Wikia

Breguet 693

Brguet6930og.png

Type

Aanvalsbommenwerper

Land van herkomst

Frankrijk
Bouwfirma Breguet SNCAC
Ontwerp Georges Ricard
Gebruiker(s) Armee de l'Air
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 9,7 m / 15,4 m / 3,2 m / 29,2 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 3010 kg / 4900 kg
Motor(en) 2x Gnome-Rhône 14M-6/7 stermotoren van 522 kW (700 pk)
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 490 km/u (kruissnelheid 400 km/u) / 8500 m / 1350 km.
Bewapening 1x 20-mm Hispano-Suiza voorwaarts vurend kanon, 2x 7,5-mm MAC 1934 voorwaarts vurende machinegeweren, 1x 7,5-mm MAC 1934 achterwaarts vurend machinegeweer, 1x 7,5-mm MAC 1934 vast achterwaarts vurend machinegeweer. Bij latere modellen: 2x 7,5-mm MAC 1934 machinegeweren in de motorgondels die naar achteren vuurden, 400 kg aan bommen.
Bemanning 2 of 3
Gebouwd ongeveer 230
Gebruik (Landen) Frankrijk, Italië (Operationele trainers), België (nooit geleverd)

De Breguet 690 was ontworpen in antwoord op een Franse specificatie uit 1934 voor een tweemotorig driezits gevechtsvliegtuig. Verschillende fabrikanten kwamen met voorstellen, maar de Potez 630 won. Het Breguet-voorstel was zwaarder en krachtiger dan de andere voorstellen en de ontwerpers beschouwden het als een veelzijdiger toestel. Het ontwerp van de Breguet 690 startte in 1935 en in 1937 was een prototype voltooid, dat op 23 maart 1938 voor het eerst vloog. De machine presteerde beter dan de Potez 630 en Breguet ontving alsnog een contract voor honderd toestellen, die als lichte aanvalsbommenwerpers uitgevoerd moesten worden.

691 configuratieEdit

De resulterende Breguet 691 was een welgevormde eendekker van een geheel metalen constructie met vrijdragende vleugels. De motoren waren opgehangen aan de vleugels en de korte neus leek op die van de Bristol Beaufighter. Achter de vleugel liep de romp taps toe naar het staartstuk met dubbele kielvlakken en roeren. De conversie van Bre.690 naar Bre.691 was redelijk simpel, de grootste verandering was het verwijderen van de navigatorplek zodat er een klein bommenruim vrijkwam. Ervaring met de Bre.691 toonde aan dat de Hispano-Suiza motoren niet betrouwbaar waren en de Bre.693.01 kreeg daarom twee Gnome-Rhône 14M-6/7 motoren, nadat er slechts 78 Bre.691's waren gebouwd. Er werden 234 exemplaren van de Bre.693 gebouwd. De latere exemplaren hebben twee extra 7,5-mm machinegeweren, achterin de beide motorgondels, teneinde de zelfverdediging te verbeteren.

Buitenlandseinteresse in de Bre.690 werd verstoord door de Duitse invasie in Frankrijk en de enige Bre.694.01 die gebouwd is, bedoeld als driezits verkenningsvliegtuig, werd direct aan de Aéronavale geleverd. De Bre.694 had veel overeenkomsten met de originele Bre.690 zonder bommenruim en met navigatorcompartiment, maar de krachtbron was anders, namelijk Gnome-Rhône 14M-4/5 zuigermotoren.

Amerikaans vermogenEdit

De Bre.695 was vrijwel identiek aan de Bre.693 maar dan met Amerikaanse Pratt & Whitney SB4G Twin Wasp Junior motoren. Het werd wenselijk geacht om een versie van het toestel te ontwikkelen die door buitenlandse motoren werd voortgestuwd, voor het geval dat de levering van Franse motoren onderbroken zou worden door vijandelijke acties. Er werden vijftig Bre.695's gebouwd, die in juni 1940 aan Groupe 18 werden geleverd.

De Bre.696 en Bre.697 werden alleen als prototypes gebouwd en waren respectievelijk een tweezits lichte bommenwerper en een tweezits zware destroyer. In het gevecht was de Bre.693 erg kwetsbaar en bijna de helft van deze machines ging verloren.

VariantenEdit

  • Bre 690.01: Prototype Bre 690.
  • Bre 691.01: Prototype Bre 691.
  • Bre 691: Tweezits grondaanvalstoestel.
  • Bre 693.01: Prototype Bre 693.
  • Bre 693: Tweezits grondaanvalstoestel.
  • Bre 694.01: Prototype van een twee- of driezits tactisch verkenningsvliegtuig.
  • Bre 695.01: Prototype Bre 695.
  • Bre 695: Opgewaardeerde Bre 693 was niet succesvol. De grotere en zwaardere Pratt & Whitney Twin Wasp Junior beperkte het zicht en er waren slechts kleine verbeteringen op lage hoogte. Slechts enkele waren operationeel voor de wapenstilstand.

Around Wikia's network

Random Wiki