Wikia

Breda M30 alpini

De 6,5-mm Breda modello 30 geldt als een van de minst succesvolle mitrailleurs aller tijden. Ondanks een overvloed aan tekortkomingen gebruikte het Italiaanse leger hem gedurende de hele Tweede Wereldoorlog.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de standaard Italiaanse mitrailleur de watergekoelde Fiat modello 1914. Na de oorlog werd die opgevolgd door de luchtgekoelde Mitriaglice Fiat modello 1914/35. Ook met luchtkoeling was het een zwaar wapen, en daarom werd begonnen met het ontwerp van een nieuwe lichte mitrailleur. De taak werd toevertrouwd aan Breda, dat op basis van ontwerpen uit 1924, 1928 en 1929 de Fucile Mitriagliatore Breda modello 30 uitbracht. Dit werd de standaard Italiaanse lichte mitrailleur.

Talloze mankementenEdit

De modello 30 was een ontwerp dat erg moeilijk te hanteren was. Het zat om te beginnen zo vol uitsteeksels dat het achter ieder kleding- en uitrustingsstuk bleef haken. Voorts was het voorzien van een nieuw munitieaanvoersysteem met een patroonhouder voor twintig patronen, die te licht was uitgevoerd en het regelmatig begaf. Dan was het hele wapen niet te gebruiken.

De uitwerp van de verbruikte hulzen was een doorlopend probleem. Om de uitwerp te verbeteren, was een oliepomp ingebouwd die de hulzen smeerde. In theorie werkte de oplossing bevredigend, maar in de praktijk vervuilde het wapen daardoor uitzonderlijk snel. Het vette mechaniek was niet vrij van stof en zand te houden, wat het wapen vooral in de Noord-Afrikaanse woestijn vrijwel onbruikbaar maakte. De loop was relatief snel te verwisselen, maar omdat een handgreep daarvoor ontbrak en de loop erg heet was, moest de gebruiker voor het wisselen van de loop handschoenen aantrekken. Bij het gebrek aan beter werd de modello 30 geaccepteerd en kreeg zelfs een 7,35-mm opvolger in de vorm van de modello 38.

De andere twee mitrailleurs van Breda waren beter dan de modello 30. Een ervan was de Mitrigliera Breda RM modello 31, die voor de lichte tanks van het Italiaanse leger werd geproduceerd. Deze had een 12,7-mm kaliber en een grote gekromde patroonhouder, die de bewegingsvrijheid in krappe voertuigen nogal beperkte.

Zware mitrailleurEdit

Het bedrijf produceerde ook een zware mitrailleur, de Mitragliace Breda modello 37. Dit was in het algemeen een bevredigend wapen, maar had een onhandige munitieaanvoer; de patroonhouder schoof in zijn geheel door de kamer en diende ook voor de opslag van de verbruikte patronen. Waar zo'n gecompliceerd systeem goed voor was, was niet helemaal duidelijk, want om de patroonhouder te laden, moesten eerst de lege hulzen worden verwijderd. De modello 37 had hetzelfde oliepompmachanisme als de modello 30 en raakte daarom eveneens regelmatig geblokkeerd. Het wapen was daarom op zijn best middelmatig te noemen, maar werd niettemin de standaard zware mitrailleur van het Italiaanse leger. Een versie van de modello 37 voor gebruik op tanks was de Mitriaglice Breda modello 38.

Specificatie Breda modello 30 (modello 37)
Type: Licht machinegeweer.
Bouwfirma: Breda Meccanica Bresciana
Ontwerp: 1930 ; (1936).
In productie: 1930-1945 ; (1937-1943).
Kaliber: 6,5-mm ; (8-mm).
Gewicht: 10,32 kg ; (17,90 kg).
Totale lengte: 1232 mm ; (1270 mm).
Looplengte: 520 mm ; ( 740 mm).
Mondingssnelheid: 629 m/min ; (790 m/sec).
Vuursnelheid: 450-500 p/min ; (450-500 p/min).
Bereik: 800 m ; Max. 3000 m ; (1000 m).
Patronen: 6,5x52mm Mannlicher-Carcano ; (8x59mm RB Breda).
Aanvoer: Doospatroonhouder met 20 patronen ; (Trommel met 20 patronen).
Gebruiker(s): Italië ; (Italië, Portugal).

Around Wikia's network

Random Wiki