Wikia

Avenger missile

Het Avenger luchtafweersysteem van Boeing is licht en mobiel. Daardoor is het zeer geschikt voor snelle, mobiele operaties. Het systeem is echter niet gepantserd en ongeschikt voor zeer zwaar terrein.

De Avenger is een lucht-afweersysteem met raketten voor de voorste linies. Het is in gebruik bij het Amerikaanse leger, de Nationale Garde en de mariniers en is ook in gebruik bij andere landen. Het wapen is een product van Boeing. In zijn meestgebruikte uitvoering koppelt de Avenger de Stinger-raket aan het M1097 Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV-voertuig). De Avenger kan als zelfstandige eenheid opereren. Hat wapen kan ook gemonteerd worden op andere voertuigen, waaronder de M113A3. Het Amerikaanse leger tekende een eerste contract voor de Avenger in 1987, een grootschalige productie werd in 1990 goedgekeurd. Sindsdien zijn meer dan 1100 van deze systemen gebouwd.

Mobiel systeemEdit

Ten opzichte van de eenvoudigste MANPADS-versie (Man-Portable Air Defense System, draagbaar luchtafweersysteem) van de Stinger is de Avenger een verbetering. Dit is te danken aan de eenvoud waarmee het systeem vervoerd kan worden in combinatie met de mogelijkheid, meerdere raketten af te kunnen schieten. De Avenger is weliswaar niet gepantserd, maar het is een klein en eenvoudig te verbergen systeem. De geringe afmetingen maken transport per oplegger, schip, vliegtuig en zelfs transporthelikopters mogelijk. Potentiële doelen voor de Avenger zijn vliegtuigen en helikopters, kruisraketten en onbemande verkenningsvliegtuigjes. Eigen toestellen worden van vijandelijke onderscheiden met behulp van het AN/PPX-3B IFF systeem.

SVML'sEdit

De Avenger heeft een tweekoppige bemanning (bestuurder en schutter), en kan overdags en 's nachts worden ingezet bij elk soort weer. Het systeem bestaat uit twee SVML's (Standard Vehicle Mounted Launchers, lanceerinrichtingen op een voertuig), die elk vier Stinger-raketten bevatten. De SVML's zijn gemonteerd aan weerskanten van de geschutsposities in een gyroscopisch gestabiliseerde koepel. Deze kan 360° draaien. Een STC ('Slew-To-Cue') systeem richt de lanceerbuizen automatisch op de baan van het vijandelijke doel door de elevatie en koers aan te passen aan koers en snelheid van het doel. Zo kan dat snel worden onderschept en uitgeschakeld. De schutter kan een zichtbaar doel op de korrel nemen met een Raytheon VLR-1 of een CA-562 optisch vizier. Ook terwijl het voertuig rijdt, kan een raket worden afgevuurd. Naast de rechter raketlanceerinstallatie is ook een 0,5-inch (12,7-mm) mitrailleur aangebracht.

Voor trainingsdoeleinden kan in plaats van een van beide SVML's een MILES-systeem (Multiple Integrated Laser Engagement System) worden aangebracht.

De Avenger kan automatisch doelen zoeken dankzij het geïntegreerde FAAD C²I (Forward Area Air Defense and Command, Control and Intelligence) systeem, dat samenwerkt met de eigen elektronische bestuurseenheid. Een volgsysteem met video en afstandsbepaling met laser maken ook deel uit van de systemen van de Avenger. Daardoor kan ook de Avenger ook doelen buiten zichtbereik onderscheppen.

De schutter kan het systeem ook op afstand bedienen en krijgt dan toch de belangrijkste informatie op zijn beeldscherm. De afstandsbediening werkt tot op 50 m afstand.

In januari 1998 testte het Avenger Programmabureau het wapen met succes tegen gronddoelen op het Redstone Arsenaal. Daarbij werden 70-mm CRV7 raketten gebruikt. Een van beide SVML's was voor de gelegenheid vervangen door de raketlanceerinrichting van de CRV. De raketten werden met afstandsbesturing gelanceerd, zowel enkelvoudig als snel na elkaar. Doelen op 600-700 m kunnen hiermee uitgeschakeld worden. De Avenger is ingezet tijdens de operaties Desert Storm, Allied Force en Enduring Freedom, en daarnaast in Zuid-Korea. Na de terroristische aanvallen van 11 september 2001 zijn Avengers gestationeerd in en rond de Amerikaanse hoofdstad Washington DC. Deze installaties worden bij terreurdreiging in stelling gebracht.

Specificatie: Avenger (op M1097 voertuig).
Type: Mobiel luchtafweersysteem.
Bouwfirma: Boeing.
In productie: 1980 -
In dienst: 1989 -
Afmetingen: Lengte: 4,95 m ; Breedte: 2,18 m ; Hoogte: 2,64 m.
Gewicht: 3765 kg.
Motor(en): Een Detroit V8 dieselmotor van 142 kW (190 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 97 km/u ; Bereik: 483 km.
Bewapening: 8x FIM-92 Stinger raketten (verschillende versies) en 1x 0,5-inch (12,7-mm) M3P machinegeweer.
Sensoren en elektronica: Raytheon VLR-1 FLIR, Raytheon COO laser afstandszoeker, CA-562 optisch vizier, AN/PPX-3B IFF, FAAD C²I, Avenger Control Electronics Unit en afstandsbediening.
Bemanning: 2.
Gebruiker(s): Amerika, Taiwan, Egypte, Bahrein, Griekenland, Litouwen, Chili.

Around Wikia's network

Random Wiki