Wikia

Pb2y-2.jpg

De vier R-1830-92 motoren van de PB2Y-5 leverden het vermogen van twee PBY-5A's, Het toestel was daardoor de perfecte patrouillebommenwerper.

Ondanks het isolationisme van de Verenigde Staten halverwege de jaren dertig onderkende het land het schrikbeeld van een wereldoorlog. De mogelijkheid dat zo'n oorlog op de oceanen rond Noord-Amerika zou worden uitgevochten, zorgde dat de Amerikaanse marine geïnteresseerd raakte in de ontwikkelingen van grote verkenningsbommenwerpers voor op zee. Op 27 juli 1936 kreeg de Consolidated Aircraft Company de opdracht zo'n toestel te ontwerpen en te bouwen. De Consolidated XPB2Y-1, het daaruit voortkomende ontwerp, was een grote viermotorige schouderdekker met een enkel kielvlak en roer en intrekbare drijvers aan de vleugeltips.

ProefvluchtenEdit

Het prototype maakte op 17 december 1937 zijn eerste vlucht, waarbij meteen bleek dat het ernstig tekort kwam in richtingsstabiliteit en in hanteerbaarheid op het water. Later werden er afgeronde kielvlakken en richtingroeren aan het stabilo gemonteerd. Na een aantal proefvluchten bij de marine werden er op 31 december 1940 zes PB2Y-2 toestellen in gebruik genomen door US Navy Patrol Squadron VP-13. De toestellen waren niet gepantserd en hadden geen zelfdichtende brandstoftanks, zodat ze het proefstadium niet doorkwamen. Vanaf 1941 werd er echter een nieuwe versie geleverd, de PB2Y-3, waarvan er 210 werden gebouwd. Dit vliegtuig had 907 kg aan bepantsering en zelfdichtende brandstoftanks, plus de 'Zuluschilden' - de grote kielvlakken en richtingroeren die karakteristiek waren voor de Consolidated B-24 Liberator bommenwerper. Tien van deze toestellen werden overgedragen aan de Royal Air Force, waar ze door het Transport Command onder de aanduiding Coronado Mk I voor Noord-Atlantische vrachtvluchten werden ingezet door US Navy Patrol Squadron 231. De PB2Y-3R was een Amerikaanse transportversie; daarvan werden er 31 omgebouwd voor 45 passagiers of 7258 kg vracht. Een aantal PB2Y-3R's kreeg een nieuwe R-1830-92's motor voor operaties op lagere hoogten, onder 3050 m. Die kregen de aanduiding PB2Y-5, een ambulancetoestel dat in de Stille Oceaan dienstdeed was de PB2Y-5R.

Een karakteristiek kenmerk van de PB2Y-3 en PB2Y-5 varianten was de verlenging van de hak aan de achterzijde van de romp, waardoor de stabiliteit en het gedrag op het water verbeterden. Uiteindelijk werd de Coronado niet zo veel ingezet voor verkenning boven zee, omdat de voorkeur uitging naar een op land gestationeerd vliegtuig. Dat waren bijvoorbeeld de Consolidated PB4Y Privateer, waarvoor geen speciale training voor het landen en opstijgen van water voor nodig was, en de Consolidated PBY Catalina, die niet te evenaren was voor langeafstandsverkenningsvluchten boven de oceaan.

VariantenEdit

  • XPB2Y-1: Prototype met vier XR-1830-72 motoren van 1050 pk elk, slechts 1 gebouwd.
  • PB2Y-2: Evaluatievariant met vier R-1830-78 motoren van 1020 pk elk, gemodificeerde romp en zes 12,7-mm machinegeweren, zes gebouwd.
  • YPB2-3: Een PB2Y-2 geconverteerd naar een prototype voor de PB2Y-3.
  • PB2Y-3: Productievariant met vier R-1830-88 motoren van 1200 pk elk en acht 12,7-mm machinegeweren, 210 toestellen gebouwd.
  • PB2Y-3B: Lend-lease versie voor de Royal Air Force, bij de RAF bekend onder de naam Coronado Mk I.
  • PB2Y-3R: PB2Y-3's geconverteerd door Rohr Aircraft Corp naar een vrachttoestel met zijlaaddeuren en plaats voor 44 passagiers, 31 toestellen gebouwd.
  • XPB2Y-4: Een PB2Y-2 met R-2600 motoren.
  • XPB2Y-5: Een XP2BY-3 geconverteerd naar een PB2Y-5 prototype.
  • PB2Y-5: PB2Y-3s geconverteerd met vier R-1830-92 motoren van 1200 pk elk, grotere brandstofcapaciteit en uitgerust met RATO (rocket assisted take-off) gear.
  • PB2Y-5R: Uitgerust als onbewapend vrachtvliegtuig, sommige zijn uitgerust als ambulancevliegtuig.
Specificatie: PB2Y-3
Type: Vliegboot voor maritieme verkenning en bombardementen.
Bouwfirma: Consolidated Aircraft.
Eerste vlucht: December 1937.
In productie: 1938.
In dienst: 1940 -
Afmetingen: Lengte: 24,20 m ; Spanwijdte: 35,05 m ; Hoogte: 8,38 m ; Vleugeloppervlak: 175,40 m².
Gewicht: Leeg:18.568 kg ; Max. startgewicht: 30.845 kg.
Motor(en): Vier Pratt & Whitney R-1830-88 Twin Wasp motoren van 895 kW (1200 pk) elk.
Prestaties: Max. snelheid: 359 km/u ; Klimsnelheid: 174 m/min ; Plafond: 6250 m ; Max. bereik: 3815 km.
Bewapening: 8x 12,7-mm M2 Browning mitrailleurs ; 5400 kg aan bommen (in- en extern) ; 2x Mark 13 torpedo's.
Bemanning: 10.
Gebruiker(s): Amerika, Groot-Brittannië.

Around Wikia's network

Random Wiki