Wikia

9.jpg

Twee Daimler Armoured Car op verkenning. Het was een van de beste Britse pantserwagens. Zijn gevechtscapaciteit was door het 2-ponds kanon beperkt, maar als verkenningsvoertuig was hij zeer betrouwbaar.

Toen de BSA Scout Car zijn eerste tests onderging, werd besloten het basisontwerp te gebruiken voor een nieuwe lichte tank op wielen, genaamd Tank, Light, Wheeled. Daimler nam de productie van het project over en kwam met een exemplaar dat op een kleine Daimler Scout Car leek, maar dan bijna twee keer zo zwaar en een tweepersoons koepel had. De ontwikkeling startten in augustus 1939 en de eerste prototypes reden aan het eind van dat jaar. Door het extra gewicht van de koepel en de bepantsering werd de transmissie echter overbelast. Het duurde even voor deze problemen opgelost waren, maar in april 1941 verschenen de eerste productieexemplaren. Het voertuig stond inmiddels bekend als de Daimler Armoured Car Mk I.
De Daimler pantserwagen was in feite een Scout Car die vergroot was voor de koepel met zijn 2 ponds (40-mm) kanon. Ook was een 7,92-mm Besa coaxmitrailleur op de koepel geplaatst. De vierwielaandrijving had dubbele spiraalveren op elk wiel. De aanvankelijk overwogen vierwielbesturing werd geannuleerd omdat die te complex was. Een geavanceerd kenmerk waren de Girling hydraulische schijfremmen. Een drijvend vliegwiel werd gebruikt in plaats van de meer gangbare koppeling. Een tweede stuurwiel en een simpele bediening was aanwezig voor de commandant,zodat deze in geval van nood achteruit kon rijden.

Nieuwe kanonnenEdit

Toen de Daimler eenmaal in dienst was genomen, onderging deze verrassend weinig aanpassingen. De later geïntroduceerde Armoured Car, Daimler Mk II had een nieuwe kanonophanging, een iets aangepaste radiateur en een noodluik voor de bestuurder via het motorcompartiment. Er was ook een experimentele Armoured Car, Daimler Mk I CS, met een 76,2-mm houwitser in plaats van het 40-mm kanon voor nabijsteun. Een klein aantal operationele Mk I's kreeg een Littlejohn Adaptor, een opzetstuk voor de vuurmond waardoor het kanon kleine projectielen kon afvuren die dikkere bepantsering konden doorboren.

PrestatiesEdit

Toen de eerste Daimler pantserwagens in 1941 en 1942 in Noord-Afrika arriveerden, verwierven ze al gauw de reputatie veelzijdig en betrouwbaar te zijn. Aan het eind van de oorlog werden enkele voertuigen ingezet als verkennings- of commandovoertuigen, waarbij de koepel verwijdert was. De exemplaren met koepel bleven nog vele jaren na 1945 dienst doen. Het totale productieaantal was 2694.

Around Wikia's network

Random Wiki