Wikia

Arromanches r95 02.jpg

De Arromanches vertrekt uit de haven van Toulon richting Indochina.

De kiel van het eerste exemplaar van de BritseColossus klasse werd in juni 1942 gelegd te Newcastle, op de werf van Vickers Armstrong Ltd. In 1943 werd het eerste vliegdekschip van deze klasse HMS Colossus, te water gelaten.

Na twaalf maanden dienst gedaan te hebben in het Verre Oosten werd het schip in augustus 1946 aan de Franse marine uitgeleend voor een periode van vijf jaar. Het schip werd herdoopt in FNS Arromanches, naar het strand waar de geallieerden na D-Day hun uitrusting en voorraden aan land zetten. Toen de leenovereenkomst in 1951 afliep, kocht Frankrijk het schip. Het schip werd tweemaal voor gevechtstaken in Frans Indochina ingezet. De eerste keer had ze Douglas SDB Dauntless en Supermarine Seafire Mk XV vliegtuigen aan boord, en bij de tweede reis 24 Grumman F6F Hellcats en Curtiss SB2 Helldiver.

De Arromanches werd toen in de Middellandse Zee gestationeerd en nam deel aan de Frans-Britse landingen bij het Suezkanaal in 1956. Vought F4U Corsairs en Grumman TBF/TBM Avengers van de Arromanches vielen doelen rond Port Said aan. Het vliegdekschip nam ook deel aan Franse militaire operaties in Algerije. In 1957-1958 werd het schip compleet herzien. Het kreeg een 4° gedraaid hoekdek en een landingsspiegel. In plaats van de oorspronkelijke bewapening van 24 tweeponders en negentien stuks 40-mm geschut kreeg het schip nu 43 stuks 40-mm luchtafweergeschut. Maar vroeg in de jaren zestig was al dat geschut alweer verwijderd en werd de Arromanches voor trainingsdoelen ingezet. Het schip had toen Breguet Br.1050 Alizé onderzeebootbestrijdingsvliegtuigen en Fouga CM.175 Zéphyr straaltrainers aan boord en leidde personeel op voor de nieuwe carriers Foch en Clémenceau. In 1962 nam de Arromanches toch weer gevechtstaken op zich. Het nam toen Sikorsky HSS-1 Choctaw helikopters van Flottile 33F over. Na modernisering in 1968 kreeg het schip de bestemming helikoptercarrier. Tot het takenpakket behoorden onderzeebootbestrijding, transport,training en onderscheppingsmissies. Daartoe kreeg het schip 24 helikopters aan boord. Uiteindelijk werd het in 1974 op non-actief gesteld na 30 jaar aaneengesloten Britse en Franse dienst. De Arromanches werd in 1978 in Toulon gesloopt.

Specificatie: Arromanches
Type: Vliegdekschip van de Colossus klasse.
Bouwfirma: Vickers Armstrong.
Kiel gelegd: Juni 1942.
Te water: September 1943.
In dienst:

Britse dienst: 1944-1946.

Franse dienst: 1946-1974.

Afmetingen: Lengte: 211,84 m ; Breedte: 24,38 m ; Breedte vliegdek: 36 m ; Diepgang:7,16 m.
Waterverplaatsing: Standaard: 14.000 ton ; Volbeladen: 19.600 ton.
Voortstuwing: Stoomturbines, 4 Admiralty 3-drum boilers, Parson turbines die 29.828 kW (40.000 as-pk) leverden aan twee schroefassen.
Snelheid: 25 knp (46,5 km/u).
Bewapening: 24x 2-pdr kanons ; 21x 40-mm kanons ; 4x 3 pdr kanons.
Elektronica: Een DRBV 22A luchtdoelradar ; diverse Franse, Britse en Amerikaanse radars en landingshulpmiddelen.
Vliegtuigen: Alouette III en II ; Breguet Br-1050 Alizé ; F4U-7 Corsair ; F6F-5 Hellcat ; Fouga Zéphyr CM-175 ; Sikorsky S-55 Chickasaw ; Piasecki H-21 Shawnee ; HSS-1 Chactaw ; Piasecki HUP-2 ; Morane-Saulnier MS-500 Criquet ; Sikorsky S-51 ; SB2C-5 Helldiver ; SBD-5 Dauntless ; SNCASE Aquilon ; Seafire Mk III en Mk XV ; TBM Avenger.
Bemanning: 1400.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië, Frankrijk.

Around Wikia's network

Random Wiki