Wikia

In de lucht gelanceerde kruisraketEdit

ALCMCruiseMissile.JPG

Een AGM-86A, te zien in het National Air and Space Museum.

De ontwikkeling van de ALCM (Air-Launched Cruise Missile, luchtgelanceerde kruisraket) begon in de late jaren '60. De eerste vlucht van de AGM-86 werd in 1976 gemaakt. De oorspronkelijke AGM-86A was korter en was op maar gemaakt voor het wapenruim van de annuleerde B-1A. Toen de bommenwerpe niet doorging, kon Boeing de raket groter maken en hem een groter bereik geven. In 1982 werd het wapen operationeel. De ontwikkeling van de AGM-86C ALCM (Conventional Air-Launched Cruise Missile, conventionele luchtgelanceerde kruisraket) begon in juni 1986, maar pas een jaar na zijn eerste gebruik in de eerste nacht van Desert Storm werd het bestaan ervan openbaar gemaakt. Er werden van 1982 tot 1985 in totaal 1715 AGM-86B ALCM's gebouwd, waarvan er tweehonderd aanvankelijk werden omgebouwd tot Kernwapens. In 1992 en 1996 ontstonden nog eens tweehonderd CALCM's door de ombouw daarvan. De stompe neus van de eerste versie werd later vervangen door een geknipte neus die een veel geringer radarprofiel heeft.

VersiesEdit

Nog steeds is de ALCM een van de belangrijkste wapens van de B-52H, in de vorm van de AGM-86B kernraket of de AGM-86C conventionele kruisraket. Er bestaan onbevestigde berichten over andere varianten, waaronder een afleidingsmiddel (decoy) en een chaff-verspreidend wapen, en ook een versie die een microgolfstoot kan afgeven, waarmee gevoelige elektronica kan worden vernietigd door middel van een elektromagnetische puls. Een AGM-86D versie met een penetratielading is vermoedelijk in ontwikkeling.
De AGM-86 heeft uitklapbare vleugels, die aan de onderkant tevoorschijn komen en een pijlstelling hebben van 25 graden. De drie staartvlakken klappen eveneens uit na de lancering. De beide horizontale vlakken zijn de enige stuurvlakken tijdens de vlucht. Het wapen wordt voortgestuwd door een Williams F-107-WR-101 turbofan, die een inlaat aan de bovenkant van de raket heeft. De aluminium brandstoftanks geven het wapen een bereik van ongeveer 2500km als AGM-86B en 2000km als AGM-86C. Deze laatste is zwaarder en heeft een grotere lading.
De AGM-86B wordt geleid door een Tercom (Terrain contour matching, terreinvolgend) systeem. De ALCM hoeft voor de start niet te worden geprogrammeerd. Zodra de B-52 in de lucht is, voeden het traagheidsnavigatiesysteem en de hoogtemeter ervan nauwkeurige positiegegevens in het geleidingssysteem van de raket. Doelinformatie en kaartgegevens voor de route worden dan in het geheugen van het wapen gedownload. De raket weet dan precies waar hij zich bevindt bij de lancering. Zijn positie wordt tijdens de vlucht doorlopend bijgewerkt door de terreingegevens met de kaartgegevens te vergelijken. Een radarhoogtemeter houdt de raket op een zeer geringe hoogte, waardoor hij vrijwel niet te onderscheppen is. Het wapen geleidt zichzelf met behulp van zijn kaartgegevens naar het doel, waar de lading automatisch tot ontploffing word gebracht. Voor de AGM-86B is dit een W80-1 kernwapen. De AGM-6C heeft een ander geleidingsmiddel in de vorm van GPS om zijn positie tijdens de doelnadering te actualiseren.
De conventionele brisant-fragmentatielading ligt in de orde van grootte van duizend pond(450kg).

Specificatie: Boeing AGM-86B ALCM.
Type: Lucht-grond strategische kruisraket.
Bouwfirma: Boeing Integrated Defence Systems.
In dienst: AGM-86B: 1982 tot 1992 ; AGM-86C: (Block 0- 41; Block I- 198): 1991.
Afmetingen: Spanwijdte: 3,65m ; Lengte: 6,32m ; Rompdiameter: 0,69m.
Motor(en): Williams International F107-WR-101 turbofan.
Prestaties: Snelheid subsonisch ; Bereik meer dan 2500km.
Lading: W80-1 200-kiloton nucleair.
Geleiding: Traagheid, met terreinvolgend.
Lanceergewicht: 1500 kg.
Lancering: Boeing B-52 Stratofortress
Gebruiker(s): Amerika.

Around Wikia's network

Random Wiki