsering
Bewapening 6x Oto-Melara 76/62-mm MMI / 1x Menon ASW mortier / 2x Mark 32 driedubbele 324-mm torpedobuizen.
Vliegtuigen 2x AB-204 of AB-212 ASW helikopters.
Elektronica SPS-12 zoekradar / SPQ-2 lucht/grond zoek-/navigatieradar / RTN-30X/RTN-10X vuurcontrolesysteem / SQS-43 rompsonar / SQA-10 VDS sonar / SLQ-D ECM systeem.
Voortstuwing 2x CODAG systemen / 2x Tosi/Metrovik gasturbines van 11.000 kW (15.000 pk) / 4x Tosi dieselmotoren van 12.500 kW (16.800 pk) / 2 schroefassen.
Waterverplaatsing Standaard: 2000 ton / Volgeladen: 2700 ton.
Snelheid/Bereik 29 knp (54 km/u) met gasturbines / 24 knp (44 km/u) met dieselmotoren / Bereik: 3500 zeemijlen.
Bemanning 263

Einde

Deze klasse stond oorspronkelijk gepland als vier schepen, waarvan alleen de Alpino (F580) (ex-Circe) en Carabiniere (F581) (ex-Climene) werden gebouwd door CNR in Riva Trigosa voor voltooiing in respectievelijk januari en april 1968. Het moest een verbeterde versie worden van de Canopo klasse met antiduikbootfregatten, maar door een herziening van het ontwerp leken de schepen meer op de fregatten uit de Bergamini klasse, met CODAG (diesel en gasturbine) in plaats van dieselaandrijving. De twee assen werden aangedreven door twee Tosi-dieselmachines en een Tosi-Metrovick G6 gasturbine, en de kruissnelheid bedroeg alleen op dieselaandrijving al 24 knp.

De romp was duidelijk afgeleid van die van de Canopo klasse, maar de opbouw had één grote schoorsteen in plaats van twee smallere en langere schoorstenen. Het geschut stond gepland als twee 76-mm kanons, 40-mm luchtdoelkanons in twee boordstellingen, en Menon antiduikbootmortier in de B-positie, en een Augusta-Bell AB204 helikopter. Uiteindelijk werden dit zes 76-mm kanons in bovenkoepels voor (met de Menon-mortier achter het kanon in de B-positie) en twee aan elk boord voor de schoorsteen en hangar, die werd vergroot om ruimte te bieden aan twee helikopters. De helikopters opereerden vanaf een platform boven het halfdek, zodat de achtersteven vrij bleef voor de eerste variabele- dieptesonar op een Italiaans schip. Dit sonarsysteem, met vaste romp en sleeponderdelen, vormde een grote verbetering in antiduikbootcapaciteit voor de wateren waarin de Italiaanse marine doorgaans opereerde.

De schepen werden voltooid met adequate elektronische systemen, met ruimte voor de latere toevoeging van nieuwe systemen. Beide schepen werden tijdens de jaren tachtig van de vorige eeuw grondig verbouwd: de aanpassing van de Alpino werd in de loop van juli 1985 voltooid. De aanpassing omhelsde de installatie van een nieuwe sonar met aparte romp en variabele-dieptesystemen; een beter gevechtsinformatiecentrum afgeleid van die in de latere Lupo klasse en Maestrale klasse met fregatten met geleidewapens, en een modern systeem voor elektronische oorlogsvoering met grote, ronde radomes in plaats van de vroegere cilindrische radomes. De twee ronde radomes (om richtsignalen te verstoren) vervingen de vroegere cilinders naast de grote schoorstenen.

De plaats van het tweede, niet-gebouwde paar Alpino fregatten werd ingenomen door de eerste twee uit de volgende Lupo klasse. De Carabiniere werd een hulpschip in januari 1993. Zijn nieuwe taak was doelschip voor wapentests: de Menon-mortier werd vervangen door een Milas-antiduikbootlanceerinrichting. Het schip testte ook een nieuw radarsysteem. Beide schepen werden eind jaren negentig uit de vaart genomen.

Around Wikia's network

Random Wiki