Wikia

22.JPG

De Autovettura Fiat 508 CM was gebaseerd op het civiele 'Balilla' model en had redelijke terreinvaardigheid.

De meeste lichte voertuigen die door het Italiaanse leger werden gebruikt in de Tweede Wereldoorlog waren Fiats. Net als Duitsland had Italië tijdens de jaren dertig diverse pseudo-militaire voertuigen ontworpen en ontwikkeld. Een klassiek voorbeeld van deze Italiaanse types was de Autovettura Fiat 508 C.M., die bij de meeste Italianen als koloniaal voertuig bekend stond. Dergelijke voertuigen waren specifiek ontworpen om te rijden over ruw terrein, zoals in Italiës Afrikaanse imperium. Tot dit imperium behoorde Libië langs de Middellandse-Zeekust, Eritrea, Italiaans Somaliland aan de Rode Zee en Indische Oceaan bij de Hoorn van Afrika en vanaf 1936 de veroverde natie Abessinië. Het gemotoriseerde transport in deze regio, of het nu civiel of militair was,vereiste degelijkheid en betrouwbaarheid. De Autovettura Fiat 508 C.M., die ook bekend stond als de Fiat 1100 Torpedo Militare, bood deze capaciteiten. Het was het meest voorkomende Italiaanse militaire voertuig uit de periode voor de Tweede Wereldoorlog. Net voordat de oorlog uitbrak, had het ispettorata della Motorizzazione (een inspectieorgaan voor legervoertuigen) een verzoek neergelegd voor de ontwikkeling van een licht, simpel en robuust voertuig dat hoge snelheden kon bereiken op de weg, dat ook in terrein redelijk presteerde en dat alles met lage productiekosten. Om aan deze behoefte te voldoen, ontwikkelde Fiat de Torpedo 508, afgeleid van een soortgelijk civiel model maar dan met een grotere bodemvrijheid, kleinere versnellingsbak en de installatie van een speciale militaire carrosserie.
Het voertuig werd tussen 1939 en 1945 in redelijk grote aantallen en in diverse varianten geproduceerd. Eén hiervan was de Modello 1100 Col, een speciaal koloniaal model dat aangepast was om het binnendringen van zand en het wegzakken in zacht terrein tegen te gaan.

VariantenEdit

  • Fiat 508 CM Camioncino: Versie met een laadbak met 300 kg laadvermogen.
  • Fiat 508 CM Coloniale: Versie voor ruw terrein en gebruik in Noord-Afrika, had een grotere benzinetank en was langer en zwaarder.
  • Fiat 508 CM Berlina FO: Sedan-versie voor gebruik aan het Oostfront. Voorzien van een verwarmingssysteem voor extreme koude.

LinksEdit

Specificatie: Autovettura Fiat 508 CM
Type: Voertuig voor algemene taken.
Bouwfirma: Fiat.
Ontwerp: 1938.
In productie: 1939-1945.
In dienst: 1939-1945.
Afmetingen: Lengte: 3,4 m ; Breedte: 1,4 m ; Hoogte: 1,6 m ; wielbasis: 2,3 m.
Gewicht: 1065 kg.
Motor: Fiat 108C 4-cilinder benzinemotor van 23,9 kW.
Prestaties: Max. snelheid: 95 km/u ; Bereik: 325 km.
Gebruiker(s): Italië, Duitsland.

Around Wikia's network

Random Wiki