Wikia

State Aviation Museum, Zhulaniy.jpg

Een Beriev Be-6 Madge in het luchtvaartmuseum van Zhulaniy.

De ontwikkeling van de Beriev Be-6 in de eerste maanden van 1942 begon omdat er behoefte bestond aan een lange-afstandsvliegboot. Het prototype LL-143 werd vanaf september 1945 getest en was aanvankelijk bewapend met in totaal zes 12,7-mm UBT mitrailleurs in de neus, links en rechts in de flank, in de staart, op de achterromp en vlak achter de 'hak' van de bootromp. Voor aanvalsoperaties kon tot 4000 kg aan bewapening onder de vleugels worden meegevoerd. Het toestel had zeven man bemanning aan boord, en had faciliteiten voor een reservebemanning.

De productieversie van de Be-6 voor de Russische marineluchtvaart - MA (later AV-MF) - had sterkere motoren en een langere neus die plaats bood aan een achtste bemanningslid. Er was radar ingebouwd in een intrekbare koepel achter de hak van de romp en de defensieve bewapening werd veranderd in een 23-mm NR-23 kanon in de neus, twee op de rug en twee in de staart. De normale bommenlast bestond uit tot 16 FAB-100 bommen van 100 kg, acht FAB-500's van 500 kg of twee FAB-1000's van 1000 kg. Alternatieve wapens waren acht AMD-500 mijnen van 550 kg of twee torpedo's van 1100 kg.

Na de eerste vlucht van de eerste operationele Be-6 in februari 1949 werd het toestel in 1950 in gebruik genomen. Er werden er meer dan 200 voor de MA gebouwd, en het toestel werd eveneens gebruikt voor algemene vrachtdoeleinden. In 1954 werden er meerdere conversieprogramma's ondernomen. Zo werd de staartbewapening vervangen door een AMP-56 MAD (Magnetic Anomaly Detector, detector tegen magneetmijnen) in een 'angel' aan de staart. De neusbewapening werd vervangen door een zoekradar of een raketgeleidingsradar. De Be-6 met de codenaam Madge was het eerste sovjetvliegtuig met een hydro-radioakoestisch systeem, dat uit 18 RGB-H sonoboeien en een SPARU-55 ontvanger bestond. In operationele dienst werd dit systeem aangeduid als Baku. Het kon een dieselonderzeeër op een diepte van 50 m en op een afstand van 6 km vanaf de boei traceren.

De Be-6 vervulde tot aan het begin van de jaren '70 frontlijntaken bij de AV-MF.

VariantenEdit

  • LL-143: Prototype van de Be-6 met Shvetsov ASh-72 stermotoren en plaats voor zes 12,7-mm UBT machinegeweren.
  • Be-6: Standaard productiemodel met Shvetsov ASh-72 stermotoren.
  • Qing-6: Chinese versie met Wopen WJ-6 turboprops.
Specificatie Beriev Be-6 'Madge'
Type: Lange-afstands verkennings- en onderzeebootbestrijdingsvliegboot.
Bouwfirma: Beriev OKB.
Eerste vlucht: 1950.
In dienst: 1950-1960.
Uit dienst: 1960.
In productie: 1949-1957.
Afmetingen: Lengte: 23,57 m ; Spanwijdte: 33 m ; Hoogte (kiel tot kielvlaktips): 7,64 m ; Vleugeloppervlak: 120 m².
Gewicht: Leeg: 18,827 kg ; Max. startgewicht met bommenlading: 29.000 kg.
Motor(en): 2x 18 cilinder Shvetsov ASh-73TK stermotoren met een vermogen van 1789 kW (2400 pk) elk.
Prestaties: Max. snelheid op zeeniveau: 377 km/u, of 414 km/u op 1800 m ; Klim naar 5000 m: 20 minuten ; Plafond: 6100 m ; Vliegbereik: 4800 km.
Bewapening: 5x 23-mm Nudelman-Rikhter NR-23 kanonnen in drie torens ; 4000 kg aan bommen of 8 mijnen.
Bemanning: 7 tot 8.
Gebruiker(s): China, Sovjet-Unie.

Around Wikia's network

Random Wiki