Wikia

Beretta Model 93R
Beretta93R

Type

Machinepistool

Land van herkomst

Italië
Bouwfirma Fabbrica d'Armi Pietro Beretta
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1970 / 1979-1993 / actief
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / lengte loop) 240 mm / 156 mm
Gewicht Geladen: 1,12 tot 1,17 kg, naargelang de lader
Kaliber 9-mm
Mondingssnelheid 380 m/sec
Vuursnelheid
Aanvoer patroonhouder met 15 of 20 kogels
Munitie 9x19-mm Luger/Parabellum/NATO
Gebouwd
Gebruik (Landen) Honduras, Italië

De Beretta Model 93R (Raffica) bevind zich in een niemandsland tussen echte machinepistolen en selective-fire pistolen: het moderne ontwerp voorziet in het afvuren van salvo's van drie kogels. Het Model 93R, dat afgeleid is van de Beretta Model 92, kan behandeld en afgevuurd worden als een normaal automatisch pistool, maar als de driekogel-modus gekozen is, moet de schutter beide handen gebruiken om het pistool stabiel te houden.

HandgrepenEdit

Daarvoor heeft Beretta een compact handgreepsysteem ontworpen waarbij de rechterhand zoals normaal de trekker bedient en de kolf vasthoudt. Voor de linker wordt er een handgreep uitgeplapt die voor de verlengde trekkerbeugel zit. Voor extra hulp om het pistool bij het vuren stabiel te houden, is het eind van de uitstekende loop uitgerust met een mondingsrem die ook dient als mondingsvuurdemper.

Uitklapbare voorgreepEdit

Voor nog grotere stabiliteit kan er een uitklapbare metalen schoudersteun aangebracht worden. Als hij niet gebruikt wordt, kan hij in een speciaal holster vervoerd worden; als hij gemonteerd is, kan hij naar wens dubbel uitgeklapt worden. Er bestaan twee types patroonhouders voor het Model 93R, een van vijftien patronen en een van twintig. De gebruikelijke 9-mm Parabellummunitie wordt gebruikt.

Het ontwerp van de Model 93R is zeer gedetailleerd. Eén detail dat waarschijnlijk bij toekomstige modellen zal terugkeren, is de voor de trekkerbeugel geplaatste handgreep. De resulterende tweehandige greep is veel stabieler dan de gebruikelijke, met beide handen om een vaak al uit de kluiten gewassen pistoolkolf.

Deze voorste handgreep maakt redelijk nauwkeurige salvo's mogelijk, aangezien de handen verder uit elkaar staan en dus een beter houvast geven. Het is mogelijk om salvo's af te vuren zonder de stalen schoudersteun, maar voor werkelijk nauwkeurig vuur (zelfs bij enkele schoten) wordt die wel aangeraden.

Het mechanisme voor het afvuren van salvo's schijnt evenwel tamelijk complex te zijn, waardoor onderhoud en reparatie door een technicus uitgevoerd moet worden. Zodra dat probleem opgelost is, zal het Model 93R zonder twijfel een geducht zelfverdedigingswapen blijken.

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki