Wikia

MV Empire Faith
MV empire faith.jpg

Type

CAM-schip (Catapult-Armed Merchantman, koopvaarder met catapult)(1941-1945), Cargoschip (1945-1971)

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma Barclay, Curle & Co Ltd
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) - / 1941 / 1941-1971
Gebruiker(s) Ellerman Lines Ltd (1941-42), Johnson Warren Lines Ltd (1942–47), Furness-Warren Line Ltd (1947–58), Maritime & Commercial Corporation Ltd (1958–64), Wah Kwong & Co (1964-71)
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 127,41m / 17,48m / 8,38m
Bepantsering geen
Bewapening 1 x 4-inch of 4.7-inch kanon, 1 x 3-inch of 12-pounder kanon, 4 machinegeweren
Vliegtuigen 1 x Hawker Sea Hurricane
Voortstuwing Barclay Curle 2SCSA dieselmotor
Waterverplaatsing
Snelheid/Bereik 11 knopen
Bemanning

Einde

verschroot

Toen vanaf medio 1940 de volledige Europese kust vanaf de Noordkaap tot Gibraltar onder Duits bewind was gebracht, begon Duitse lange-afstandsvliegtuigen een ernstige bedreiging te vormen voor Britse konvooien. Buiten het bereik van hun eigen luchtdekking en met de escortcarrier alleen nog maar als droom werden de konvooien onophoudelijk geschaduwd. De Duitse patrouillevliegtuigen praatten U-boten naar hun doel toe en vielen steeds brutaler schepen aan die achterbleven.

In 1940 werden 192 geallieeerde schepen met een waterverplaatsing van 580.000 ton door vliegtuigen tot zinken gebracht. In 1941 werd dat aantal al in de eerste vier maanden gehaald. Een nogal radicale maatregel om aan deze bedreiging een einde te maken, was het CAM-schip (Catapult-Armed Merchantman, koopvaarder met katapult). Deze conversie werd op een aantal koopvaarders toegepast terwijl in grote haast escortecarriers op stapel werden gezet. Als eerste werden drie vrachtschepen en het oude vliegbootmoederschip HMS Pegasus uitgerust met daarop een Hawker Sea Hurricane Mk IA of een Fairey Fulmar jager. Deze groep kreeg de naam Fighter catapult Ships en bewees dat het idee werkte. Vervolgens werden 50 schepen van diverse formaten aldus omgebouwd. Ze droegen allemaal de rode koopvaardijvlag, vervoerden vracht en hadden een civiele bemanning, maar op hun bakdek was een katapult geïnstalleerd die naar voren omlaag afliep.

De piloten, die behoorden tot de Merchant Ship Fighter Unit van de RAF, zaten urenlang in hun cockpit te wachten toot een 'snooper' in zicht kwam. Dan werden ze gelanceerd om de vijand te onderscheppen. Met hun laatste restje brandstof keerden ze terug naar de vloot. Landen was er niet bij. Als eigen grondgebied binnen bereik was (wat zelden het geval ws), probeerde de vlieger dat te halen, maar meestal keerde hij naar het konvooi terug (en werd daarbij vaak beschoten) en maakte een noodlanding op zee in de buurt van een schip. Als hij geluk had, werd hij op tijd gered. Zo niet, dan raakte hij onderkoeld en verdronk in de ijzige zee. Het vergde een bijzonder soort heldendom om CAM-jachtvlieger te zijn.

Gemakkelijke prooiEdit

Als eenmaal contact was gemaakt, waren de vijandelijke vliegtuigen doorgaans een gemakkelijke prooi voor de hoogwaardige jagers met hun 8 mitrailleurs. De eerste officiële zege stond op naam van een Hurricane van FCS Maplin begin augustus 1941, kort voor het hulpvliegdekschip HMS Audacity haar veelbelovende eerste zeereis maakte.Tegen het einde van het jaar waren er nog vijf vliegtuigen neergehaald.

Het eerste CAM-schip was de Empire Rainbow. De Empire Lawrence voer mee met het beruchte konvooi PQ16 naar de Sovjet-Unie medio 1942. Het boordvliegtuig haalde een Heinkel He 111 torpedobommenwerper neer en beschadigde een andere. Bij terugkeer was het moederschip gezonken. Tijdens de tocht van PQ18 vernietigde de Hurricane van Empire Morn één vliegtuig, weerde de aanvallen van andere af en bereikte Russisch grondgebied.

De CAM's deden slechts korte tijd dienst eer ze werden aangevuld en daarna vervangen door de escortecarriers, maar hun heldhaftige bijdrage in een wanhopige tijd is een bijzondere vermelding in de annalen van de Tweede Wereldoorlog waard.

Around Wikia's network

Random Wiki