Wikia

Centauro.jpg

Een Centauro tijdens een opendag in Italië, op de foto vallen het lage silhouet en de lange koepel op

De Centauro 8x8 tankdestroyer werd ontworpen door Fiat en OTO Melara (tegenwoordig IVECO resp. Otobreda), en is een telg van de AFV-generatie waarom in 1980 door het Italiaanse leger werd gevraagd. De andere drie zijn de Ariete, Italiaanse gevechtstank, de VCC 80 Dardo., en de Puma 4x4 en 6x6 lichte voertuigen. Fiat was verantwoordelijk voor de romp en de aandrijving, en OTO Melara voor de bewapening.

De specificatie van het Italiaanse leger uit 1984 betrof een zeer capabele tankdestroyer met een 105-mm kanon dat standaard NAVO-munitie verschoot en over een geavanceerd vuurleidingssysteem moest beschikken, en een hoge wegsnelheid, een groot bereik en een grote terreinvaardigheid moest hebben.

Het prototype van de Centauro reed voor het eerst in 1987 en werd vanaf 1991 afgeleverd. In 1996 waren er zo'n 400 stuks voor het Italiaanse leger voltooid. De enige andere gebruikers zijn Spanje (22) en het Amerikaanse leger, dat er zestien leende om te beproeven.

Stalen beschermingEdit

De Centauro is gebouwd van geheel gelast staal, dat aan de voorzijde bescherming biedt tegen 20-mm munitie en overal elders tegen 12,7-mm munitie. Voor in het voertuig bevindt zich de motor (rechts) en de bestuurder (links) onder een luik waarin nachtzichtapparatuur kan worden gemonteerd. Dit voorste compartiment is gescheiden van de rest door een brandwerend schot. Achter in de romp bevindt zich het gevechtscentrum met de lage koepel. In de koepel zit de commandant links en de schutter (met zijn eigen vizier met dagoptiek, infraroodvizier en laser-afstandsbepalen) en lader rechts. De commandant heeft zijn eigen dakluik, vier dagperiscopen en een gestabiliseerd vizier. De andere twee manschappen in de koepel delen een luik. De koepelbewapening bestaat uit een Otobreda 105-mm kanon met veertig granaten (veertien gebruiksklaar in de koepel), een 7,62-mm coaxmitrailleur en 7,62-mm luchtdoelmitrailleurs met 1400 patronen en rookgranaatwerpers aan weerszijden van de koepel. Het TURMS vuurleidingssysteem is identiek aan dat van de Ariete MBT.

Verdere voorzieningenEdit

Tot de standaard-accessoires behoren NBC-uitrusting, een centraal bandenspanningssysteem, een lier voorop, vuur- en explosiedetectie- en onderdrukkingssystemen, en een voorziening voor passieve bepantsering. Daarmee waren de Centauro's in Bosnië bijvoorbeeld uitgerust.

De volgende varianten zijn gebouwd: een voertuig voor verdediging met accommodatie voor vier infanteristen, die de achterdeur gebruiken, een langer en breder model met het 60-mm Otobreda kanon, een 155-mm gemotoriseerde houwitsertester en een Centauro VBC gepantserd personeelsvoertuig met een 25-mm kanon in een koepel.

VariantenEdit

  • Centauro reconnaissance anti-tank voertuig: Basisversie.
  • Centauro 120-mm: Versie met een 120/45-mm kanon in een grotere koepel en verbeterde bepantsering.
  • VBM Freccia: Versie met een Hitfist Plus toren en verschillende bewapening, zoals het Oerlikon KBA 25-mm automatisch kanon en de Spike ML/RL anti-tank raketten.
    • Italië heeft een versie besteld met een 120-mm kanon en verbeterde bepantsering, dit model zou in dienst treden rond 2012.
    • Een prototype met een 155/39-mm kanon was te zien op de nationale feestdag van Italië in 2011.
    • Een ander prototype is voorzien van een 76-mm automatisch kanon en met het Strales munitiesysteem.

LinksEdit

Specificatie: Centauro.
Type: Tankdestroyer (8x8).
Bouwfirma(s): IVECO en Otobreda.
Ontwerp: 1984.
In dienst: 1987.
Afmetingen: Lengte (met kanon): 8,55 m ; Lengte (romp): 7,85 m ; Breedte: 3,05 m ; Hoogte: 2,74 m.
Gewicht: 25 ton.
Motor: Een IVECO VTCA vloeistofgekoelde 6-cilinder diesel met turbo-aanjager van 388 kW (520 pk).
Prestaties: Max. wegsnelheid: 105 km/u ; Bereik: 800 km.
Bewapening: 1x 105/52-mm OTO Melara kanon ; 1x coaxmitrailleur van 7,62-mm en 1x 7,62-mm mitrailleur voor luchtverdediging ; 8x rookgranaatwerpers.
Doorwaaddiepte: 1,5 m.
Hellingshoek: 60%.
Verticaal obstakel: 0,55 m.
Overschrijdend vermogen: 1,2 m.
Bemanning: 4.
Gebruiker(s): Italië, Spanje, Amerika(tests), Oman.

thumb|left|500px

Around Wikia's network

Random Wiki