Wikia

Langeafstands verkenningsvliegboot.

Breguet521 3

De driemotorige Bre.521 Bizerte was al verouderd toen hij in gebruik genomen werd. Het was een van de laatste operationele tweedekkervliegboten tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In 1931 verwierf Breguet een licentie van Short Brothers uit Groot-Brittannië voor de bouw van de Calcutta tweedekkervliegboot. Naar aanleiding van de vraag uit 1932 van de Aéronautique Maritime naar een lange-afstands vliegboot voor maritieme verkenningstaak kwam Breguet met de Bre.520. Dit voorstel was gebaseerd op het ontwerp van de Calcutta.

De Breguet Bre.521 Bizerte, zoals de vliegboot in zijn definitieve vorm werd genoemd, had een geheel metalen structuur. Hij had stabiliserende drijvers onder de uiteinden van de onderste vleugel en een met stijlen versterkte staart. Het toestel had drie luchtgekoelde Gnome-Rhône 14Kdrs stermotoren tussen de bovenste en onderste vleugel.

Het Bre.521.01 prototype, dat op 11 september 1933 voor het eerst vloog, had drie 630-kW Gnome-Rhône stermotoren zonder kappen. De officiële testen van het type begonnen in januari 1934. Tegen die tijd waren de motoren van brede NACA-motorkappen voorzien. De Franse marine was onder de indruk van de capaciteiten van het type en bestelde nog voordat de tests afgerond waren drie Bre.521 preproductie-exemplaren. Het eerste preproductietoestel maakte zijn eerste vlucht in 1935.

Het tweede preproductie-exemplaar kende een aantal wijzigingen die standaard zouden worden bij de volgendfe toestellen. Dit waren de verwijdering van de open schutterpositie in de boeg, een verlenging van de cockpitkap, twee nieuwe machinegeweren in de staart.

De levering van de productievliegboten begon in 1935 en ging gestaag verder tot 1940. Tegen die tijd waren er 31 gebouwd, inclusief het prototype. In oktober 1939 waren vijf Franse squadrons met het type uitgerust. Slechts twee van deze eenheden bleven bestaan en kwamen bij de marineluchtvaartdienst van Vichy-Frankrijk terecht (vier Bizerte vliegboten gingen naar de Luftwaffe). De andere drie eenheden werden in juni 1940 ontbonden.

VariantenEdit

  • Breguet Bre.521.01: Prototype.
  • Breguet Bre.521 Bizerte: Langeafstands verkenningsvliegboot.
  • Breguet 520: Bre.521 versie met drie Hispano-Suiza 14 AA stermotoren, slechts één gebouwd.
  • Breguet 530 Saigon: Civiele versie van de Bre.521 met drie Hispano-Suiza 12Y vloeistofgekoelde lijnmotoren, twee gebouwd.

LinksEdit

Specificatie: Breguet Bre.521 Bizerte.
Type: Langeafstands verkenningsvliegboot.
Bouwfirma: Société anonyme des ateliers d'aviation Louis Breguet.
Ontwerper: Pierre-Georges Latécoère.
Eerste vlucht: 11 september 1933.
In dienst: 1935.
Afmetingen: Lengte: 20,5 m ; Spanwijdte: 35,2 m ; Hoogte: 7,50 m ; Vleugeloppervlak: 162,6 m².
Motor(en): Drie Gnome-Rhône 14Kdrs of 14N-11 stermotoren van elk 671 kW (900 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 245 km/u ; Kruissnelheid: 200 km/u ; Klim naar 2000 m in 8'46" ; Plafond: 6000 m ; Bereik: 3000 km.
Gewicht: Leeg: 9470 kg ; Max. startgewicht: 16.600 kg.
Bewapening: Twee 7,5-mm Darne richtbare machinegeweren in rugposities aan bak- en stuurboordzijde ; Een 7,5-mm Darne machinegeweer in de staart ; Max. 300 kg aan externe middelen aan de onderste vleugel.
Bemanning: 8.
Aantal gebouwd: 34.
Gebruiker(s): Frankrijk, Nazi-Duitsland.

Around Wikia's network

Random Wiki