Wikia

Avro 555 Bison
Ab
Type Carriervliegtuig/Verkenner
Land van herkomst Groot-Brittannië
Bouwfirma Avro
Ontwerp
Gebruiker(s) Royal Air Force
Specificatie: Bison II

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 10,98 m. / 14,02 m. / 4,32 m. / 58,6 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 1871 kg. / 2787 kg.
Motor(en) 1x Napier Lion II 12-cilinder zuigermotor van 358 kW (480 pk).
Bewapening 1x voorwaarts vurende .303-inch Vickers machinegeweer, 1x .303-inch Lewis machinegeweer op een Scarff ring, mogelijkheid tot plaatsen van bommenrekken onder de vleugels
Bemanning 4
Gebouwd 55
Gebruik (Landen) Groot-Brittannië

Avro begaf zich op de markt voor maritieme vliegtuigen met de Avro 555 Bison, die gebouwd werd naar aanleiding van Specificatie 3/21 voor een vliegdekverkenner. Het eerste prototype vloog in 1921 en kreeg spoedig gezelschap van een tweede, dat beantwoordde aan de herziene Specificatie 33/22. De belangrijkste wijziging ten opzichte van het eerste exemplaar betrof de bovenvleugel, die van de romp was losgemaakt en nu 38 centimeter erboven op stijlen was geplaatst. Een derde prototype vloog in 1923 en werd gevolgd door een productieserie van 12.

Het productietype, de Avro Bison, beantwoordde aan Specificatie 16/23 en was gebaseerd op het tweede prototype. Na de eerste 12 werden er in juli 1924 nog 18 besteld, nog eens 12 in december, en daarna nog vijf in februari in 1927. Deze toestellen werden aangeduid als Avro Bison II. De laatste rolde in april 1927 de fabriek uit.

Hoewel het eigenlijk een marinetoestel was, werden de eerste Bisons in 1922 aan No.3 Squadron van de RAF te Gosport geleverd, waar ze de Westland Walrus opvolgden als kustverkenningstoestel. No.423 Fleet Spotter Flight, eveneens gestationeerd te Gosport, kreeg als eerste marine-eenheid de Bison. Het toestel werd aan boord van HMS Eagle ingedeeld, dat vervolgens uitvoer voor een tocht naar de Middellandse Zee. Een aantal andere eenheden op dit vliegdekschip en op HMS Furious werd eveneens met de Bison uitgerust, en ook No.448 Flight op Hal Far, Malta, kreeg ze voor operaties vanaf de wal. Bij alle eenheden werd de Bison in 1929 door de Fairey IIIF vervangen.

Eén van de eerste productie-Bisons werd uitgerust met een midden- en twee vleugeldrijvers en een intrekbaar onderstel, maar die oplossing bleek bij tests door het Maritime Aircraft Experimental Establishment te Felixstowe niet te voldoen. Een andere vroeg model werd door de Engine Research Flight van de RAE te Farnborough een jaar lang voor motor- en radiateurtests gebruikt.

Varianten

  • Avro 555 Bison: Twee prototypes
  • Avro 555 Bison I: Uitgerust met een Lion II motor.
  • Avro 555 Bison IA: Opgewaardeerd model met een Dorsal staartvin.
  • Avro 555A Bison II: Opgewaardeerd model met grotere afmetingen.
  • Avro 555B Bison I: Model uitgerust met drijvers en wielen om te voldoen aan Air Ministry Specification 8/23, geen productie.