Wikia

Beretta 951

De Beretta Model 1951 was het standaardpistool van de Italiaanse strijdkrachten, het werd opgevolgd door de Beretta Model 92.

Het Beretta Model 1951 behield de van Beretta bekende slede die aan de bovenkant open is. Men hoopte die van aluminium te kunnen maken, maar dat mislukte, zodat de meeste productiemodellen geheel van staal zijn.

De eerste exemplaren van het Model 1951 verschenen pas in 1957, voornamelijk omdat heel lang gepoogd was om een acceptabele lichtmetalen slede te maken. In latere jaren werd de aluminium slede een optie.

StandaardpistoolEdit

Het 9-mm Model 1951 werd het standaard dienstpistool van Israël, Egypte en Italië. Er werd in Egypte een productielijn opgezet, en het type staat in Egypte bekend als de Helwan. Het Model 1951 gebruikt het basisontwerp van de Beretta, zij het met een gekoppelde afsluiter. De terugslagstaaf en -veer zitten onder de grotendeels open loop, en de tamelijk schuin geplaatste kolf bevat een patroonhouder van acht patronen. Er is een externe hamer, en de veiligheidspal werkt op de haan. Op de meeste versies is zowel het voorste als achterste vizier verstelbaar.

Nieuwe typesEdit

In 1976 nam Beretta twee nieuwe families van pistolen in productie. Beretta Model81 had een blowback mechanisme, en werkte gewoonlijk met 7,65-mm patronen, terwijl de veel grotere Beretta Model 92 de gebruikelijke 9-mm Parabellum munitie afvuurt. Een van de varianten daarvan, het Model 92F of M9, is het standaard automatische pistool van het Amerikaanse leger, waar het de opvolger van de Model 1911A.

VeiligheidspalEdit

Beretta Model 92S, een uitwerking van het basis-Model 92, heeft een aangepaste veiligheidspal op de slede in plaats van eronder, zoals op het basismodel. Hierdoor kan de hamer volkomen veilig op een geladen kamer losgelaten worden, aangezien de slagpin losgekoppeld wordt van de hamer.

Model 92SB is in grote lijnen gelijk aan Model 92S, maar de op de slede gemonteerde veiligheidspal kan van beide zijden aangebracht worden. Model 92SB-C is een compactere en makkelijker te hanteren versie van Model 92SB.

Variant voor het Amerikaanse legerEdit

De Model 92F was een ontwikkeling van de Model 92SB voor de US Army, en werd in Italië en de VS geproduceerd. De belangrijkste veranderingen ten opzichte van de Model 92 SB zijn een andere trekkerbeugel die beschikt is voor twee handen, een verlengde patroonhouderbasis, andere handgrepen en een draagriemring. De loop is verchroomd en heeft aan de buitenkant een teflonlaag. Na de Model 92F is er nog een Model 92F Compact uitgebracht, die te vergelijken is met de Model 92SB-C, maar kenmerken vertoont van de Model 92F van de US Army. Een vergelijkbare versie is de Model 92SB-C Type M met een patroonhouder voor acht in plaats van vijftien patronen. Er zijn ook twee andere modellen op basis van de Model 92, maar met een kleiner kaliber: Model 98 en Model 99 (niet langer in productie), beide in 7,65-mm kaliber en beide gebaseerd op de Model 92SB-C resp. Model 92SB-C Type M.

LinksEdit

Specificatie: Beretta Model 1951 (Model 92F).
Type: Semi-automatisch pistool.
Bouwfirma: Fabbrica d'Armi Pietro Beretta (Brescia, Italië).
Ontwerp: Tullio Marengoni.
In productie:

M1951: 1949-1980

M92: (1975- )

Lengte:

M1951: Totale lengte: 203,2 mm ; Looplengte: 114,2 mm.

M92: Totale lengte: 217 mm ; Looplengte: 125 mm.

Gewicht:

M1951: Leeg: 870 gr.

M92: Leeg: 950 gr.

Kaliber: M1951 en M92: 9-mm.
Mondingssnelheid:

M1951: 350 m/sec.

M92: 390 m/sec.

Patroonhouder:

M1951: 8 patronen.

M92: 15 patronen.

Gebruiker(s):

Model 1951: Egypte, Haïti, Irak, Israël, Italië, Lybië, Nigerië, Tunesië, Jemen.

Model 92: Albanië, Algerije, Argentinië, Bangladesh, Brazilië, Chili, Colombië, Frankrijk, Indië, Indonesië, Iran, Irak, Italië, Jordanië, Koeweit, Luxemburg, Maleisië, Malta, Mexico, Marokko, Nigerië, Pakistan, Peru, Filippijnen, Portugal, Russische Federatie, Slovenië, Zuid-Afrika, Soedan, Turkije, Amerika, Venezuela.

Around Wikia's network

Random Wiki