Wikia

Beretta-34-dx

De Beretta was een klassieker onder de pistoolontwerpen, veel gebruikt in de Tweede Wereldoorlog en daarna felbegeerd als oorlogstrofee.

Het kleine Pistola Automatica Beretta Modello 1934 is tegenwoordig geliefd bij verzamelaars van pistolen. Het werd in 1934 in gebruik genomen als het standaard dienstwapen voor het Italiaanse leger. Het model was een laatste stap in een lang ontwikkelingsproces van automatische pistolen, met een geschiedenis die teruggaat tot 1915. In dat jaar werden voor het eerst grote aantallen geproduceerd van een geheel nieuw pistoolontwerd, de Pistola Automatica Beretta M1915. Dit was ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van het groeiende Italiaanse leger. Hoewel de Beretta Modello 1915 volop emplooi vond, werd hij nooit een officieel dienstwapen. Deze eerste Beretta had een kaliber van 7,65-mm. Er werden echter ook enkele exemplaren gebouwd met het kaliber 9-mm kort. Zulke patronen werden later ook de munitie voor de Modello 1934.

Klassieke vormEdit

Na 1919 verschenen andere Beretta pistolen, alle gebouwd volgens de principes van de eerste Beretta. Tegen de tijd dat het Modello 1934 uitgebracht werd, was 'de Beretta' als model welbekend met zijn gedrongen uiterlijk. Typerend was ook de voorkant van de wegklapbare slede die om het voorste deel van de loop heen gebouwd was en waar de korrel van het vizier vast op aangebracht was. De korte handgreep kon zeven patronen bevatten en om de grip op de kolf te verbeteren was deze voorzien van een karaktiristieke 'spoor'. Dit kenmerk was overgenomen van een model uit 1919. Het afvuren van het pistool werkte volgens het conventionele terugslagprincipe, zonder toeters en bellen. Hoewel de slede naar achteren bleef staan als de patroonhouder leeg was, bewoog hij weer naar voren zodra de patroonhouder werd uitgenomen om te herladen (bij de meeste pistolen in deze klasse blijft de slede naar achteren staan totdat de patroonhouder weer geplaatst is). Het enige minpunt van het verder goede ontwerp van de Modello 1934 was de werking van de haan. Deze was aan de buitenkant geplaatst en was ook met de handte bedienen. Als de veiligheid ingeschakeld was, had die geen effect op de haan. Dus hoewel de trekker in dat geval geblokkeerd was kon toch de haan worden gespannen met de hand, of door een ongelukkige beweging.

De Modello 1934 werd bijna altijd zeer zorgvuldig gebouwd en uitstekend afgewerkt. Mede daarom werd dit wapen een zeer begeerde oorlogstrofee. Britse en Amerikaanse soldaten die in 1943-1945 aan het front in Italië vochten, zetten een goedlopend handeltje op in buitgemaakte pistolen. Deze werden doorverkocht aan personeel achter de linies dat een oorlogssouvenier trachtte te bemachtigen.

Vrijwel de hele productie van de Beretta's werd door het Italiaanse leger afgenomen, maar er kwam ook een Beretta M 1935 uit met kaliber 7,65-mm, dat aan de Italiaanse luchtmacht en marine ter beschikking werd gesteld. Afgezien van het kaliber was deze variant identiek aan de Modello 1934. De Duitsers gebruikten het type ook, als Pistole P67(i). Ondanks zijn algemene succes had de Modello 1934 eigenlijk te weinig vuurkracht. Toch is het een van de beroemste pistolen uit de Tweede Wereldoorlog.

Specificatie: Beretta M 1934
Type: semi-automatisch pistool
Bouwfirma: Fabbrica d'Armi Pietro Beretta.
Ontwerp: 1934.
In productie: 1934-1991.
In dienst: 1935-1991.
Afmetingen: Lengte: 152 mm ; Lengte loop: 94 mm.
Gewicht: 568 gr.
Patroon: 9-mm kort (.380 ACP); 7,65-mm (.32 ACP).
Mondingssnelheid: 290 m/sec.
Magazijn: 7 patronen (9-mm) ; 8 patronen (7,65-mm)
Gebruiker(s): Italië, Duitsland en Roemenië.

Around Wikia's network

Random Wiki