Wikia

Militaria Wiki

Beretta AR70/90

489pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Italian Soldier Olypmic Games Turin 2006.jpg

De Italiaanse Brigata Paracadutisti "FOLGORE" is uitgerust met de Baretta SC70/90.

De AR70 werd door het Italiaanse Beretta ontwikkeld na een reeks testen met verschillende ontwerpen van aanvalsgeweren. Hieruit volgde een op gas werkend ontwerp met roterende vergrendeling, maar dan in zeer simpele vorm. Omwille van de veiligheid besloot Beretta het sluitsysteem te versterken met extra metaal rond de kamer. Het resultaat is een functioneel en goed gemaakt wapen dat gemakkelijk uit elkaar gehaald kan worden.

Normale optiesEdit

Er zijn drie productieversies van de AR70. Een is de gewone AR70, met nylon kolf en bekleding. De SC70 heeft een inklapbare kolf van buisvormig staal. Tot slot is er de SC70 Short, een variant op de SC70 met een kortere loop voor de soldaten van de speciale eenheden. De AR70 en SC70 kunnen 40-mm geweergranaten afvuren, de SC70 Short niet.

De AR70 is even goed als andere aanvalsgeweren en wordt met veel aandacht voor de afwerking vervaardigd, een kenmerk van alle Beretta wapens.

Om de één of andere reden is de AR70-serie nog geen groot succes op de markt van kleine wapens.Bescheiden aantallen zijn aangeschaft door de Italiaanse speciale eenheden en enkele wapens zijn naar Jordanië en Maleisië geëxporteerd, maar in geen van deze gevallen betrof het grote orders. Dit is vooral vreemd omdat de grote mate van zorgvuldigheid bij ontwerp en productie ervoor zorgt dat de AR70-serie zeer accuraat is. Accuraat genoeg zelfs voor een telescopisch vizier als standaardaccessoire, indien wenselijk.

Begin jaren tachtig was het Italiaanse leger op zoek naar een nieuw 5,56-mm geweer. Dit werd gevonden in de AR90, een afgeleide van de AR70. Het type werd in de jaren negentig in gebruik genomen en heeft een handgreep en vast vizier boven de afsluiter. Het standaardmodel heeft een langere loop en vaste kolf, maar er bestaan ook modellen met lange of korte lopen en opklapbare kolven. Elk model heeft de mogelijkheid voor een tweepoot.

VariantenEdit

  • AR70/223
  • AR70/90 ; SC70/90
  • SCP70/90

LinksEdit

Specificatie: Beretta AR70/90
Type: Aanvalsgeweer.
Bouwfirma: Fabbrica d'Armi Pietro Beretta.
Ontwerp: 1968
In dienst: 1972 (AR70/90 .223) ; 1985 (AR70/90).
Kaliber: 5,56-mm (5,56-mmx45-mm NATO).
Lengte: 95,5 cm.
Gewicht: 4,15 kg (geladen).
Mondingssnelheid: 950 m/sec.
Vuursnelheid: 650 patronen/min.
Bereik: 500 m.
Patroonhouder: 30-patroons STAMAG en 100-patroons C-Mag drum patroonhouder.
Gebruiker(s): Burkina Faso, Italië, Jordanië, Lesotho, Maleisië, Marokko, Nigerië, Paraguya, Zimbabwe.

Around Wikia's network

Random Wiki