Wikia

Broneavtomobil 10
Ba10

Type

Pantserwagen

Land van herkomst

Rusland
Bouwfirma Autofabriek van Gorki
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1932 / - / -
Gebruiker(s)
Specificatie

Gewicht 5140 kg
Motor(en) GAZ M1 4-cilinder benzinemotor van 50 pk
Prestaties (snelheid / bereik) 87 km/u / 320 km
Bewapening 1x 45-mm 20-K kanon / 2× 7.62-mm DT machinegeweren
Doorwaaddiepte
Hellingshoek
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning 4
Gebouwd 3311

Gebruik (Landen)

Rusland, Finland, Duitsland, Tsjechoslowakije, Roemenië.

De eerste Ba-10 pantserwagen verscheen in 1932. Hij werd gebouwd in de autofabriek van Gorki en hij was het logische gevolg van een serie zeswiel-pantserwagens die zijn oorsprong had in WO I, hoewel de bouw enige jaren opgeschort was geweest. De BA-10 was gebouwd op het chassis van de GAZ-AAA zeswiel burgervrachtwagen, hoewel de ophanging aangepast was om het extra gewicht op te vangen en bepaalde chassisonderdelen versterkt werden. De indeling van de BA-10 was orthodox, met de motor onder een bepantserde kap vooraan en de koepel aan de achterzijde boven op de dubbele achteras. Er waren verscheidene bewapeningsvarianten, maar het voornaamste wapen was een 37-mm tankkanon of een 12,7-mm DShK zwaar machinegeweer. Latere versies hadden een 45-mm kanon.

Zoals andere gepantserde Sovjet-gevechtsvoertuigen was de BA-10 een functionele en uit de kluiten gewassen machine. Hij had een aantal typische kenmerken van Sovjet ontwerpen zoals de mogelijkheid om rupsbanden of kettingen op de achterwielen te monteren om meer grip te hebben in modder en sneeuw, en de reservewielen waren zo geplaatst dat ze konden draaien en dus een deel van het gewicht konden dragen als het chassis op obstakels stuitte. Er was een vierkoppige bemanning, waarvan er een het 7,62-mm machinegeweer in de voorste bovenbouw ter rechterzijde van de bestuurder bediende. Latere versies van de BA-10 worden soms BA-32 genoemd, en ter verdere verwarring wordt een van deze latere verianten soms de BA-10M genoemd. Deze verscheen in 1937 en gebruikte de koepel van de T-26B lichte tank met zijn 45-mm kanon. Dit was niet de enige tankkoepel die gebruikt werd; het is bekend dat ook de koepel van de experimentele T-30 lichte tank en die van de BT-3 tank zijn gemonteerd. Een vreemde variatie van de BA-10 die in 1932 verscheen, was het BAZ amfibievoertuig, dat de romp van de BA-10 gebruikte met een drijflichaam dat afgeleid was van Duitse experimentele voertuigen uit dezelfde tijd. Toen de Duitsers in 1941 de USSR binnenvielen, waren er behoorlijke aantallen BA-10's in gebruik bij het Rode Leger;vaak wordt het aantal van 1200 genoemd. De gebeurtenissen van 1941-42 decimeerden de Ba-10's en grote aantallen vielen in handen van de Duitsers, die deze Sovjet-wagens bruikbaar vonden, hoewel ze ze niet modern of mobiel genoeg vonden om in hun Panzereenheden te gebruiken. Ze deelden ze in bij antipartizaneneenheden in de USSR en op de Balkan. De Duitsers kenden de BA-10 als de Panzerspähwagen BAF 203(r); sommige van hun rapporten noemen het voertuig een Ford. Na 1942 begonnen de Sovjets het gebruik van zware pantserwagens als de BA-10 te beëindigen. Degene die overbleven, kregen vaak de taak van gepantserde troepencarrier toegewezen, nadat hun koepels verwijderd waren en alle apparatuur uit de cabine gesloopt was behalve de bestuurdersstoel en de besturing.

VariantenEdit

  • BA-10: Basisversie
  • BA-10M: Latere versie uit 1937, met de toren van een T-26B.
  • BA-32: Alternatieve naam voor de BA-10 versies
  • Panzerspahwagen BAF 203(r): Duitse benaming voor buitgemaakte voertuigen.

Around Wikia's network

Random Wiki