Wikia

Beriev Be-10
Be10
Type vliegboot
Land van herkomst Rusland
Bouwfirma Beriev Taganrog Aviation Scientific Technical Complex
Ontwerp Gheorgiy M. Beriev
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 31,45 m. / 28,6 m. / 10,70 m. / 130 m².
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 45.000 kg. / 48.500 kg.
Motor(en) 2x Lyul'ka AL-7PB Axial flow turbojets van 71.2 kN elk.
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 910 km/u / 12.500 m. / 2895 km.
Bewapening 2x 23-mm Afanasev Makarov AM-23 kanonnen in de boeg en nog eens 2 in een radiogestuurde staartkoepel
Bemanning 3
Gebouwd 28
Gebruik (Landen) Rusland

De Beriev Be-10 werd in 1953 ontworpen op grond van een specificatie van de AV-MF, die een vervanger van de Beriev Be-6 wenste. De Be-10 was het enige vliegtuig van zijn soort dat ooit operationeel is geweest. Het was een vliegboot met twee straalmotoren, die was bedoeld voor maritieme verkenningen, antischip-torpedoaanvallen en het bombarderen van schepen en walinstallaties.

Het ontwerp van de Be-10 was gebaseerd op dat van de experimentele R-1, die voor het eerst vloog op 30 mei 1952 te Taganrog. Dit was een geheel metalen driezitter, die veel kleiner was dan de Beriev Be-6 en was uitgerust met twee KlimovVK-1 turbojets van 28,87 kN die in eenvoudige gondels hoog in de meeuwvleugel waren geïnstalleerd. De R-1 was uitsluitend voor onderzoek bedoeld, maar kon een bommenlading van 1000 kg. meevoeren onder de vleugels, en tot de driekoppige bemanning behoorde een nagigator/bommenrichter die in de beglaasde neus zat. De defensieve bewapening bestond uit twee 23-mm NR-23 kanonnen in een elektrische naar achteren vurende geschutskoepel, die door de schutter achterin werden bediend. De beide NR-23's in de boeg werden bediend door de vlieger. De straalmotoren leverden veel turbulentie op, maar zaten ver genoeg naar voren om de achterromp en de staart niet te zeer te hinderen.

De Be-10 was in feite een grotere uitvoering van de R-1 met pijlvleugels en de motoren in de vleugelwortels in plaats van erop. De inlaten waren zorgvuldig zodanig ontworpen dat nauwelijks zeewater in de motoren kon doordringen. De Be-10 had eveneens een driekoppige bemanning, met een vlieger onder een jager-achtige druppelcockpitkap in het midden, een navigator in een drukcompartiment voor in de romp, en een radiotelegrafist/schutter in een drukcabine in de staart. Alle bemanningsleden zaten op een schietstoel. Die van de radiotelegrafist schoot omlaag uit de romp. De defensieve bewapening bestond uit twee NR-23kanonnen in de staart. In een pneumatisch afgesloten wapenruim vlak achter de hak was plaats voor 3300 kg. aan bommen, mijnen of dieptebommen, of vier torpedo's.

De R-1 was uitgerust met elektrisch intrekbare drijvers die tijdens de vlucht de vleugeltips vormden, maar de Be-10 had vaste drijvers onder de vleugeltips die het water raakten dankzij de sterke negatieve V-stelling van de vleugels. De vleugels zelf waren uitgerust met oppervlakvergrotende spleetkleppen en bekrachtigde ailerons. Het grote kielvlak met het bekrachtigde roer was groot genoeg om het toestel op koers te houden bij een maximale asymmetrische stuwkracht (één motor).

De vliegtests met de Be-10 begonnen op 20 juli 1956. Het toestel bleek zeewaardig te zijn bij windsnelheden tot 5 m/sec., maar bij zwaarder weer ging de Be-10 onaanvaardbaar tekeer. Positief was dat de Be-10 tweemaal zo snel was, tweemaal zo hoog kon vliegen en driemaal zo snel klom als de Beriev Be-6. Twee eenheden van de Zwarte-Zeevloot werden ermee uitgerust.

De unieke Be-10 (codenaam Mallow) bleek in de praktijk slecht te voldoen en werd kort na de komst van de Beriev Be-12 Tchaika met turboprops voortijdig met pensioen gestuurd.

Varianten

  • Izdeliye M: Prototype, vloog voor het eerst op 20 juni 1956 nabij Gelendzhik op de Zwarte Zee. Een gebouwd
  • Be-10: Standaard produktiemodel, 27 gebouwd tussen 1958 en 1961
  • Be-10N: Voorgestelde kruisraketdrager als onderdeel van het K-12B-luchtstakingssysteem, met twee K-12BS kruisraketten op pylonen onder de vleugels. Hoewel het mock-upstadium werd bereikt en goedkeuring werd verleend door de Wetenschappelijke en Technische Raad van Gosudarstvenny Po Aviatsionny Tekhnike ("staatscommissie vliegtuigtechnologie"), werd geen verdere actie toegestaan.
  • Be-10S: Een voorgesteld anti-onderzeebootbestrijdings watervliegtuig, project dat bewapend is met de SK-1 Skal'p ("Scalp") nucleaire dieptelading. Geen gebouwd.
  • Be-10U: Een voorgesteld Target-designator-watervliegtuigproject dat is uitgerust met het Uspekh-radarsysteem, om richtinformatie te verstrekken aan schip- of kustbasisraket- of artilleriebatterijen. Geen gebouwd.
  • Be-10 Trainer: Een voorgestelde trainerversie met een dubbele reeks bedieningselementen in een cockpit in de extreme neus. Er zouden conversies hebben plaatsgevonden, maar er is geen bewijs dat er een is voltooid.
  • M-10: Een enkele Be-10, (c / n 0600505), No. 40 Geel, aangepast om te proberen recordbrekende vluchten te maken in 1961. De staarttoren werd verwijderd en omgekanteld, een extra pitotbuis werd op de vin gemonteerd en kanonnen werden verwijderd . Twaalf wereldrecords werden verbroken, waarvan sommige nog steeds bestaan.