Wikia

1220985785 R.SMG Ammiraglio Cagni 2

De Ammiraglio Cagni is de naamgever en enige overlevende van de klasse. De boot is hier te zien met een gewijzigde en tamelijk Duits aandoende toren die het radarprofiel moest verkleinen.

Het is niet helemaal duidelijk hoe de Italiaanse marine, die weinig buiten de Middellandse Zee te zoeken had, de investering in oceaanwaardige onderzeeboten kon verantwoorden. De Italiaanse koopvaardij was redelijk groot, maar kon niet over de hele wereld beschermd worden door de Italiaanse oppervlaktevloot. Die was namelijk ingesteld op snelle acties met een korte reikwijdte. Voor het verdedigen van de handelsvloot was de marine niet ingesteld, zelfs niet tegen rivaal Frankrijk. Desondanks werden de vier oceaangaande onderzeeërs van de Cagni klasse op stapel gezet in september en oktober 1939, toen er juist oorlog was uitgebroken tussen Duitsland en de Frans-Engelse Alliantie. Deze onderzeeërs waren specifiek toegerust voor het belagen van koopvaarders over grote afstanden en het zit er dus dik in dat het toen nog neutrale Italië aan zag komen dat het die kant op zou gaan met de oorlog.

Grote schaalEdit

De 'Cagni's' waren de grootste aanvalsonderzeeërs die de Italiaanse marine tot dan toe liet bouwen, maar waren opmerkelijk genoeg uitgerust met lichte 450-mm (17,7-inch) torpedo's. Ze waren langer dan de standaard 450-mm torpedo's en konden dan ook een lading van 200 kg meevoeren in plaats van de gebruikelijke 110 kg, maar dat was nog steeds veel minder dan de 270 kg waarmee de grotere 533-mm torpedo's waren uitgerust. Aangezien de torpedo's voor gebruik tegen 'zachte' doelen waren bestemd , werd deze geringe lading en hun geringe bereik acceptabel geacht. Er stond in elk geval het voordeel tegenover dat de boten maar liefst 36 torpedo's konden meevoeren. De acht buizen voor en zes buizen achter maakten een grote spreiding en een navenant grote trefkans mogelijk. Een ongebruikelijk kenmerk was dat de torpedo's van voren naar achteren en terug konden worden verplaatst. De boten hadden ook twee grote kanons aan dek om torpedo's te sparen.

Helaas voor de Italianen had de bevoorrading van Noord-Afrika echter de hoogste prioriteit. Nadat de oppervlaktevloot zware verliezen waren toegebracht, moesten de grote onderzeeërs dit werk opknappen. Bij vijftien van zulke trips werden drie van de vier boten binnen drie maanden tot zinken gebracht. Alleen de naamgever van de klasse Ammiraglio Cagni, deed waar hij voor was ontworpen. Het bracht de oppervlaktevloot verliezen toe, met een totale score van 10.000 ton tijdens de twee laatste patrouilles.

LinksEdit

Schip: Genoemd naar: In dienst: Einde:
Ammiraglio Cagni Umberto Cagni 20 juli 1940 Overgeleverd aan de Japanners te Colombo (1943), in Japanse dienst als I-507, verschroot in 1948.
Ammiraglio Caracciolo Francesco Caracciolo 16 oktober 1940 Tot zinken gebracht na beschadigd te zijn door HMS Ferndale nabij Bardia op 11 december 1941.
Ammiraglio Millo Enrico Millo 31 augustus 1940 Tot zinken gebracht door de Britse onderzeeboot HMS Ultimatum op 14 maart 1942.
Ammiraglio Saint-Bon Simone Antonio Pacoret de Saint Bon 6 juni 1940 Tot zinken gebracht door de Britse onderzeeboot HMS Upholder op 5 januari 1942.

Specificatie: Cagny klasse.
Type: Oceaanwaardige onderzeeër.
Bouwfirma: Cantieri Riuniti de l' Anreitico (CRDA) te Monfalcone, Italië.
Aantal gebouwd: 4, Ammiraglio Cagni, Ammiraglio Caracciolo, Ammiraglio Millo, Ammiraglio Saint-Bon.
Kiel gelegd: September 1939.
Te water: Tussen juni en oktober 1940.
In dienst: Alle boten in april 1941.
Waterverplaatsing: 1680 ton (oppervlakte), 2170 (gedoken).
Afmetingen: Lengte: 87,9 m ; Breedte midscheeps: 7,67 m ; Diepgang: 5,72 m.
Voortstuwing: Diesels van 3260 kW en Elektromotoren van 1345 kW, twee schroefassen.
Snelheid: 17 knp (31,5 km/u) aan de oppervlakte, 8,5 knp (15,7 km/u) gedoken.
Bereik: 20.000 km boven water bij 12 knp (22,2 km/u), 200 km onder water bij 3,5 knp (6,5 km/u).
Bewapening: 2x 100-mm kanons, 4x 13,2-mm mitrailleurs en 14x 450-mm (17,7-inch) torpedobuizen (acht voor, zes achter) met 36 torpedo's.
Bemanning: 82.
Plannen: Er waren nog 12 gepland in 1940 en 1941, maar door het uitbreken van de oorlog geannuleerd.

Around Wikia's network

Random Wiki