Wikia

Militaria Wiki

Boeing AGM-69 SRAM

489pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
SRAM.jpg

Een AGM-69 SRAM hangt onder de vleugel van een FB-111.

Op 31 oktober 1966 werd Boeing uitgekozen om een wapen comform specificatie WS-140A van de USAF. Deze betrof een kleine kernraket voor gebruik tegen luchtverdediging. De moderne kermtechnologie maakte een compact wapen mogelijk met een bereik dat nog steeds de 160 kilometer overschreed. Hierdoor konden de bommenwerpers op voldoende afstand blijven terwijl ze een grote hoeveelheid raketten op verschillende doelen afvuurden. Al in december 1967 was Boeing in staat om een afwerptest uit te voeren met een AGM-69 SRAM (Short Range Attack Missile, korteafstands aanvalsraket), in 1969 gevolgd door een echte lancering.

Productieversie SRAMEdit

Boeing bouwde 1500 AGM-69A productieraketten om de B-52G/H-, FB-111A- en B-1-vloten van het SAC te bewapenen. Het wapen behaalde in 1972 zijn 'Operational Capability' status. De capaciteit van de Rockwell B-1 Lancer om de SRAM te vervoeren, werd tenietgedaan, maar hersteld met de komst van de B-1B. Toch was de SRAM nooit echt een geschikt wapen voor de Lancer. In theorie kon een B-52 maximaal twintig SRAM's meevoeren en een FB-111A zes.

De AGM-69A kon in alle vier de basismanieren worden ingezet: semi-ballistisch; terreinvolgend; optrekken na een nadering op boomtophoogte, gevolgd door een duik onder INS-controle; of INS met terreinvolging. Het wapen had naar verluidt het radarprofiel van een kogel.

De ontwikkeling van een opgewaardeerde SRAM, de AGM-69B, was al bijna voltooid toen die eind jaren zeventig werd afgeblazen. Enige mate van modernisering was toen waarschijnlijk al uitgevoerd op resterende A>GM-69A raketten, voordat ze om veiligheidsredenen in 1990 werden teruggetrokken.

LinksEdit

Strategic Air Command

Specificatie: Boeing AGM-69A SRAM
Type: Korteafstands Stand-offraket.
Bouwfirma: Boeing.
In dienst: 1969-1990.
Afmetingen: Lengte: 4,3 m ; Diameter: 46 cm.
Motor(en): Een Lockheed SR75-LP-1 tweefase-raketmotor met vaste brandstof.
Prestaties: Max. snelheid: Mach 3,5 ; Bereik ongeveer 185 km.
Geleiding: Traagheidsnavigatiesysteem (INS)
Lanceergewicht: 1020 kg.
Oorlogskop: W69 thermonucleair ; 170 tot 200 kN TNT.
Aantal gebouwd: 1500.
Gebruiker(s): Amerika.

Around Wikia's network

Random Wiki