Wikia

Baden.jpg

De Bayern klasse (foto: de Baden) werd gebouwd op basis van geruchten over de Britse Queen Elizabeth klasse, maar was een minder succesvol ontwerp. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwamen ze nauwelijks in actie.

De zeeoorlogvoering veranderde ingrijpend in 1906 met de voltooiing van de HMS Dreadnought als 's werelds eerste slagschip met stoomturbine en uitsluitend zwaar geschut, bestaande uit tien 305-mm kanons in drie koepels op de hartlijn en twee zijkoepels. De dreadnought maakte een snelle ontwikkeling door: het 343-mm kanon, geschutkoepels op de hartlijn werden standaard, gericht vuur moest zorgen voor grotere doeltreffendheid op lange afstanden, bovenkoepels werden geïntroduceerd om de romplengte en het gewicht te verminderen zonder aan bescherming in te boeten en voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog verdrong het 381-mm kanon het 343-mm kanon.

Tijdens deze ontwikkeling wist Duitsland Engeland technisch bij te benen, zij het met kleinere aantallen schepen en zo'n twee jaar vertraging. De laatste Duitse superdreadnoughts die op stapel werden gezet voor de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog in 1914, en de laatste die werden voltooid, behoorden tot de Bayernklasse, waaronder de SMS Bayern en SMS Baden, gebouwd door Howaldstwerke in Kiel en Schichau in Danzig voor aflevering in juni 1916 en februari 1917.

ProductieEdit

Van de geplande vier stuks werden alleen de Baden en de Bayern voltooid, en geen van beiden beleefden ze veel actie. De beide andere schepen, de Sachsen en de Württemberg werden niet afgebouwd. Ze hadden ruimschoots voor de wapenstilstand voltooid kunnen zijn, maar net als de Britten legden de Duitsers hun prioriteiten een tijdlang elders voor het winnen van wat aanvankelijk een korte oorlog leek te worden.

In de Bayernklasse werd het kaliber van het hoofdgeschut vergroot van 305-mm tot 380-mm, zonder de tussenliggende 350-mm zoals had moeten gebeuren bij de voorgestelde slagkruiserequivalenten van de slagschepen. Het voordek liep tot achter de achterste bovenkoepel, en het vrijboord was (bij normale lading) 7,2 m voor en 4,6 m achter. De schoorstenen stonden vrij dicht bij elkaar, en het ontwerp omvatte een driepootfokkenmast en een kleine hoofdmast dicht achter de achterste schoorsteen (de Bayern was eerst niet uitgerust met deze mast). De vier koepels van het hoofdgeschut waren twee bovenkoepels voor en achter, en de kanoninstallaties konden omhoog gericht worden tot +16°, later verhoogd tot +20° bij de Bayern. Elke koepel had een afstandsmeter met een basislengte van 8,15 m. De magazijnen met voortdrijvende lading lagen boven die met de granaten, met daarboven het pantserdek. De geschuttoren met de tweede batterij stond op het bovendek en van het gespecificeerde aantal van acht 88-mm luchtdoelkanons werden er twee of vier op de schepen geplaatst. De torpedobuizen waren als volgt verdeeld: een in de boeg en twee aan beide zijden, maar omdat de Bayern op een mijn was gevaren, werden de twee zijbuizen in het voorschip bij beide schepen verwijderd.

De 305 mm pantsergordel liep van 1,8 m boven tot 0,35 m onder de waterlijn over de lengte tussen de voorste en achterste barbette, versmalde daarna tot 170 mm bij de onderrand op 1,7 m onder het water. Tussen de hoofd- en bovendekken was het pantser 250 mm dik. Voor die dekken was het pantser 200 afnemend tot 150 mm dik, eindigend op 15 m voor de boeg, en erachter 200 afnemend tot 120 mm dik. De geschutkoepels hadden een voorzijde van 350 mm, flanken van 250 mm, achterzijde van 290 mm en dak van 100/200 mm. Er stonden drie olie- en elf kolenketels in negen kamers, en drie stel stoomturbines in zes kamers.

De Bayern voer op 12 oktober 1917 op een mijn in de Golf van Riga, maakte veel water en bereikte Kiel pas 19 dagen later.

In juni 1919 werden beide voltooide schepen door hun bemanningen te Scapa Flow tot zinken gebracht. Bij de Baden lukte dat. De Royal Navy wist de Bayern aan de grond te zetten. Het schip werd naar Portsmouth gebracht en grondig onderzocht, alvorens in augustus 1921 bij schietoefeningen tot zinken te worden gebracht in Het Kanaal.

LinksEdit

Specificatie: Bayern klasse.
Type: Super-dreadnought slagschip.
Bouwfirma: Howaldstwerke Kiel ; Schichau Danzig.
Kiel gelegd: Augustus 1913 (Bayern) ; December 1913 (Baden).
Te water: Februari 1915 (Bayern) ; Oktober 1915 (Baden).
In dienst: Maart 1916 (Bayern) ; Maart 1917 (Baden).
Afmetingen: Lengte: 180 m ; Breedte: 30 m ; Diepgang: 9,4 m.
Waterverplaatsing: Standaard: 28.060 ton ; Volgeladen: 31.700 ton.
Voortstuwing: Drie Parsons stoomturbines, drie olie- en elf kolenketels die 35.790 kW (48.000 as-pk) leverden aan drie schroefassen.
Snelheid: 22 knp (40,7 km/u) ; Bereik 5000 zeemijlen (9300 km) aan 12 knp.
Bewapening: 8x 38-cm SK L/45 "Max" ; 16x 15-cm SK L/45 ; 2x 8.8-cm kanons ; 5x 600-mm torpedobuizen.
Bepantsering: Zie tekst.
Bemanning: 1271.
Gebruiker(s): Duitsland.

Around Wikia's network

Random Wiki