Wikia

5939732624 14134e0e67 b

Vanwege zijn zwakke bewapening en slechte prestaties was de CANT Z.1007 Alcione een gemakkelijk doelwit voor de geallieerde jagers.Toch bleef het type tot 1943 operationeel in het Middellandse Zeegebied en het Russische front. De Alcione werd met zowel één als twee kielvlakken gebouwd.

Samen met de Savoia-Marchetti SM.79 "Sparviero" vormde de serie van de CANT Z.1007 Alcione (ijsvogel) bommenwerpers tijdens de Tweede Wereldoorlog de ruggegraat van de conventionele en torpedo-aanvalseenheden van de Regia Aeronautica. Onder auspiciën van de firma CANT (Cantiere Riuniti dell' Adriatico) begon ingeniere Filippo Zappata in 1935 aan de ontwerpstudies van de CANT Z.1007. De beoogde krachtbron bestond uit drie 625-kW Isotta-Fraschini Asso XI motoren. Het eerste prototype maakte zijn eerste vlucht in maart 1937. Het vliegtuig was geheel van hout gemaakt, met uitzondering van de gebruikelijke metalen accessoires en motorgondelbekleding. De eerste exemplaren hadden tweebladige houten propellers, maar alle latere versies waren voorzien van metalen,driebladige Alfa Romeo-propellers. In 1938 werd de Z.1007bis in productie genomen, met een groter laadvermogen en betere prestaties. Dit type had als standaardkrachtbron drie Piaggio PXI R2C 40 stermotoren. De Z.1007bis was het belangrijkste productiemodel en had een aangepaste bewapening, nieuwe motorkappen en andere afmetingen. De eerder geproduceerde exemplaren hadden één kielvlak en een roer, maar de Z.1007 Serie IV-IX productiemodellen hadden een dubbel kielvlak en roer.
Toen Italië op 10 juni 1940 aan de Tweede Wereldoorlog ging deelnemen, had de Regia Aeronautica 87 Z.1007 en Z.1007bis bommenwerpers in dienst, waarvan er 38 gebruiksklaar waren.

Ten strijdeEdit

In oktober 1940 werden deze toestellen voor het eerst operationeel ingezet tegen Griekenland, voordat ze zich zouden gaan richten op anti-schipaanvallen bij de kustgebieden van Kreta en Noord-Afrika en op dag- en nachtbombardementen boven Malta. Tijdens het hoogtepunt van de strijd op Malta in mei 1942, liepen de Z.1007's zware verliezen op door de pas gearriveerde Spitfire Mk VC jagers van de RAF. Ook gingen veel machines verloren tijdens de epische 'Harpoon' en 'Pedestal' konvooigevechten in de zomer van 1942. Er waren steeds minder Z.1007's voorhanden om de landingen van de geallieerden op Sicilië in juli 1943 tegen te gaan. Toen in september de wapenstilstand werd afgekondigd waren er nog slechts enkele machines over. Deze bleven dienst doen bij zowel het fascistische regime van Italië en de Italiaanse luchtmacht. In totaal werden er 35 Z.1007ter toestellen (met Piaggio P.XIX motoren) geproduceerd, samen met de Z.1007bis liep het productietotaal op tot 526 stuks.

VariantenEdit

  • Z.1007ter: Verbeterde versie met sterkere Piaggio P.XIX motoren van 1150 pk elk en een grotere bommenlading.
  • Z.1015: Prototype dat vloog in 1939 met Piaggio P.XIX RC.35 motoren van 1500 pk. Het prototype werd later omgebouwd naar een torpedobommenwerper.
  • Z.516: Prototype van het watervliegtuig Z.1007 dat vloog in 1940. Het had de drijvers van de CANT Z.506 Airone.

LinksEdit

Specificatie: CANT Z.1007bis Alcione.
Type: Middelzware bommenwerper.
Bouwfirma: Cantieri Riuniti dell'Adriatico (C.R.D.A.) CANT.
Ontwerp: Filippo Zappata
Eerste vlucht: 1937.
In produktie: 1938-1943.
In dienst: 1939 (bis versie 1940).
Afmetingen: Lengte: 18,4 m ; Spanwijdte: 24,8 m ; Hoogte: 5,2 m ; Vleugeloppervlak: 70 m².
Gewicht: Leeg: 9400 kg ; Max. startgewicht: 13.620 kg.
Motor(en): 3x Piaggio P.XI R2C.40 stermotoren van 746 kW (1000 pk) elk.
Prestaties: Max. snelheid: 455 km/u ; Kruissnelheid: 338 km/u ; Plafond: 7500 m ; Vliegbereik: 1795 km.
Bewapening: 2x 12,7-mm Breda-SAFAT of Isotta-Fraschini Scotti machinegeweren op de rug en buik, 2x 7,7-mm Breda-SAFAT machinegeweren aan de zijkanten , 1200 kg aan interne bommenlading en 1000 kg extern, of een combinatie daarvan, of 2x 450-mm torpedo's.
Gebruiker(s): Kroatië, Duitsland, Italië.

Around Wikia's network

Random Wiki