Wikia

BRISTOL-SCOUT.jpg

Een Scout Type D.

Toen in november 1913 het contract werd gecancelled voor de S.B.5 eendekker van Henri Coanda, adapteerde Frank Barnwell van Bristol het ontwerp tot de Scout A tweedekker. De incomplete romp werd afgebouwd en voorzien van 6,71 m metende vleugels en staartvlakken van een nieuw ontwerp. In februari 1914 werd het met een 60 kW (80 pk) Gnome motor uitgeruste toestel naar Larkhill gebracht voor testvluchten. Eind april van dat jaar keerde het toestel terug naar Filton om daar te worden voorzien van vleugels met een grotere spanwijdte, waarmee de prestaties bij lage snelheid zouden verbeteren. In deze vorm werd het toestel gekocht door Lord Carberry, die het van een andere motor voorzag, namelijk een Le Rhône van 60 kW (80 pk). De Lord overleefde een mislukte vlucht over het Kanaal, doch de Scout niet.

In de Zomer van 1914 werden twee vrijwel identieke toestellen voltooid, die hetzelfde type Gnome-motor behielden als waarmee het originele prototype was uitgerust. De als Scout B aangeduide machines werden ter plaatse van bewapening voorzien. Deze stond bij het ene toestel uit twee geweren en bij het andere uit een geweer, een pistool en vijf geweergranaten.

VariantenEdit

  • Scout C Type 1: Eerste productieorder geplaatst in november 1914, aanvankelijk werd een 60 kW (80 pk) Gnome motor gespecificeerd. Deze kwam inderdaad terecht in alle toestellen voor de RNAS, maar vanwege een tekort aan deze motoren kreeg het merendeel van de machines voor het Royal Flying Corps een Le Rhône motor van 60 kW (80 pk).
  • Scout D Type 2,3,4 en 5: Geintroduceerd in november 1915. Deze versie had gewijzigde brandstof- en olietanks, latere exemplaren hadden nieuwe vleugels die schuiner naar boven stonden en kortere ailerons, bovendien waren de ski's van hun positie onder de stijlen tussen de vleugels verder naar buiten geplaatst. Tussen februari en september 1916 werden zo'n 130 Type 3's zonder motoren geleverd aan het Britse War Office, de eerste vijftig daarvan behielden de vleugels van de Scout C, de rest was uitgerust met gestandaardiseerde montagepunten voor het machinegeweer. Tussen april en december werden er 80 Scout D's geleverd aan de RNAS, de eerste zestig daarvan (Type 4) hadden een Gnome Monosoupape motor van 76 kW (100 pk), een uitsparring in de middensectie van de bovenvleugel en een affuit voor een beweegbaar Lewis machinegeweer. De laatste twintig (Type 2), die waren uitgerust met een 60 kW (80 pk) Gnome motor, deden dienst bij de vliegscholen van de RNAS. Drie exemplaren (Type 5) waren als antwoord op de behoefte van het RFC aan een krachtiger versie voorzien van een Clerget motor van 82 kW (110 pk).
  • S.S.A.: Een door Coanda ontworpen eenzits tweedekker met bepantsering voor de Franse regering. Dit toestel had een kogelvrij plaatstalen 'bad' dat vlieger, brandstof- en olietank, motor en propellernaaf beschermde, de krachtbron was een Clerget rotatiemotor van 60 kW (80 pk), deze machine maakte de eerste vlucht op 8 mei 1914 en werd op 3 juli van dat jaar overgedragen aan de Fransen.
  • G.B.1.: Een niet gerealiseerd project voor een eenzits racevliegtuig met een Gnome Monosoupape van 76 kW (100 pk).
  • S.2A: Een tweezitter, afgeleid van de Scout D, bedoeld om tegemoet te komen aan de wensen van de admiraliteit voor een nieuwe tweezits jager, had als motor een 82 kW (110 pk) sterke Le Clerget of een 76 kW (100 pk) sterke Gnome motor. Uiteindelijk werden er voor het nimisterie van Oorlog twee exemplaren gebouwd als trainers voor gevorderden, waarbij de vlieger en leerling naast elkaar konden zitten.
Specificatie: Bristol Scout Type D.
Type: Verkennings- en jachtvliegtuig.
Bouwfirma: British and Colonial Aeroplane Company (Bristol Aeroplane Company).
Ontwerper: Frank Barnwell
Eerste vlucht: 1914.
In dienst: 1914-1926.
In productie: 1914-1916.
Afmetingen: Lengte: 6,02 m ; Spanwijdte: 8,33 m ; Hoogte: 2,59 m ; vleugeloppervlak: 18,59 m².
Gewicht: Leeg: 345 kg ; Max. startgewicht: 567 kg.
Motor(en): Een Le Rhône 9C rotatiemotor van 60 kW (80 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 161 km/u ; Klim naar 3050 m in 18'30" ; Plafond: 4900 m ; Vliegduur: 2u30min.
Bewapening: Een Lewis of Vickers machinegeweer.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië, Australië, Griekenland.

Around Wikia's network

Random Wiki