Wikia

Birch gun
Birch.jpg

Type

Zelfrijdend geschut

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma Vickers (chassis), Royal Arsenal (opbouw)
Ontwerp Noel Birch
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1923 / 1923- / 1925
Gebruiker(s) Britse leger
Specificatie

Gewicht 12.192 kg
Motor(en) Armstrong Siddeley 8-cilinder benzinemotor van 67 kW (90 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 45 km/u / 192 km.
Bewapening Ordnance QF 18 pdr kanon
Doorwaaddiepte
Hellingshoek
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning 6
Gebouwd

Gebruik (Landen)

Groot-Brittannië

Het Birch kanon werd genoemd naar de Master Genaral der Artillerie, generaal Noel Birch. De officiële naam was SP QF 18 pdr Mk I. Dit was het eerste GG voor het Britse leger. Het voertuig gebruikte onderdelen van de Dragon Carrier en de Vickers middelzware tank.

Het Birch kanon kwam in januari 1925 in dienst bij de 28e Batterij, 9e Veldbrigade, maar er werd slechts één exemplaar gebouwd die voor tests werd gebruikt. Het voertuig was uitgerust met een Armstrong Siddely luchtgekoelde motor die het een topsnelheid gaf van 24,1 km/u, maar in het terrein viel de snelheid terug tot 16,1 km/u. Het voertuig had een open bovenkant zonder bescherming voor de bemanning. Het kanon was geplaatst op een pen aan de voorkant van het voertuig, waardoor het 360° kon draaien. Het had een maximumelevatie van 90° waardoor het ook voor luchtafweer gebruikt kon worden. Het had een ingewikkeld richtsysteem en de vooruitbrenginrichting zat aan het eind van de loop.

Eind 1925 werden er nog vier bij Vickers besteld, deze hadden enkele verbeteringen aan het kanon en de richtmiddelen. De vooruitbrenginrichting werd verplaatst tot onder de loop en er werd een kanonschild voorop gezet om de bemanning enige bescherming te bieden. Deze voertuigen werden geleverd aan de 20e Batterij van de 9e Veldbrigade.

Het derde en laatste type werd in december 1927 besteld en was een jaar later klaar, maar werd nooit geleverd. Dit model had een koepel om de bemanning wat bescherming te bieden, maar hierdoor werden de maximumelevatie en de dracht van het kanon verkleind.

Bij oefeningen van de Experimentele Gemotoriseerde Eenheid in 1928 werden Birch kanonnen gebruikt, maar tegen 1931 waren ze alle uit dienst. Het Britse leger zou pas elf jaar later gemotoriseerd geschut krijgen.

Around Wikia's network

Random Wiki