Wikia

Militaria Wiki

Ariete, Italiaanse gevechtstank

488pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

ARIETE ITALIE 07.jpg
Ondanks het feit dat Italië steeds meer betrokken raakt bij vredesmissies en andere relatief rustige operaties, is het Italiaanse leger nog altijd gereed om de meer conventionele gevechten op land uit te voeren. Voor dit doel is een tweede-generatie gevechtstanks ontwikkeld, de Ariete. De levering van deze tank ging van start in december 1995. De Italiaanse landmacht heeft tweehonderd exemplaren aangeschaft, waarvan de laatste levering in 2002 werden voltooid.

De sensoren van de Ariete bestaan uit een gestabiliseerde panoramische periscoop met infraroodcapaciteit voor nachtelijke operaties. Daarbij haaft de tank een digitaal vuurleidingssysteem. Deze berekent het afvuren van het hoofdkanon op basis van meteorologische gegevens en informatie omtrent positioneren, munitie en richten.

De Ariete kan overdag of s'nachts doelen bestoken met zijn 120-mm kanon met gladde loop. Het kanon heeft een rookgasafdrijver, een loopreferentiesysteem en een warmtehoes. Ook kan het kanon APFSDS- (Armour-Piercing, Fin-Stabilised, Discarding Sabot) en HEAT (Hihg-Explosive-Anti-Tank) granaten afvuren.

De koepel heeft een munitiebunker voor vijftien granaten; verder in de romp bevinden zich nog 27 granaten.

Extra bewapening bestaat uit een 7,62-mm machinegeweer dat coaxiaal aan het kanon is geplaatst. Ook heeft de tank een 7,62-mm mitrailleur tegen luchtdoelen op de koepel. Deze wordt door de commandant bediend. De Ariete voert 2500 stuks 7,62-mm munitie mee.

De Ariete wordt beveiligd door een uitgebreide reeks beschermende middelen, zoals elektrisch aangestuurde rookgranaten en een laserwaarschuwingssysteem. De romp en de koepel zijn van volledig gelaste stalen constructie en bieden de bemanning bescherming tegen nucleaire, biologische of chemische (NBC) wapens.

In dienstEdit

  • 20° Tank bataljon "M.O. Pentimalli", 4° Tank Regiment te Bellinzago Novarese (Provincie Navara), 41 tanks.
  • 3° Tank bataljon "M.O. Galas", 32° Tank Regiment te Tauriano (Provincie Treviso), 41 tanks.
  • 8° Tank bataljon "M.O. Secchiaroli", 132° Tank Regiment te Cordenòns (Provoncie Pordenone), 41 tanks.
  • 31° Tank bataljon "M.O. Andreani", 131° Tank Regiment te Persano (Provincie Salerno), 41 tanks.

linksEdit

Specificatie: Ariete C1.
Type: Zware gevechtstank.
Bouwfirma: Iveco-Fiat en Oto Melara, (CIO, Consorzio Iveco Oto Melara).
Productie: 1995 - heden.
Afmetingen: Lengte: 9,7m met kanon ; Breedte: 3,6 m ; Hoogte: 2,5 m.
Gewicht: 54 ton.
Motor(en): Een IVECO V-12 12-cilinder turbodieselmotor van 1300 pk.
Prestaties: Max. snelheid: 65 km/u ; Max. bereik: 550 km.
Bewapening: Een Otobreda 120-mm kanon met gladde loop en 42 granaten ; Een 7,62-mm coaxiaal machinegeweer, links van de koepel ; Een 7,62-mm machinegeweer tegen luchtaanvallen op de koepel.
Doorwaaddiepte: 1,2 m zonder hulpmiddelen.
Hellingspercentage: 60%
Vertikaal obstakel: 1 m.
Overschrijdend vermogen: 3 m.

Around Wikia's network

Random Wiki