Wikia

Colt M1911
M1911

Type

semi-automatisch Pistool

Land van herkomst

Verenigde Staten
Bouwfirma Colt's Manufacturing Company
Ontwerp John Browning
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1897 / 1911 / 1911- actief
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / lengte loop) 219 mm. / 128 mm.
Gewicht 1,36 kg.
Kaliber .45ACP
Mondingssnelheid 252 m/sec.
Vuursnelheid
Aanvoer doosmagazijn met 7 patronen
Munitie
Gebouwd 2.000.000 +
Gebruik (Landen) Argentië, Bangladesh, Brazilië, Bolivië, Canada, Volksrepubliek China, Colombië, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, Egypte, Ecuador, Fiji, Finland, Griekenland, Guatemala, Haïti, Indonesië, Iran, Japan, Liberia, Litouwen, Luxemburg, Maleisië, Mexica, Nazi-Duitsland, Nicaragua, Noorwegen, Filippijnen, Papoea Nieuw Guinea, Polen, Spanje, Zuid-Korea, Sovjet Unie, Taiwan, Thailand, Turkije, Groot-Brittannië, Verenigde Staten, Zimbabwe

Het halfautomatische pistool dat bekend is als de Colt M1911 is zeker een van de bekendste handvuurwapens die ooit in produktie zijn gegaan. Hoewel het in 1911 door het Amerikaanse leger in gebruik werd genomen, ging het pistool terug op de Colt Browning Model 1900, die gebouwd was voor de nieuwe .38 Colt Automatic patroon. Het Model 1900 was een halfautomatich pistool met een terugslagmechanisme, en lag aan de basis van handvuurwapen met een groter kaliber als 'mensenstopper' voor het Amerikaanse leger. De noodzaak daarvan was gebleken in de Filippijnen, waar tijdens korte-afstandgevechten met opstandelingen en rebellen, die vaak in benevelde staat vochten, was gebleken dat de .38 kogel onvoldoende kinetische energie had om een aanvaller te stoppen en achterover te werpen voor hij zijn mes of korte zwaard kon gebruiken.

De nieuwe ACP (Automatic Colt Pistol) patroon was van kaliber .45 (11,43-mm). Vergelijkende proeven in 1907 leidden tot de standaardisering van het Colt pistool in 1911 als de Pistol, Automatic, Caliber .45, M1911. Het duurde enige tijd voor de productie op gang kwam, maar toen de VS in april 1917 ten oorlog trok had het Amerikaanse leger er zo'n 55.553 ontvangen. Daarna nam de productiesnelheid met rasse schreden toe, rond november 1918 hadden Colt en Remington zo'n 450.000 M1911 pistolen gebouwd.

Analyse van de operaties aan het Westelijk Front in WO I wezen uit dat de M1911 verbeterd kon worden, en in 1926 werd de M1911A1 gestandaardiseerd. Dit model vertoonde geen grote wijzigingen, de behuizing van de hoofdveer werd gewijzigd van een glad en vlak oppervlak tot een geribbeld en gebogen oppervlak, de trekker werd korter gemaakt en kreeg een getand oppervlak, het vizier vooraan werd breder, er kwamen vingeruitsparingen op de klof vlak achter de trekker, de geometrie van de trekker in de loop werd veranderd, en de configuratie van de veiligheidspal en handgreep en de lijnen van de hamer veranderd. Het werkingsmechanisme bleef onveranderd, het is een van de degelijkste mechanismen van alle die ooit in productie zijn genomen. Wel is er heel wat training nodig voordat het wapen effectief is te gebruiken.

De totale productie van de M1911A1 voor en tijdens WO II door Colt Firearms, Remington Rand, Union & Signal en Ithaca beliep zo'n 1,95 miljoen stuks. Het wapen werd ook in andere landen gemaakt, hoewel vaak minder degelijk. Tijdens WO II gebruikten de Duitsers beperkte aantallen buitgemaakte wapens met de aanduiding Pistole 660(a), of de aanduiding P 657(n) voor in Noorwegen gebouwde exemplaren.

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki