Wikia

Armstrong Whitworth Siskin
IIIA

Een Siskin IIIA

Type Jachtvliegtuig
Land van herkomst Groot-Brittannië
Bouwfirma Sir W.G. Armstrong Whitworth Aircraft Limited
Ontwerp F.M. Green
Gebruiker(s) RAF, RCAF
Specificatie: Siskin IIIA

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 7,72 m. / 10,11 m. / 3,10 m. / 27,22 m.
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 935 kg. / 1366 kg.
Motor(en) 1x Armstrong Siddeley Jaguar IV stermotor van 287 kW (385 pk.)
Bewapening 2x 7,7-mm Vickers machinegeweer, voorziening voor vier 9-kg bommen
Bemanning 1
Gebouwd 485
Gebruik (Landen) Groot-Brittannië, Canada, Estland, Zweden

De Armstrong Whitworth Siskin kwam voort uit de Siddeley Deasy S.R.2 Siskin, die in 1919 werd gebouwd door het moederbedrijf van Armstrong Whitworth, en zou vanaf het midden van 1920 de ruggegraat vormen van de jagereenheden van de RAF.

De S.R.2 was ontworpen voor een stermotor van 224 kW (300 pk) die toen op Farnborough werd ontwikkeld en werd aangeduid als de R.A.F.8. De verdere ontwikkeling van deze motor werd overgedragen aan Siddeley Deasy, maar omdat deze fabriek betrokken was bij de Puma motor, werd de R.A.F.8 aan de kant gezet en maakte de S.R.2 zijn eerste vlucht met de A.B.C.Dragonfly van 239 kW (325 pk). De prestaties van dit toestel waren goed, maar de motor was een mislukking en het ontwerp werd vervolgens uitgerust met de Armstrong Siddeley Jaguar van 242 kW (325 pk). De eerste van drie Siskins, nu onder de naam van Armstrong Siddeley, vloog in maart 1921.

Het nieuwe beleid van het ministerie van luchtvaart om alleen maar geheel metalen vliegtuigen te bestellen, dwong Armstrong Siddeley om de Siskin opnieuw te ontwerpen. Nadat er verschillende exemplaren van gemengde hout/staal constructie waren gebouwd, vloog de eerste geheel metalen Siskin III voor de RAF die in 1920 was besteld in mei 1923, daarna werd een productieorder voor een serie van drie geplaatst, de eerste van deze toestellen vloog 10 maanden later.

Verkooptournees door Europa resulteerden in een order van Roemenië voor 65 toestellen, de eerste daarvan vloog in oktober 1924 en aan het eind van dat jaar volgden er nog zes. Maar de order werd gecanceld na een crash van een Roemeense Siskin, waarbij de vlieger omkwam.

De eerste Siskin III's van de RAF gingen in mei 1924 naar No.41 Squadron op Northolt, terwijl No.11 Squadron een maand later zijn Sopwith Snipe verruilde voor Siskins.

In totaal zijn 465 Siskins gebouwd, met inbegrip van enkele tweezitters, ook de RAF had er enkele die nieuw als zodanig waren geleverd en later werden er nog een paar Siskins tot tweezitter omgebouwd.

Het meest voorkomende type was de Siskin IIIA. Het prototype van deze versie was een aanpassing van het prototype van de Siskin III en maakte in oktober 1925 zijn eerste vlucht. Een Armstrong Siddeley Jaguar IV motor met turbocompressie gaf aanzienlijk betere prestaties en er werden er vervolgens 387 voor de RAF gebouwd, hierbij waren ook 47 exemplaren met dubbele besturing. Op 135 stuks na werden deze toestellen allemaal gebouwd onder toeleveringscontract, 84 door Bristol, 74 door Gloster, 52 door Vickers en 42 door Blackburn.

Het eerste squadron dat met dit nieuwe toestel werd voorzien was No.111, dit was in september 1926 en 10 andere squadrons gebruikten de Siskin IIIA totdat die van No.56 in oktober 1932 werden vervangen door de Bristol Bulldog. De kunst van de formatieluchtacrobatiek werd ingevoerd en verfijnd door de squadrons die waren uitgerust met de Siskin. Met name No.43 was heel bekend om de formatiefiguren die het op luchtvaartshows op Hendon vertoonde.

Na de Siskin III te hebben geëvalueerd bestelde de RCAF 12 Siskin IIIA's die tussen 1926 en 1931 werden afgeleverd, sommige daarvan waren nieuw, andere waren afkomstig van de RAF. De Siskins van No.1 Squadron van de RCAF werden in 1939 vervangen door de Hawker Hurricane en in 1947 uit de voorraad afgeschreven.

Varianten

  • Siddeley Deasy S.R.2 Siskin: Prototype gevechtsvliegtuig gebouwd bij Siddeley-Deasy en uitgerust met een Dragonfly motor. 3 gebouwd.
  • Siskin II: Versie in de fabriek gecoverteerde stale romp en houten vleugels. 2 gebouwd, 1 tweezitter en 1 eenzitter.
  • Siskin III: Geheel metalen productie versie, 64 gebouwd voor de RAF
  • Siskin IIIA: Productie variant besteld in 1926, 348 gebouwd, 340 voor de RAF, 8 voor de RCAF
  • Siskin IIIB: Prototype met opgewaardeerde motor, geconverteerd van een Siskin IIIA.
  • Siskin IIIDC: Tweezitsversie met dubbele besturing. 53 gebouwd, 47 voor de RAF, 2 voor de RCAF, 2 voor Estonië, 32 geconverteerd van Siskin III.
  • Siskin IV: Civiel raceversie, 1 gebouwd.
  • Siskin V: Eenzits gevechtsvliegtuig voor Roemenië.65 werden er besteld, 10 waren er gebouwd toen het order werd gecancelled. Twee werden er gebruikt als recevliegtuig.