Wikia

A40

Een Autoblinda 41 in Noord-Afrika, in Duitse handen stonden deze pantserwagens bekend als Panzerspähwagen AB40 en AB41.

De Autoblinda 40 en Autoblinda 41 pantserwagens kwamen voort uit een eisenpakket voor een snelle wagen voor de Italiaanse koloniale politie in de nieuwe Italiaanse kolonies in Afrika. De Italiaanse cavalerie had terzelfdertijd behoefte aan een nieuwe pantserwagen, dus werden de twee projecten samengevoegd en werd er een nieuw ontwerp geproduceerd dat in 1939 gereed was. Dit nieuwe ontwerp had de motor achterin en een naar voren geplaatste koepel (met een machinegeweer). Er was achterin de romp nog een machinegeweer en het voertuig kon bestuurd worden ofwel vanuit de normale positie vooraan of vanaf de achterzijde. Uit dit ontwerp werd de Autoblinda 40 ontwikkeld, waarvan de productie in het midden van 1940 begon.

KanonEdit

Autoblinda-AB-41-haugh-4

Een Autoblinda 43 met een Duits 50-mm kanon, deze versie kwam nooit in productie.

Toen de eerste productieorder werd geplaatst, werd er gespecificeerd dat er een klein aantal Autoblinda 40's zou worden gebouwd met een 20-mm kanon in plaats van de twee 8-mm machinegeweren in de koepel. Dit werd bereikt door de koepel van de Carro Armato L6/40 lichte tank te gebruiken in plaats van de originele koepel. Toen deze versie, de Autoblinda 41, verscheen, besefte men dat deze combinatie van voertuig en wapen veel effectiever was dan de versie met machinegeweren, en vanaf dat moment concentreerde de productie zich op de Autoblinda 41. Er zijn relatief weinig Autoblinda 40's gebouwd, en veel ervan werden later omgebouwd naar de Autoblinda 41 configuratie.

Voor zijn tijd was de Autoblinda 41 een geavanceerd ontwerp met goede prestaties die slechts beperkt werden door stuurproblemen die nooit geheel opgelost werden. Het voornaamste wapen was een omgebouwd 20-mm Breda Modello 35 luchtafweerkanon, coaxiaal gemonteerd met een 8-mm Breda Modello 38 luchtgekoeld machinegeweer dat speciaal ontworpen was voor gebruik in pantserwagens. Een zelfde machinegeweer werd achter op de wagen gemonteerd. Een op de vier wagens had een voorziening voor een luchtafweermachinegeweer boven op de koepel. Speciale zand- of gewone banden konden gemonteerd worden, en er bestond een ombouwpakket voor gebruik op het spoor. Dit pakket bevatte treinflenzen, extra verlichting en seinapparatuur, en tevens een zoeklicht dat op de koepel gemonteerd kon worden. Autoblinda 41's uitgerust met dit pakket werden regelmatig ingezet tegen partizanen op de Balkan.

De Autoblinda 40 en 41 werden veel gebruikt door Italiaanse verkenningseenheden in de Westelijke Woestijn en Tunesië. Eind september 1942 waren er 298 41's in gebruik, en nog meer werden gebruikt door de koloniale politie. Er werd enig ontwikkelingswerk gedaan aan het basisontwerp, dat later leidde tot het monteren van een 47-mm kanon in de koepel: dit ontwerp werd de Autoblinda 43, terwijl een open variant een Duits 50-mm tankkanon had. Geen van deze ontwerpen werd evenwel in productie gebracht. Er was ook een open variant die in kleine aantallen gebouwd werd voor commandovoertuig of als mobiele observatiepost voor artillerieeenheden.

VariantenEdit

  • AB 40: Productiemodel, het had twee machinegeweren, één naar voor en één naar achter gericht, in de toren. Enkele hadden een 20-mm kanon in de toren.
  • AB 41: Vierwiel aangedreven versie dat gebruik maakte van de Carro Armato L6/40 toren.
  • AB 43: Deze versie was voorzien van een 47-mm kanon, geen productie.
  • Camionetta AS 42 Sahariana: Open versie zonder toren, gebruikt als commando, artillerie waarnemer en verkenningsvoertuig.

LinksEdit

Specificatie: Autoblinda 41.
Type: Pantserwagen.
Bouwfirma: Ansaldo-Fossati
In productie: Vanaf 1939.
In dienst: 1941 - 1945.
Afmetingen: Lengte: 5,2 m ; Breedte: 1,92 m ; Hoogte: 2,48 m.
Gewicht: 7,5 ton.
Motor(en): Een SAP Abm 1 watergekoelde 16-cilindermotor van 60 kW (80 pk).
Prestaties: Snelheid op de weg: 78 km/u ; Snelheid in terrein: 38 km/u ; Bereik: 400 km.
Doorwaaddiepte: 0,7 m.
Helling: 40°.
Verticaal obstakel: 0,3 m.
Bemanning: 4.
Gebruiker(s): Italië, Duitsland.

Around Wikia's network

Random Wiki