Wikia

Dabur860.jpg

De Dabur klasse was nuttig voor een beperkte kustverdedigingstaak, maar alleen als de tegenstander geen hogesnelheidsvaartuigen gebruikte.

Tussen 1973 en 1977 werden voor de Israëlische marine 34 patrouillevaartuigen uit de Dabur klasse gebouwd. Twaalf hiervan werden in de Verenigde Staten gebouwd door Sewart Seacraft. De andere 22 boten werden in Israël gebouwd door de RAMTA-divisie van Israel Aircraft Industries. De romp is vervaardigd van een aluminiumlegering. De vaartuigen kunnen over land getransporteerd worden. De Israëlische vaartuigen werden aan beide kustgebieden van Israël ingezet; aan de westzijde bij de Middellandse Zee en in het zuiden bij de Golf van Aqaba. De vaartuigen zijn gebruikt om Arabische kapervaartuigen te onderscheppen. Hun bewapening was aangevuld met raketlanceerinrichting, maar hun maximumsnelheid was niet toereikend voor moderne speedboten. Acht schepen werden voorzien van krachtigere motoren. Hiermee kwam hun maximumsnelheid op dertig knopen. Veel vaartuigen werden verkocht toen de Super Dvora klasse van snelle patrouillevaartuigen in de vaart werd genomen.

De verkoop van de Dabur klasse begon in 1978. Er werden in dat jaar vier vaartuigen aan de militaire junta in Argentinië geleverd (deze Baradero klasse werd in 1991-1992 ingezet ter ondersteuning van de VN-vredesmacht in Midden-Amerika). Vier vaartuigen uit de Dabur klasse gingen naar de Nicaraguaanse dictator generaal Somoza (waarvan er één verloren ging door kanonvuur in 1985). Later werden er Daburs verkocht aan Sri Lanka (zes, twee verloren door toedoen van Tamiltijgers in 1995-1996), Chili (tien, Grumete Diaz klasse), Fiji (vier, Vai klasse) en Nicaragua (nog drie, geleverd in 1996). De vijf vaartuigen die Israël in 1976 aan de Libanese Christelijke militie had geschonken, werden teruggevorderd toen Israël de bezetting van Zuid-Libanon beëindigde.

Specificatie: Dabur klasse
Type: Patrouillevaartuig.
Bouwfirma(s): Sewart Seacraft (USA), IAI Ramta (Israël).
In dienst:
Uit dienst:
Afmetingen: Lengte: 19,8 m ; Breedte: 5,5 m ; Diepgang: 1,8 m.
Waterverplaatsing: Leeg: 35 ton ; volgeladen: 45 ton.
Voortstuwing: 2x General Motors 12V-71TA dieselmotoren van 625 kW (840 as-pk) naar twee schroefassen.
Snelheid: Max. snelheid: 29 knp ; Patrouillesnelheid: 21 knp ; Bereik: 825 km.
Bewapening: 2x 324-mm torpedobuizen voor Mk 46 anti-onderzeeërtorpedo's ; 2x 20-mm Oerlikon kanons ; 2x 12,7-mm machinegeweren ; 1x 84-mm Carl Gustav terugstootloos wapen ; twee rekken voor dieptebommen.
Elektronica: 1x oppervlaktezoekradar Decca 926 ; 1x Elop optronische director ; 1x sonar.
Bemanning: 6 tot 9.
Gebruiker(s): Israël, Argentinië, Chili, Fiji, Guatemala, Honduras, Nicaragua.

Around Wikia's network

Random Wiki