Wikia

Bereznyak-Isayev-6.jpg

Het vijfde prototype van de BI-1 had intrekbare ski's, die eventueel vervangen konden worden door wielen.

Onder leiding van professor Viktor Bolchovitinov en uitgewerkt door Aleksandr Bereznyak en Aleksei Isayev ontstond de Bereznyak-Isayev BI-1, 's werelds eerste raketjager met vloeibare-brandstofmotor die daadwerkelijk vloog. De BI-1 was een laagdekker met een Dushkin D-1A raketmotor in de staart. De uiterst onbetrouwbare motor werkte op een vluchtig mengsel van kerosine en salpeterzuur. De brandstof was niet alleen gevaarlijk, maar ook uiterst agressief. Brandstoftanks en -leidingen werden in hoog tempo weggevreten.

Snelle proevenEdit

De BI-1 vloog op 10 september 1941 voor het eerst als zweefvliegtuig. De eerste vlucht met motorstuwkracht duurde 3 minuten en 9 seconden en werd op 15 mei 1942 door het tweede prototype gemaakt. Er werd begonnen met de bouw van 50 voorserie-toestellen, maar de bouw werd stilgelegd toen een prototype op 27 maart 1943 in de grond dook tijdens een snelle vlucht op geringe hoogte, een ongeluk waarbij de vlieger omkwam. De vliegduur van de BI-1 was te gering voor operationeel gebruik, waarop Dushkin een motor met twee verbrandingskamers ontwikkelde. Daarmee kon een lage stuwkracht voor kruisvlucht of een hoge voor de aanval worden geselecteerd. Deze oplossing verdubbelde het gewicht echter en werd als onpraktisch afgedaan. Bij windtunneltest naar aanleiding van de fatale crash bleek dat het ontwerp een onoplosbaar stabiliteitsprobleem had, waarop de verdere ontwikkeling werd gestaakt. Tegen die tijd had het zevende prototype echter al bewezen, een klimvermogen van 4980 m/min te hebben.

LinksEdit

Specificatie: Bereznyak-Isayev BI-1
Type: Raketjager.
Bouwfirma: OKB-293.
Ontwerper(s): A.Y. Bereznyak ; A.M. Isayev.
Eerste vlucht: 15 mei 1942.
Uit dienst: 9 maart 1945.
Afmetingen: Lengte: 6,4 m ; Spanwijdte: 6,48 m ; Hoogte: 2,06 m ; Vleugeloppervlak: 7 m².
Gewicht: Leeg: 958 kg ; Max. startgewicht: 1683 kg.
Motor(en): Een Dushkin D-1A-1100 vloeibare-brandstofraket met een stuwkracht van 9,8 kN.
Prestaties: Geschatte maximale snelheid: 1000 km/u ; Klim naar 10.000 in 59 sec. ; Vliegduur: 8 tot 15 minuten.
Bewapening: 2x 20-mm Sh Vak kanonnen in de neus
Bemanning: 1.
Aantal gebouwd: 9.
Gebruiker(s): Sovjet-Unie.

thumb|400px|left|Filmpje over de eerste test van de BI-1.

Around Wikia's network

Random Wiki