Wikia

Carro Armato L6 40.jpg

Carro Armato L6/40

In de jaren dertig bouwde Fiat Ansaldo een exporttank die gebasseerd was op het chassis van de L.3 'tankette', die op zichzelf weer een afgeleide was van de Britse Carden Lloyd Mark VI tankette.Het eerste prototype was bewapend met dubbele machinegeweren in de koepel en een 37-mm kanon op een kanonplatform. Hij werd gevolgd door modellen met een in de koepel geplaatst 37-mm kanon en een coax-mitrailleur, en een ander model met twee 8-mm machinegeweren in de koepel. De productieversie, met de naam Carro Armato L.6/40, werd vanaf 1939 gebouwd en was bewapend met een 20-mm Breda Modello 35 kanon en een 8-mm Breda Modello 38 coax-mitrailleur. In totaal konden er 296 granaten en 1560 patronen voor de 8-mm mitrailleur worden meegenomen. Ten tijde van zijn introductie was de L.6/40 ruwweg gelijk aan de Duitse PzKpfw II en werd hij gebruikt door verkenningseenheden en cavaleriedivisies. Er werden 283 voertuigen gebouwd. Buiten Italië zelf werden de tanks ook ingezet in Noord-Afrika en aan het Russische front. De L.6/40 bleef ook na de Tweede Wereldoorlog dienst doen bij het Italiaanse militieleger. Begin jaren vijftig werd de L.6/40 uitgefaseerd.

ConstructieEdit

De romp van de L.6/40 was geklonken en varieerde in dikte tussen 6 en 40 mm. De bestuurder zat rechtsvoor. De koepel bevond zich in het midden en de motor aan de achterzijde. De koepel werd handmatig bediend en kon 360° ronddraaien. De wapens konden tussen -12° en +20° geëleveerd worden. De commandant trad ook op als schutter en lader. Hij kwam het voertuig binnen via het luik in het koepeldak of via een deur in de rechterzijde van de romp. Het onderstel bestond aan beide zijden uit twee bogies met elk twee loopwielen, waarbij het sprocketwiel aan de voorzijde zat en het spanwiel achteraan. Er waren geen toprollers. Er bestond ook een vlammenwerpversie van de L.6/40 waarbij het 20-mm kanon was vervangen door een vlammenwerper. Hiervoor kon 200 liter brandvloeistof worden meegevoerd. Het commandovoertuigmodel had extra communicatieapparatuur en een koepel met open bovenzijde. Sommige L.6/40 werden afgebouwd als Semovente L.40 da 47/32 gemotoriseerde antitankvoertuigen. Dit waren in feite L.6/40's zonder koepel en met een 47-mm antitankkanon in de romp. Linksvoor de bestuurdersplek. Dit kanon had een elevatie van -12° tot +20° en kon 27° ronddraaien. Er konden zeventig granaten worden meegevoerd. Naast conversies vanuit de L.6/40 standaard werden er ongeveer driehonderd van deze Semovente antitankvoertuigen gebouwd. Het type werd vanaf 1941 in Italië, Noord-Afrika en de Sovjet-Unie ingezet. Ook werd er een commandovoeringversie gebouwd op hetzelfde chassis. De bewapening was vervangen door een 8-mm Breda machinegeweer, waarbij gezorgd was dat deze op het kanon met zwaarder kaliber leek, teneinde de voertuigen moeilijker herkenbaar te maken.

VariantenEdit

  • L6/40: Basisversie.
  • L6/40lf: Vlammenwerperversie alleen gebruikt in de Balkan.
  • L6/40 Centro Radio: Commandoversie met een open dak en van een radio voorzien.
  • L6/40 Portamunizione: Transportversie met aanhangwagen voor munitie ter ondersteuning van het Semovente da 90/53 zelfrijdend geschut.
  • Cingoletta L40: Italiaanse tegenhanger van de Britse Universal Carrier, enkel een prototype.

LinksEdit

Specificatie Carro Armato L6/40
Type: Lichte tank.
Bouwfirma: Fiat-Ansaldo.
In dienst: 1941-1945.
In productie: 1941-1944.
Afmetingen: Lengte: 3,8 m ; Breedte: 1,9 m ; Hoogte: 2 m.
Motor: SPA 18D viercilinder benzinemotor van 52 kW (70 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 42 km/u ; Bereik: 200 km.
Gewicht: 6800 kg.
Bepantsering: 6 mm tot 40 mm.
Bewapening: 1x Modello 35 20-mm kanon en 1x coaxiaal 8-mm modello 38 machinegeweer.
Doorwaaddiepte: 80 cm.
Hellingshoek: 60°.
Overschrijdend vermogen: 1,7 m.
Verticaal obstakel: 70 cm.
Bemanning: 2
Gebruiker(s): Italië

Around Wikia's network

Random Wiki