Wikia

RN Garibaldi1945

De Giuseppe Garibaldi werd als een van de twee laatste kruisers van de Condottieri klasse gebouwd, overleefde ernstige oorlogsschade en bleef in dienst tot in de jaren zeventig.

Hoewel de Italianen veel goede kruisers bouwden,werden er slechts enkele echt op de proef gesteld in gevechtssituaties. Dit was het gevolg van de weinig offensieve aanpak die de Italianen in de oorlog kozen. De 12 schepen van de Condottieri klasse vormden de ruggegraat van de Italiaanse vloot van lichte kruisers. In eerste instantie werden er vier gebouwd, en daarna nog vier paar in vijf jaar tijd. De Garibaldi en zijn zusterschip waren het laatste paar en maten bijna 10.000 ton.

Het referentiekader voor de bouw van de eerste vier schepen, de Giussano klasse, waarmee in 1928 begonnen werd, was de Franse 'Duguay-Trouin' klasse, die een kleine twee jaar eerder was voltooid. Beide klassen hadden vier dubbele geschutstorens maar waren slechts minimaal gepantserd. De Italiaanse schepen waren wel veel sneller. Het onmiddellijke Franse antwoord op de 'Giussano' klasse was de 'La Galissonnière' klasse die wél meer dan een minimale bepantsering had. Parallel daaraan bouwde Italië de overige mini-series van de 'Condottieri' klasse, de Cadorna, Montecuccoli, Duca d'Aosta en Abruzzi klassen. De Italianen verhoogden het vermogen en de afmetingen van de schepen om de snelheid te handhaven ondanks de toegenomen bepantsering. Bij de 'Abruzzi' klasse was het hele concept nog eens onder de loep genomen en dat resulteerde in een flinke toename van breedte, diepgang en waterverplaatsing om verdere toename van de bepantsering mogelijk te maken alsmede de plaatsing van twee extra kanons (bijgeplaatst in de A- en de Y-toren die nu drie vuurmonden kregen). Een belangrijke beleidswijziging was het accepteren van een lagere topsnelheid als gevolg van alle veranderingen. Die lagere snelheid werd geaccepteerd, daar de Italiaanse schepen nog steeds duidelijk sneller bleken te zijn dan de Franse kruisers.

De taken van de Garibaldi in oorlogstijd bestonden vooral uit het escorteren op afstand van bevoorradings- en troepenkonvooien naar Noord-Afrika. In juli 1941 werd het schip door een torpedo van de Britse onderzeeboot HMS Upholder getroffen en zwaar beschadigd.

De beide schepen van de 'Abruzzi' klasse doorstonden de oorlog en maakten nog jarenlang deel uit van de Italiaanse vloot in de jaren vijftig en zestig, de Garibaldi zelfs tot in de jaren zeventig. Het schip werd toen omgebouwd tot prototype geleideraketkruiser. Daarbij werd ze voorzien van Terrier grondluchtraketten. Haar zusterschip de Duca degli Abruzzi werd in 1961 afgedankt.

Vijf groepenEdit

De Condottieri klasse bestond uit vijf groepen:

  • Di Giussano klasse, vier schepen:
    • Alberto Da Giussano, zonk bij de Slag om Cape Bon op 13 december 1941.
    • Alberico Da Barbiano, zonk bij de slag om Cape Bon op 13 december 1941.
    • Bartolomeo Colleoni, werd tot zinken gebracht door HMS Sidney tijdens de Slag om Cape Spada op 19 juli 1940.
    • Giovanni dalla Bande Nere, werd tot zinken gebracht door HMS Urge, op 1 april 1942.
  • Cadorna klasse, twee schepen:
    • Luigi Cadorna, verschroot in 1951.
    • Armando Diaz, werd tot zinken gebracht door HMS Upright, nabij de Tunesische kust op 25 februari 1941.
  • Montecuccoli klasse, twee schepen:
    • Raimondo Montecuccoli, na de oorlog werd ze gebruikt als trainingschip, uit dienst genomen in 1964.
    • Muzio Attendolo, tot zinken gebracht nabij Napels door bommenwerpers van de USAAF op 4 december 1942.
  • Duca d'Aosta klasse, twee schepen.
    • Emanuele Filiberto Duca d'Aosta, als oorlogsbetaling overgedragen aan Rusland, verschroot in 1960.
    • Eugenio di Savoia, overgedragen aan griekenland als oorlogsbetaling, verschroot in 1964.
  • Duca degli Abruzzi klasse, twee schepen:
    • Duca degli Abruzzi, uit dienst genomen in 1961, verschroot in 1972.
    • Giuseppe Garibaldi, uit dienst genomen in 1953, gemoderniseerd tussen 1953 en 1961, terug in dienst tot 1972, daarna verschroot.

LinksEdit

Specificatie Condottieri klasse
Type: Lichte kruiser.
Gebouwd: 1928 - 1937.
In dienst: 1931 - 1972.
Waterverplaatsing: Standaard: 9440 ton ; volgeladen: 11.575 ton.
Afmetingen: Lengte: 142,9 m ; Grootste breedte: 14,4 m ; Diepgang: 4,1 m.
Voortstuwing: 2 stoomturbines van 82.015 kW (110.000 pk) naar twee schroefassen.
Snelheid: 40 knp (74 km/u).
Bewapening: Vier dubbele 5,31-inch (135-mm) geschut, acht 37-mm luchtafweergeschut, acht 20-mm luchtafweergeschut, acht torpedobuizen van 21-inch (533-mm).
Bemanning: 418.
Vliegtuigen: 2 tot 4 Meridionalli Ro.43 of Ro.44 watervliegtuigen.

Around Wikia's network

Random Wiki